Tekniikka&talous ‑lehti julkaisi 14.12.2018 artikkelin, jonka mukaan sähköauton CO2- päästöt ovat jopa suuremmat kuin dieselauton. Uusi energiapolitiikka ‑sivustolla julkaistiin Fortumissa tehty faktantarkistus asiasta. Kopioin sen tänne, koska tuota T&T:n artikkelia levitetään netissä totuutena.
Jos Fortuminen tiedot pitävät paikkansa, aika vääristynyt ja tarkoistushakuinen on lehden artikkeli. Kaikki luvut vinksallaan samaan suuntaan. Ojassa on toki Fortumillakin lehmänsä.
“Artikkelin väite: Sähköauton hyötysuhde voimalaitokselta sähköauton renkaisiin 48 % (siirto 94 %, lataus/akku 71 %, moottori 72,5 %):
Käytetty 6 % siirtohäviö pätee EU:lle, Suomessa vastaava luku 3 % (Energia.fi: https://energia.fi/…/Selvitys_sahko-_ja_maakaasuinfrastrukt… , kuva 3.1 / WorldBank: https://data.worldbank.org/indicator/EG.ELC.LOSS.ZS)
Arviot sähköauton ”grid-to-wheel” –hyötysuhteesta eri lähteissä vaihteluvälillä 59–77%
(US Department of Energy: https://www.fueleconomy.gov/feg/evtech.shtml, European Federation for Transport and Environment: https://www.transportenvironment.org/…/2017_11_Briefing_ele…, fig. 1)
Siirtohäviöiden vaihteluväli 3–6 % huomioiden siis voimalaitokselta renkaisiin 55–75 %
Polttomoottoriauton ”tank-to-wheels” –hyötysuhde 10–21 % (US Department of Energy: https://www.fueleconomy.gov/feg/evtech.shtml, EEA: https://www.eea.europa.eu/…/electric-vehicles-from-life-cyc…)
Artikkelin väite: Sähköauto kuluttaa 29 kWh / 100 km:
Artikkelissa laskettua sähköauton 48 % hyötysuhdetta käytetään 13,75 kWh / 100 km kulutuslukuun, joka itsessään on jo pistorasiasta otetun sähkön määrä ja täten sisältää valmiiksi auton häviöt
(vertailuksi Nissan Leaf 13–20 kWh / 100 km, Virginia Tech Transportation Institute: https://www.researchgate.net/…/294112610_Power-based_electr…)
Artikkelin väite: Ajoneuvon käyttöikä 11 vuotta:
Suomessa (2017) keskimääräinen ajoneuvon romutusikä oli 20,7 vuotta (Autoalan tiedotuskeskus: http://www.aut.fi/…/henkiloautojen_keskimaarainen_romutusika).
Artikkelin väite: Sähköauton ajamisen päästöt EU-keskiarvosähköllä laskettuna 15 tCO2 auton oletetun (120 000 km) käyttöiän aikana, eli 125 gCO2/km:
Keskikokoisen sähköauton vastaavat päästöt EU-keskiarvosähköllä ladattuna ovat 60–76 gCO2/km (EEA: https://www.eea.europa.eu/…/electric-vehicles-from-life-cyc…) Artikkeli olettaa diesel-auton (6 ltr / 100 km) päästöiksi 250 gCO2 / km ja ajamisen päästöiksi on annettu samaiselle autolle 29,4 tCO2. Näin voidaan laskea artikkelissa oletettu ajo eli 29 400 kgCO2 / (0,25 kg / km) = 117 600 km.
Artikkelissa on oletettu ajoa 11 000 km/a (120 000 km / 11 a), joka alhaisempi kuin Suomen keskiarvosuorite 14 000 km/a ( http://www.tilastokeskus.fi/…/henkiloautoilla-ajettiin-ede…/) Todellista huomattavasti lyhemmäksi oletettu käyttöikä ja todellista pienempi vuosittainen ajosuorite saavat artikkelissa polttomoottoriautot näyttämään suhteessa todellista vähäpäästöisemmältä sähköautoon verrattuna
Artikkelin väite: Sähköauton valmistuksen päästöt 14,7 tCO2:
Sähköauton koosta riippuen, valmistuksen päästöt välillä 7–15 tCO2, missä keskikokoisen sähköauton tuotannon päästöt ~ 10 tCO2 ja vastaavan kokoisen polttomoottoriauton noin puolet eli ~ 5 tCO2 (EEA: https://www.eea.europa.eu/…/electric-vehicles-from-life-cyc…, fig. 3.3)
Artikkelin väite: Suomen sähkönkulutuksen hiilidioksidipäästö 264 g/kWh:
Suomen (2017) sähköntuotannon hiilidioksidipäästöt ovat 95 g/kWh (Energia.fi: https://energia.fi/ajankohtaista_ja_materia…/…/sahkotilastot, kalvo 23)
Artikkelin väite: Sähköauton akku uusittava auton 11 vuoden (120 000 km) käyttöiän aikana:
Liki kaikki suuret autovalmistajat lupaavat vähintään 160 000 km (100 000 mailin) takuun akuilleen (US Department of Energy: https://www.energy.gov/…/fact-913-february-22–2016-most-com…) Lisäksi yksittäistapauksia raportoitu (ulkomailla ja Suomessa), joissa Teslalla ajettu yli 400 000 km ja akun kapasiteetista yhä yli 80 % tallella.
(Suomi: https://www.teslarati.com/tesla-model-s-400k-km-250k-mi-7-…/,
ulkomaat: https://insideevs.com/highest-mileage-tesla-now-has-over‑4…/)
Artikkelin väite: Sähköauton akun uusimisen päästöt 8,8 tCO2:
Keskikokoisen sähköauton akun valmistaminen tuottaa noin 3–4 tCO2 (EEA: https://www.eea.europa.eu/…/electric-vehicles-from-life-cyc…, fig. 3.3)”