Site icon

Kilometrivero ja isoveljen valvova silmä

LISÄYS 23.12: Ollilan työryh­män raport­ti­in pääsee tästä

Tässä ketjus­sa on tarkoi­tus keskustel­la siitä vain siitä, mikä on ehdote­tun kilo­metriveron vaiku­tus tieto­suo­jan kannal­ta ja onko tuo ongel­ma väl­tet­tävis­sä. Väitän, ettei merk­i­tys ole kovin iso ja että se on vältettävissä.

Ei paljon uut­ta tietoa

Olet­takaamme, että mysti­nen isoveli pystyy aina saa­maan tietoon­sa kaiken sen datan, joka meistä kerätään mihinkään ulkop­uoliseen rek­isteri­in hyvän­sä ja että isoveli pääsee näin ollen vai­vat­tomasti kiin­ni myös kaikki­in rek­isterei­hin, joi­hin tal­lete­taan tieto­ja kilo­metriveroa varten. Täl­lä ei minus­ta ole kovin suur­ta merk­i­tys­tä, kos­ka isoveli tietää meistä jo jok­seenkin kaiken sen, mitä tuo rek­isteri sisältää.

Isoveli tietää tarkalleen, mis­sä kän­nykkämme liikkuu, saa selville olin­paikkamme aina kun avaamme face­bookin tai Hesarin net­tiver­sion paikallis­säi­neen. Lisäk­si hän tietää kaik­ki ostok­semme, jois­sa olemme näyt­täneet S‑etukorttia tai muu­ta vas­taavaa urk­in­tatarkoituk­seen tehtyä asi­akasko­rt­tia. Isovel­jen rek­isteri­in tulee aina merk­in­tä, kun mak­samme muovi­ra­hal­la ja niin edelleen. Kun isovel­jel­lä on kaik­ki tämä tieto jo nyt, kan­nat­taako hänen pan­na tikkua ris­ti­in tietääk­seen, mis­sä automme on, hän­hän tietää jo kän­nykkämme on ja on ollut. Kän­nykkä meil­lä on mukanamme aina, autoa ajamme vain osan aikaa. Ja kun kän­nykäl­lä puhuu, isoveli tietää, kenen kanssa puhumme ja mis­tä. Autos­ta hän tietää vain, miten auto liikkuu, mut­ta ei, kuka sitä ajaa ja keitä on kyydissä.

Tieto­suo­ja on help­po ratkaista

Jos niin halu­taan, tämä kilo­metrivero on tehtävis­sä niin, ettei isovel­jen tiedos­toi­hin tule muu­ta merk­in­tää kuin se paljonko ajamme. Sen­hän hän jo tietää siitä, että mak­samme tankkauk­sen muovi­ra­hal­la. Ollilan mötikän ei tarvitse lähet­tää ulos mitään muu­ta tietoa kuin sen, kuin­ka suuren laskun olemme saa­neet aikaan. Jos niin päätetään, jär­jestelmä raken­netaan niin, ettei autos­ta siir­ry ulos muu­ta tietoa.  Jos päätetään, ettei muu­ta tietoa myöskään kerätä, sitä ei kerätä, mut­ta jos halu­taan, että laskun oikeel­lisu­us on mah­dol­lista tark­istaa, laite voi tal­len­taa vuo­den ajot sisään­sä. 16 gigan muis­ti­tikun vähit­täish­in­ta on jo nyt alle kympin.

En ker­takaikkises­ti osaa nähdä tässä tieto­suo­jaon­gel­maa, joka ei olisi ratkaistavissa.

 

 

Exit mobile version