Kaavaillussa Sote-uudistuksessa kuntien maksuosuudet muuttuvat. Häviäjät valittavat, että heitä rangaistaan siitä, että ovat hoitaneet asiansa hyvin ja toimineet tehokkaasti. Tämäkin on osa totuudesta, mutta merkittävämpi osa koskee sitä, että erot asukkaiden valikoinnissa tasoittuvat ja se taas on ainakin minun mielestäni oikein.
Oulussa tehdyn tutkimuksen mukaan kymmenen prosenttia kunnan asukkaista aiheutti 81 % kunnan sote-menoista. Noissa suurkuluttajissa on tietysti henkilöitä, joilla on vuoden aikana ollut jokin kallis leikkaus, mutta pääasiassa kyse on huono-osaisuudesta, joka näkyy sekä sosiaalityön että terveyspalvelujen tarpeena. Tähän asti eroja kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon menoissa on dominoinut täysin se, miten tuo kymmenen prosenttia asuu.
Koko maassa palvelujen suurkuluttajia lienee melko tasaisesti, mutta kaupungeissa erot kaupunginosien välillä ovat erittäin suuria (segregaatio). Jos jokainen kaupunki muodostaisi oman kuntansa, nämä erot tasoittuvat, mutta käytännössä kaupungit ovat jakautuneet ydinkaupunkiin ja sitä ympäröiviin kehyskuntiin. Paljon kuluja aiheuttava väestö ei silloin jakaudu mitenkään tasaisesti.
Huono-osaisuus ei ole niitä asioita, joista olisi kelvollisia tilastoja, joten on turvauduttava korvikkeisiin. Varsin hyvä ehdokas huono-osaisten määrää koskevaksi indikaattoriksi on pitkittynyt pienituloisuus, koska sairaudet liittyvät usein köyhyyteen. Se tarkoittaa niiden ruokakuntien osuutta, joiden käytettävissä olevat tulot kulutusyksikköä kohden ovat alle 60 % mediaanista ja ovat olleet sitä myös kolmesta edellisestä vuodesta vähintään kahtena vuotena; yhteensä siis kolmena vuotena viimeisestä neljästä. Tämäkään ei ole täydellinen mittari. Vaikka kyse on pitkittyneestä pienituloisuudesta, opiskelijat pääsevät häiritsemään tilastoa jonkin verran. Maaseudulla taas osittain luontaistaloudessa asuvat pienituloiset ovat kyllä rahassa mitaten pienituloisia, eivätkä maksa paljonkaan kunnallisveroja, mutta eivät kuluta sosiaali- ja terveyspalveluja ylenpalttisesti.
Oheisissa kuvissa on pitkittyneesti pienituloisten osuus Helsingin, Turun ja Tampereen ympäristön kunnissa. Huomaamme, että keskuskaupungin kantama sosiaalinen taakka niissä kaikissa on selvästi suurempi kuin ympäröivissä kunnissa. Jos sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoitus jatkossa otetaan yhteisestä kassasta, ne hyötyvät, joiden väestö on näiden palvelujen suurkuluttajia ja ne kärsivät, jotka ovat esimerkiksi asuntopolitiikan keinoin laistaneet sosiaalisesta vastuusta.
Todettakoon, että kaupungit eivät suinkaan ole mitään köyhyyden keskittymiä. Eniten pitkittynyttä pienituloisuutta on haja-asutusalueille. Helsingin pienituloisten osuus alittaa koko maan keskiarvon, vaikka se onkin selvästi ympäryskuntia suurempi. Kaupunkien ympäryskunnat koostuvat painotetusti hyväosaisista.