VR on ilmoittanut alentavansa kaukoliikenteen lipunhintoja merkittävästi ja karsivansa samalla kannattamattomia vuoroja. VR menee siten lähemmäs sitä hinnoittelua, johon päädyttäisiin, jos rautatieliikenne olisi kilpailtua. Nyt kilpailu on tullut bussiliikenteen puolelta.
Ennustan, että tämä politiikka johtaa rautatieliikenteen lisääntymiseen henkilöliikenteellä mitattuna, koska suositummilla reiteillä matkustajamäärä nousee enemmän kuin on matkustajia lakkautettavissa junavuoroissa.
Harmi, että tämä tulee vasta nyt ja näin rytinällä. Massairtisanomiset eivät ole koskaan mukana asia.
Jos haluaisimme optimoida kansantaloudellista kannattavuutta yritystaloudellisen sijasta, hyväksyttäisiin se, että VR tuottaa jonkin verran tappiota. Siitä korvauksena saisimme paljon enemmän junamatkoja. Kuluttajan ylijäämä ylittäisi VR:n liiketaloudellisen tappion.
Olen kirjoittanut asiasta tarkemminkin tässä