Site icon

VR vähentää ristisubventiota

VR on ilmoit­tanut alen­ta­vansa kaukoli­iken­teen lipun­hin­to­ja merkit­tävästi ja kar­si­vansa samal­la kan­nat­ta­mat­to­mia vuoro­ja. VR menee siten lähem­mäs sitä hin­noit­telua, johon päädyt­täisi­in, jos rautatieli­ikenne olisi kil­pail­tua. Nyt kil­pailu on tul­lut bus­sili­iken­teen puolelta.

Ennus­tan, että tämä poli­ti­ik­ka johtaa rautatieli­iken­teen lisään­tymiseen henkilöli­iken­teel­lä mitat­tuna, kos­ka suosi­tum­mil­la reit­eil­lä matkus­ta­jamäärä nousee enem­män kuin on matkus­ta­jia lakkautet­tavis­sa junavuoroissa.

Har­mi, että tämä tulee vas­ta nyt ja näin ryt­inäl­lä. Mas­sair­ti­sanomiset eivät ole koskaan mukana asia.

Jos halu­aisimme opti­moi­da kansan­taloudel­lista kan­nat­tavu­ut­ta yri­tys­taloudel­lisen sijas­ta, hyväksyt­täisi­in se, että VR tuot­taa jonkin ver­ran tap­pi­o­ta. Siitä kor­vauk­se­na saisimme paljon enem­män juna­matko­ja. Kulut­ta­jan yli­jäämä ylit­täisi VR:n liike­taloudel­lisen tappion.

Olen kir­joit­tanut asi­as­ta tarkem­minkin tässä

Exit mobile version