Eteläisen Postipuiston tarkistettu asemakaavaehdotus
Tämä oli meillä 12.3.2019. Nyt se on tullut lausunnoilta ja siihen on tehty vähäisiä muutoksia. Tehokas, ratikkaan ja Ilmalan asemaan nojaava umpikorttelikaava, jossa tonttitehokkuus on kolmen luokkaa. Alue on mitoitettu 3 800 asukkaalle ja 2 000 työpaikalle.
Laajasalon ratikkakorttelin asemakaava
Kruunuratikka tarvitsee varikon. Varikon päälle rakennetaan fiksusta asuntoja noin tuhannelle hengelle. Tämä on herättänyt närää asukkaissa, koska rakentaminen on selvästi tehokkaampaa kuin mihin Laajasalossa on totuttu. Tehokkuus on kolmannes Postipuistosta. Kaava on tarkoitus panna nähtäville.
Karhusaaren eteläosan pientalotontit
Aika varovaista tiivistämistä Karhusaaressa lähinnä tontinomistajien hakemusten perusteella. Autopaikkanormi: kaksi autopaikkaa huoneistoa kohden. Tontit ulottuvat rantaan. Asuntojen keskikoko ylittää roimasti parjatun 75 neliön vähimmäistavoitteen.
Vallilan toimitila-alueen suunnitteluperiaatteet
Virkamiehet ovat vakuuttuneita, että alueeseen kohdistuu voimakas työpaikkakysyntä, mutta tämän uskomuksen kanssa ristiriitaisesti sanovat, että tarvitaan aluetta, jossa vuokrataso on matala.
Halvat toimitilat mahdollistavat kaikkea uutta luovaa ja kehittyvää, mutta on optimistista ajatella, että kiinteistöjen omistajat panostaisivat tilojen perusparannuksiin suuria summia, jos alueen halutaan säilyvän halvan vuokratason alueena.
Tästä pitäisi tulla myös yöelämän keskus ja siellä pitäisi olla kivijalkakauppoja. Asukkaiden salliminen voisi vähän avittaa tätä kehitystä. Asuin noilla nurkilla putkiremonttia paossa puoli vuotta, mutta en piipahtanut noissa kortteleissa kertaakaan.
Kiinteistönomistajat haluavat alueelle hybriditaloja, joissa on tavallisia asuntoja yläkerroksissa.
En tiedä, mitä tästä pitäisi ajatella. Kuunnellaan esittely ja keskustelu lautakunnassa niin ehkä sitten tiedän enemmän.
Malmin keskustavisio
Tiedoksi merkittävässä raportissa on pohdittu Malmin keskustan kehittämistä. Siitä on tarkoitus tulla myös Malmin lentokenttäalueen asukkaiden asiointikeskus. Tässä on vähän haastetta, koska Malmin nykyisetkään asukkaat eivät oikein suosi oman kylän kauppoja ja palveluja.
Hankala juttu. 1980-luvulla kaupunkisuunnittelu tuotti kovin hengetöntä ympäristöä. Ihan pikkuviilauksilla tuo ei parane, mikä tarkoittaa, että rahaa tarvittaisiin aika paljon.