(Kirjoitus on julkaistu Näkökulma-artikkelina Suomen Kuvalehdessä)
Hyvinvointivaltion kriisi Suomessa on oikeastaan sosialidemokratian kriisi, koska koko pohjoismainen hyvinvointivaltio on demarien luomus. Se osoittautui niin hyväksi, että kaikki sitä kannattavat. Meissä jokaisessa asuu pieni demari.
Sosialidemokratialla on ollut kaksi päätavoitetta, tukea työtätekevää kansanosaa työpaikoilla sekä rakentaa hyvinvointivaltiota, jossa hyvät julkiset palvelut täydentävät kattavaa sosiaaliturvaa. Ensimmäinen tavoite on sosialidemokraateille ensisijainen, koska koko puolue on oikeastaan ammattiyhdistysliikkeen poliittinen siipi. Kumpi tavoite on tärkeämpi, on kysymyksenä merkityksetön niin kauan kuin tavoitteet tukevat toisiaan.
Pitkään ne tukivatkin. Suomen taloudellinen kasvu oli pitkään lähinnä maatalouden tehostumista. Maatalous luovutti työvoimaa teollisuuteen ja palveluihin. Sata vuotta sitten selvä enemmistö suomalaisista oli maanviljelijöitä, nyt kansan ruokkimiseen riittää muutama prosentti työvoimasta. Maatalouden ehtymätön työvoimareservi merkitsi, ettei työn tarjonnan lisääminen ollut minkäänasteinen välttämättömyys. Työtä tarvittiin, jotta jokainen saisi elantonsa, mutta jokaista ei olisi tarvittu, jotta kansantalous voisi hyvin.
Kun työvoimasta oli ylitarjontaa, oli sosiaalisesti perusteltua puolustaa työläisten etuja työnantajien hyväksikäytöltä. Perusteltua se oli myös kansantalouden kannalta, koska taloudellinen kasvu tarvitsi ostovoimaista kysyntää. Sosialidemokratian kaksi tavoitetta olivat hyvin sopusoinnussa keskenään.
Maatalouden työvoimareservi alkoi hiipua 1980-luvulla. Se oli työväenliikkeen kulta-aikaa, koska työmarkkinoille kehittyivät myyjän markkinat. Työväestö keskiluokkaistui ja vaurastui nopeasti. Hyvinvointiyhteiskunnan rahoitus oli kunnossa, koska ikäjakauma oli suosiollinen, vähän lapsia ja vanhuksia sekä paljon työikäisiä.
2000-luvulle tultaessa ikäjakauma kääntyi nopeasti epäedullisemmaksi. Työikäisten määrä kääntyi laskuun vuonna 2009. Nyt olisi hyvinvointivaltion rahoittamiseksi tarvittu työn tarjontaa lisääviä toimia, eläkeiän nostamista, nopeammin työelämään kannustavaa työttömyysturvaa ja työperäistä maahanmuuttoa. Nämä kaikki olivat myrkkyä ammattiyhdistysliikkeelle. Sosialidemokratian kaksi tavoitetta joutuivat ristiriitaan keskenään. Demarit joutuivat valitsemaan, ovatko he ammattiyhdysliikkeen vai hyvinvointivaltion puolella ja he valitsivat ammattiyhdistysliikkeen.
Sosialidemokraatit ovat estäneet työttömyysturvan muuttamisen kannustavammaksi muiden pohjoismaiden omaksumien käytäntöjen mukaisesti ja heidän takiaan eläkeiän nostaminen viivästyi vuosia. He estivät virolaisten tulon töihin Suomeen silloin, kun tätä meidän kannaltamme edullisinta työvoimaa oli vielä saatavilla yllin kyllin. Demarien torjumat virolaiset ovat nyt Ruotsissa vanhushuoltosuhdetta parantamassa. Tämä kaikki on toiminut ainakin näennäisesti SAK-laisen työvoiman etujen mukaan, mutta se on ollut kovin huono asia hyvinvointivaltoin rahoituksen kannalta.
Kysyin eduskunnan kyselytunnilla Antti Rinteeltä, kannattaisiko meidän ottaa oppia Ruotsin työn tarjontaa lisänneestä talouspolitiikasta. Hän vastaisi, ettei kannata, koska meillä on Suomessa työttömyyttä.
Jos maassa olisi kiinteä määrä työpaikkoja, työn tarjonnan lisääminen todella lisäisi työttömyyttä ja tarjonnan vähentäminen vähentäisi. Kokemusten perusteella näin ei suinkaan ole. Työttömyys ei pienene työn tarjontaa vähentämällä eikä lisäänny työn tarjontaa lisäämällä kuin syvän laman oloissa. Ranskassa yritettiin torjua työttömyyttä työaikaa lyhentämällä, mutta työttömyys ei vähentynyt, vaan tehtyjen työtuntien määrä väheni. Ruotsissa töissä olevan tai työtä hakevan työvoiman määrä on aktiivisten toimien seurauksena lisääntynyt merkittävästi, kun se Suomessa on laskenut. Silti työttömyysprosentti on Ruotsissa ja Suomessa liikkunut hyvin samalla tavalla. Työvoiman lisääntynyt tarjonta ei Ruotsissa kasvattanut työttömyysprosenttia vaan lisäsi työpaikkoja. Laskusuhdanne lisää työttömyyttä ja noususuhdanne vähentää, mutta työttömyysprosentti on lähes riippumaton työvoiman tarjonnasta.
1970-luvulla syntyvyys laski Suomessa tilapäisesti niin, että vuosikymmenen aikana syntyi noin 150 000 lasta vähemmän kuin normaalitilanteissa olisi syntynyt. Väittääkö joku tosissaan, että ilman tätä syntyvyyden notkahdusta Suomessa olisi nyt 150 000 työtöntä enemmän?
Sosialidemokraattinen hyvinvointiyhteiskunta voi Suomessa huonosti. Kaikesta joudutaan säästämään ja eduista tinkimään, eikä vanhuksillekaan voida enää taata kunnollista hoitoa. Ruotsissa kaikki on toisin. Valtiontalous on vahva vaikka sosiaaliturva on antelias ja esimerkiksi vanhusten hoito on paljon paremmalla tolalla. Ruotsissa on pystytty ylläpitämään paljon paremmin sosialidemokraattisen hyvinvointivaltion arvoja kuin me olemme pystyneet täällä Suomessa.
On historian ironiaa, että sosialidemokratian hyvästä tilasta Ruotsissa kiitos kuuluu paljolti Fredrik Reinfeldtin porvarihallitukselle ja sen noudattamalle talous- ja työmarkkinapolitiikalle. Ruotsin porvarihallitus teki monia ideologisesti värittyneitä huonoja ratkaisuja kuten pahasti epäonnistunut peruskoulun yksityistäminen voittoa tavoitteleviksi yhtiöiksi. Siksi se kaatui vaaleissa. Työelämän osalta Reinfeldtin hallitus menestyi erinomaisesti. Maassa selvästi suurempi osa ihmisistä on töissä kuin Suomessa, eikä ero johdu työttömyysprosentista vaan siitä, että useampi ruotsalainen on tarjoutunut työmarkkinoille.
Ruotsissa on ollut varaa harjoittaa sosialidemokraattisempaa hyvinvointipolitikkaa kuin Suomessa, koska työmarkkinapolitiikka on tehty uudistuksia, joita demarit Suomessa kammoksuvat. Suomessa sosialidemokraattisia arvoja on vaalittu työmarkkinapolitiikassa, mutta sen seurauksena hyvinvointivaltiota on jouduttu talouden pakottamana purkamaan hyvin oikeistohenkisesti.