Helsingin kaupunginvaltuusto juhli eilen 150-vuotista olemassaoloaan. Olen istunut valtuustossa yli neljäsosan tuosta ajasta, 40 vuotta, ja yli puolet elämästäni.
Olen ollut 20 vuotta kansanedustaja, kaksi vuotta peruspalveluministeri ja puolueeni vihreiden puheenjohtajana neljä vuotta. Silti suurimmat aikaansaannokseni politiikassa olen saavuttanut Helsingin kehittämisessä. Vaikka sen itse sanonkin, minulla on takanani hieno historia Helsingin päättäjänä. Kaikki ei ole mennyt niin kuin olisin halunnut, mutta aika moni asia on.
Aktiivisuuteni on keskittynyt kaupunkisuunnitteluun sen laajassa merkityksessä, johon luen mukaan esimerkiksi asuntopolitiikan ja joukkoliikenteen kehittämisen. Itse asiassa aloitin jo ennen valtuustoon pääsemistä kaupunkisuunnittelulautakunnan varajäsenenä vuonna 1981, eli oikeastaan minulla on jo 45 vuotta kunnallispolitiikkaa takanani.
Noina vuosina Helsinki on kehittynyt valtavasti ja mielestäni paljon paremmaksi. Asukkaita on tullut lisää 200 000. Helsingistä on tullut kukoistava kaupunki, johon halutaan asumaan. Vihreiden politiikalla on tästä suuri ansio.
Suuria parannuksia on tehty liikenteessä. Helsingin keskusta oli 1980-luvun alussa pahasti liikenteen vaivaama niin, että jalankulkija koki olonsa ikäväksi. Keskustassa käveleminen oli pakokaasujen takia jopa epäterveellistä. Kaupungin rannat on saatu satamalta asumisen ja asukkaiden käyttöön. Asiat ovat nyt paljon paremmin.
Kaupunkitila myös keskustan ulkopuolella on parantunut paljon, mutta paljon on siinä vielä tekemistä.
Tähän kunnallispolitiikka minun osaltani loppuu. En ole ehdolla enää huhtikuun kunnallisvaaleissa. On aika tehdä tilaa uusille tekijöille ja näkemyksille. Lasken asian niin, että minun jättäytymiseni pois tekee vihreiden valtuustoryhmässä tilaa itseni kaltaisille, mutta innokkaammille ja nälkäisemmille.
Olen hyvin iloinen, että vihreät valitsi pormestariehdokkaakseen Atte Harjanteen.
Jätän kunnallispolitiikan haikein mutta luottavaisin mielin. Uskon, että Helsinki kehittyy yhä menestyvämmäksi ja vihreämmäksi kaupungiksi. Se ei kuitenkaan tapahdu itsestään, vaan edellyttää viisaita päättäjiä, joita äänestäjät toivottavasti ymmärtävät valita.
Kaikkea en Helsingin kunnallispolitiikassa pysty kuitenkaan kehumaan. Valtuustokeskustelut ovat menneet pahasti sivuun asiakysymyksistä ja keskittyneet turhanaikaiseen identiteettipolitikointiin. Valtuuston kokousajasta leijonanosa menee valtuutettujen aloitteiden käsittelyyn. Siksi olen kokenut osallistumisen keskiviikkoisiin kokouksin vähän pakkopullana. Toivottavasti identiteettipolitikointiin innostuneilta riittää aikaa ja näkemystä myös kaupunkiin oikeasti vaikuttaviin asioihin.
Kaupunki on suuri julkisten palvelujen tuottaja. Siinä voidaan olla parempia ja huonompia, mutta erot eivät juuri ole puoluepoliittisia. Tärkeintä olisi luoda käytäntöjä, jotka edesauttavat parhaiden ideoiden leviämistä.
Niiden, jotka haluavat nostaa palvelutasoa, soisi olevan vähän enemmän kiinnostuneita siitä, mistä kaupunki saa rahat palveluihin. Kaikkia varakkaita ei pidä karkottaa maksamaan veroja Espooseen.
Kilpailussa hyvistä veronmaksajista ei pidä olla liian ahne, mutta ei myöskään sinisilmäinen. Helsinki on menestynyt tässä kohtalaisen hyvin pääkaupunkiseudun sisällä – ei omasta ansiostaan, vaan koska ihmisten arvot ovat muuttuneet urbaaneimmiksi. Paras tapa houkutella hyviä veronmaksajia on tehdä hyvää kaupunkia, johon halutaan asukkaiksi.
Olen ajanut kaupunkirakenteen tiivistämistä ja toivon tämän linjan jatkuvan Helsingissä. Ilman sitä väkiluku ei olisi voinut nousta kahdellasadalla tuhannella tai jos olisi, lähes viheralueet olisi pitänyt uhrata.
Ihmiset tarvitsevat ympärilleen myös lähiluontoa ja vihreyttä. Se tekee kaupungin tiivistämisestä haastavampaa, mutta ei mahdotonta.
Olen vankasti sitä mieltä, että kaupunkirakenteen päästäminen hajoamaan viime vuosisadalla oli ympäristörikos, jossa aivan turhaan jäi luontoa rakentamisen alle samalla, kun päivittäinen elämä ja kaupungin elinvoimaisuus kärsii pitkistä matkoista ja huonosta palvelutasosta.
Helsingissä toteutunut liikenteen vallankumous on ollut pitkälti vihreiden ansiota. Keskustan kaikista kävelykaduista on käyty ankaraa poliittista kiistaa, mutta lopulta demokratia on puhunut. Yleensä kävelykatuja vastustaneet eivät edes muista niitä vastustaneensa, kun ovat nähneet lopputuloksen.
Tästäkin huolimatta toivoisin tulevien päättäjien kehittävän kaupunkiliikenteestä suuren kompromissin, sillä laajakantoisten päätösten tekeminen kapealla marginaalilla ei ole hyvä asia. Poliittisissa neuvotteluissa tulisi tavoitella pareto-optimia. Siitä ollaan liikenteessä ajoittain kaukana.
Kaiken kaikkiaan toivon, että Helsinki jatkaa menestystään ja muodostuu kotikaupungiksi yhä useammalle kaupunkimaista elämää arvostavalle.
En lopeta kunnallispolitiikan seuraamista ja kommentointia tällä blogilla. Niille, jotka olisivat toivoneet minun vielä jatkavan valtuustossa, tulen esittelemään hyviä ehdokkaita minua korvaamaan.