Lautakunnassa Hämeentien pyöräteitä lukuun ottamatta muut menivät ilman mitään erityistä. Minä parantelin vähän lausuntoa Pia Pakarisen aloitteesta saada yli kolme vuotta tyhjinä olevat toimistot asuntokäyttöön ja vasemmistoliiton Loukoila lausuntoa aloitteesta basaarialueiden perustamisesta Helsinkiin.
Hämeentien pyörätiet
On todella huolella tehty esitys. Minä aloin uskoa tähän hankkeen hyödyllisyyteen entistä vankemmin. Uudistuksen suurin vaikutus ei ole se, että pyöräily helpottuu, vaan se, että Hämeentiestä tulee Helsinginkadun kaltainen Kallion keskeinen katu. Nythän se on lähinnä vastenmielinen saasteinen kuilu.
Jalkakäytävien levittäminen ja bussien siirtäminen vähän kauemmaksi jalkakäytävästä parantaa olosuhteita. HSL aikoo muuttaa bussikaluston sähkökäyttöiseksi, mikä vie pakokaasut kadulta. (Voikohan Helsinki kieltää muualta tulevat diesel-bussit? Ainakin ne kai voi pakottaa käyttämään Sörnäisten Rantatietä.)
Esittelijällä oli tyrmäävä vastaus pelkoon, että Sörnäisten rantatie tukkiutuisi. Vaikka kaikki Hämeentien nykyiset autot siirtyisivät sinne, väylän automäärä ei yltäisi sille tasolle, jolla se oli vielä 15 vuotta sitten. Autoliikenne on Helsingissä vähentynyt niin paljon viimeisen 20 vuoden aikana.