Site icon

Kaupunkisuunnittelulautakunta 17.11.2015

Lau­takun­nas­sa Hämeen­tien pyöräteitä luku­un otta­mat­ta muut menivät ilman mitään eri­ty­istä. Minä paran­telin vähän lausun­toa Pia Pakarisen aloit­teesta saa­da yli kolme vuot­ta tyhjinä ole­vat toimis­tot asun­tokäyt­töön ja vasem­mis­toli­iton Loukoila lausun­toa aloit­teesta basaar­i­aluei­den perus­tamis­es­ta Helsinkiin.

Hämeen­tien pyörätiet

Tämä pan­ti­in pöy­dälle ja pöy­dälle se menee var­maankin vielä uud­estaan, kos­ka kokoomus halu­aa viedä asian val­tu­us­to­ryh­mään. Koko asia muuten menee val­tu­us­toon, kos­ka asi­as­ta on tehty kuntalaisaloite.

On todel­la huolel­la tehty esi­tys. Minä aloin uskoa tähän han­kkeen hyödyl­lisyy­teen entistä vankem­min. Uud­is­tuk­sen suurin vaiku­tus ei ole se, että pyöräi­ly helpot­tuu, vaan se, että Hämeen­ti­estä tulee Helsinginkadun kaltainen Kallion keskeinen katu. Nythän se on lähin­nä vas­ten­mieli­nen saasteinen kuilu.

Jalka­käytävien levit­tämi­nen ja bussien siirtämi­nen vähän kauem­mak­si jalka­käytävästä paran­taa olo­suhtei­ta. HSL aikoo muut­taa bus­sikalus­ton sähkökäyt­töisek­si, mikä vie pakokaa­sut kadul­ta. (Voiko­han Helsin­ki kieltää muual­ta tule­vat diesel-bus­sit? Ainakin ne kai voi pakot­taa käyt­tämään Sörnäis­ten Rantatietä.)

Esit­telijäl­lä oli tyr­määvä vas­taus pelkoon, että Sörnäis­ten rantatie tukki­u­tu­isi. Vaik­ka kaik­ki Hämeen­tien nykyiset autot siir­ty­i­sivät sinne, väylän automäärä ei yltäisi sille tasolle, jol­la se oli vielä 15 vuot­ta sit­ten. Autoli­ikenne on Helsingis­sä vähen­tynyt niin paljon viimeisen 20 vuo­den aikana.

 

Exit mobile version