EU:n hankintadirektiivin mukaan julkiset hankinnat on kilpailutettava korruption hankaloittamiseksi. Kilpailutus on kuitenkin kallista, koska siihen liittyy niin sanottuja transaktiokustannuksia, joten aivan pieniä hankintoja ei tarvitse kilpailuttaa. Direktiivissä kilpailutusraja on tavaroiden ja palvelujen ostossa 221 000 euroa ja rakennusurakoissa 5,5 miljoonaa euroa.
Suomessa rajat ovat kuitenkin paljon alemmat, esimerkiksi tavaroiden ja palvelujen ostossa 60 000 euroa ja rakennusurakoissa 150 000 euroa. En tiedä, miten Suomessa on päädytty aivan toisenlaisiin rajoihin kuin muualla. On sanottu, että koska Suomi on pieni maa, pitää rajojenkin olla alempana, mutta ei se tietenkään näin voi olla. Optimi määräytyy kilpailutuksen aiheuttamien kustannusten suhteesta kilpailutuksesta koituvaan oletettuun hyötyyn. Tämä suhde ei ole Suomessa erilainen. Korkeintaan voisi ajatella, että koska maa on pieni, tarjoajia on vähemmän ja kilpailutuksen riskit suurempia, eli optimaaliset rajat olisivat Suomessa korkeampia.
Nyt kilpailutusta ollaan lisäämässä. Hallitus perustelee tätä sillä, että näin tavoitellaan julkisista hankinnoista merkittävää kustannussäästöä ja turvataan laadukkaat palvelut. Jos tämä toimisi näin, yksityiset yritykset noudattaisivat omissa hankinnoissaan samanlaisia menettelytapoja, mutta eivät noudata. Joskus ne kilpailuttavat, mutta usein perustavat hankinnat neuvotteluihin eivätkä sitoudu kilpailutuksen tulokseen, jos se on yrityksen kannalta järjenvastainen.
Hallitus haluaa lakkauttaa keinottelun inhouse-yhtiöillä. Tottakai on kyse keinottelusta, kun kunta tai hyvinvointialue ostaa muutaman promillen osuuden yhtiöstä, jotta voisi ostaa suorahankintana. Kun raja vedetään kymmenen prosenttiin, suuret kunnat ja hyvinvointialueet voivat ostaa suorahankintana ja pienet joutuvat kilpailuttamaan, niin hyvin kuin osaavat. Lopputulos on aivan nurinkurinen.
Miksi kunnat ja hyvinvointialueet pyrkivät keplottelemaan itsensä ulos kilpailutuksen vaatimuksesta? Tehdäkseen laadultaan huonoja ja hinnaltaan kalliita hankintoja? Eivät suinkaan, vaan välttyäkseen kalliilta kilpailutuksilta ja siihen liittyviltä ilmeisiltä riskeiltä.
Kilpailutuksen kalleus on syynä siihen, että EU:n direktiivissä rajat kilpailutukselle ovat olennaisesti korkeampia kuin Suomessa. Kilpailutus vie paitsi rahaa voi johtaa kalliisiin viivästyksiin ja suoranaisiin tyhmyyksiin, kun on hyväksyttävä huonompi tarjous vain koska tarjousasiakirjoissa ei osattu ottaa huomioon kaikkea mahdollista.
Runsaat 20 vuotta sitten HYKS kilpailutti jonkin oheispalvelun, muistaakseni sairaanhoidon puhelinpalvelun. Hinnalle oli annettu muistaakseni 60 prosentin paino. En ole tarkasta luvusta varma, mutta olennaista oli, että hinnan paino oli yli 50 %.Yksi tarjoajista tarjosi mullistavan hyvää palvelua, joka olisi säästänyt todella paljon rahaa ja parantanut kansalaisten saamaan palvelua. Valitettavasti se oli kaksi kertaa kalliimpi kuin toiseksi kallein. Vaikka se olisi saanut täydet laatupisteet muiden nollaa vastaan, se ei voinut voittaa kilpailua. Kaikkien mielestä tuo kalliimpi tarjous olisi kannattanut hyväksyä, mutta ei voinut. Sanoin, että olen ollut tekemässä laitonta patoa Koijärveen, joten olisin valmis samaan tässäkin, mutta muut eivät olleet yhtä halukkaita kansalaistottelemattomuuteen. Teimme huonon hankinnan vain koska hankintalaki oli mitä oli.
Jos 1800-luvulla olisi kilpailutettu hevoskärryjä ja joku olisi tarjonnut autoa, sitä ei olisi voitu ostaa, koska kilpailutusasiakirjan laatija ei ollut itse keksinyt autoa. Tämä heikentää laatua ja hidastaa innovaatioita.
Yllä oleva yllättävän laadun kysymys on tietysti vältettävissä, jos tarjousasiakirjan laatija on nero. Se, että näitä neroja olisi erityisesti pienissä kunnissa, on hallitukselta erikoinen lähtöoletus.
Kilpailutuksiin liittyy myös toinen turha riesa. Yleensä aina joku valittaa, vaikka vain kilpailijaansa kiusatakseen ja hankinta joudutaan pysäyttämän. Ison rakennushankkeen pysäyttäminen pariksi vuodeksi vain, koska siihen liittyvään pieneen osaan liittyy keskeneräinen valitus, on kohtuuton haitta.
Muuten olen sitä mieltä, että paras voittakoon – myös silloin kun se paras on julkisesti omistettu. HUSLAB tuottaa laboratoriopalveluja selvästi halvemmalla kuin yksityisten terveysasemien nyrkkipajat – erityisesti koska nuo yksityiset laboratoriot ovat noiden terveysasemien rahantekokoneita kohtuuttomine hintoineen. On vähän kyseenalaista, voiko HUSLAB myydä labroatoriopalvelujaan ulos. Yksityisten mielestä ei saisi, koska on niin epistä, että se on niin hyvä. Veronmaksajana olen aivan toista mieltä.
Lääkkeiden osalta Kela maksaa samanlaisista lääkkeitä vain halvimman mukaan. Näin pitäisi olla myös laboratoriopalvelujen osalta. Jos yksityinen terveysasema haluaa käyttää ylihinnoiteltuja laboratoriopalveluja, se on sen ja sen potilaiden välinen asia, johon ei pitäisi sotkea veronmaksajia Kelan kautta. Asiakas äänestää sitten jaloillaan.
Siis yhteenvetona:
- Hankintalaissa kaipailutusvaatimuksen rajat pitää laittaa samaksi kuin EU:n hankintadirektiivissä eli nostaa moninkertaisiksi.
- Jos hankinta pääty ostajan kannalta hölmöön tulokseen, on voitava poiketa kilpailutuksen säännöistä. Ehkä kilpailutuksen voittajalle voidaan palauttaa kilpailutukseen osallistumisen kustannus.
- Julkisen tahon on myös voitava osallistua kilpailutukseen. Sekään ei saa tarjota alle todellisten (marginaali)kustannusten, kuten ei yksityinenkään saa. (saalistushinnoittelu)