Minun piti kuunnella seuraavaksi Sixten Korkmanin kirja Talous ja humanismi, mutta kun se ei ollut vielä kuunneltavana, päädyin kuuntelemaan Umberto Econ 42 vuotta vanhan kirjan Ruusun nimi. Ensin ajattelin, että miksi kuunnella kirja, jonka olen jo lukenut. Tajusin, etten muista kirjasta muuta kuin että se oli tavattoman hyvä, siihen liittyvän teologisen juonittelun, tytön ja myrkytykset, joten päätin kuunnella sen, enkä kadu.
Kirjan sisällöstä ainakin puolet on teologista argumentointia, ettenkö sanoisi saivartelua. Minun oli vaikea päätellä, suhtautuiko kirjoittaja väittelyyn vakavasti vai ironisesti. Kirja antoi perusteita molemmille tulkinnoille. Jossain vaiheessa käsiteltiin luostarin pyhäinjäännöksiä. Se meni vahvasti komiikan puolelle, eikä tästä aiheutunut vaikutelmani kirjailijasta ollut väärä. Googlen mukaan ei ollut uskossa.
Tässä vaiheessa pitää tehdä henkilökohtainen uskontunnustus, tai uskonnottomuuden tunnustus, miten sen vain ottaa.
Kun aikanaan menetin uskoni Joulupukkiin, menetin uskoni myös Jumalaan.
Maailmankatsomukseni on tiedesuuntautunut, mutta ei uskonnon vastainen. Olen ymmärtänyt, että ihminen on geneettisesti ohjelmoitunut uskomaan johonkin, eivät kaikki, mutta suurin osa. Monet tutkimukset osoittavat, että usko tekee ihmisistä onnellisempia. Sixten Korkmanin kirjassa kerrotaan, että ihmiset ovat onnettomampia maissa, joissa uskonnon merkitys on suurempi. Palaan tähän Sixtenin kirjan osalta joskus myöhemmin, mutta tilastotieteilijänä huomautan, etteivät nämä kaksi ristiriitaisilta tuntuvaa havaintoa ole keskenään ristiriidassa.
Sixtenin kirjassa siteerataan jotain viisasta, joka on sanonut, että tavalliset ihmiset pitävät uskontoa totuutena, viisaat valheena ja hallitsijat hyödyllisenä. Tässä on kiteytyneenä melkein kaikki, mitä haluan asiasta sanoa. Kirjojen kuunteluun liittyvä ongelma on, että aivan pienellä vaivalla en löydä tämän sanojan nimeä. Sixtenin kirjan kohdalla tulen sen etsimään.
Merkittävä osa uskonnosta, myös Suomessa, on ollut vallankäyttöä, joka liittyy yksinoikeuteen käyttää hyväksi ihmisten uskonnollisia tunteita. Aluksi katolinen kirkko käytti hyväksi valtaa, jota ihmisten uskonnollisten tunteiden käyttöön liittyi, mutta uskonpuhdistuksen myötä valta siirtyi pois Vatikaanilta ja protestanttiset uskonnolliset johtajat ottivat tehtäväkseen tukea kuningasta, kuka tämä sitten olikin. Venäjän ortodoksinen kirkko on ollut tsaarin alamainen ja on tukenut tsaarin valtaa, ja näin on sitä yhä.
Kirjan kehysjuoni liittyy neuvotteluun, jossa toisaalta Saksalais-roomalaisen keisarin ja toisaalta Avignonin paavin ja yhtäältä köyhyyttä ihannoivien munkkien edustajat yrittivät neuvotella siitä mitä Raamatussa asiasta sanotaan. Oikeasti kyse oli siis siitä, kenelle kuuluu valta ihmisten uskonnollisista tunteista ja siihen liittyvästä verotusoikeudesta. Siihen aikaan verojen maksu oli vapaaehtoista, mutta ellei maksanut, ei päässyt taivaaseen. Varsin vahva kannustin siis.
Kirjan sivuilla on erittäin syvällisiä teologisia väittelyitä. Minun oli vaikea ymmärtää selostaako kirjoittaja niitä antaumuksella vai ironisesti. Itselleni on vaikeata suhtautua vakavasti väittelyyn siitä, mitä raamatussa sanotaan, koska siinä sanotaan ihan mitä sattuu ja vaikka siinä sanottaisiin jotain johdonmukaista, kahdessa tuhannessa vuodessa on saattanut ilmentyä uusia, varteenotettavia näkemyksiä. Jos olisin tulisessa uskossa, en voisi hyväksyä siitä, että jotkut neuvottelevat siitä mihin minä uskon. Tätäkin vaikeampi minun on suhtautua kanonisoitujen, siis pyhimyksiksi nostettujen sananselittäjien mielipiteisiin. En ole koskaan suhtautunut vakavasti argumentteihin niin, että jonkin suuren gurun argumentit ovat merkittävämpiä kuin jonkin toisen. Minulle perustelut ovat tärkeimpiä. Mutta hyvä, suhteellisuusteorian osalta teen poikkeuksen: en ymmärrä, mutta uskon.
Kirjassa kirjastoon tallennetun tiedon merkitys on valtava. Juoni on nivottu sen ympärille, kenellä on oikeus vahingolliseksi, siis uskonnon vastaiseksi, luokiteltuun tietoon. Niin valtavaa tykistöä oli asemoitu yhden kirjan ympärille, että se tuntui suorastaan naurettavalta, mitä sitä se kirjaimellisesti olikin.
Niin voimakkaasti kirjan juoni minuun vaikuttui, että olin pitkään murheen murtama, vaikka tiesin, että tämä oli fiktiota. En kymmenien munkkien kuoleman johdosta, vaan kirjojen takia.
Erittäin koukuttava kirja. Kannattaa lukea.