Helsingissä käydään paraikaa neuvotteluja kymmenen vuoden investointiraamista. Keväällä sovittiin, että investointien katoksi laitetaan 435 M€/vuosi. Budjettirajoitus on tuonut ilahduttavaa suhteellisuudentajua, kun kaikkea rahankäyttöä joudutaan pohtimaan suhteessa vaihtoehtoisiin menoihin. Näin sen pitääkin olla, vaikka vähän kirpaisee, kun hyvistä asioista joutuu luopumaan.
Todettakoon, että Espoon investointitaso on 500 M€/vuosi. Espoo on puolta pienempi ja sen asukasluvun kasvu on puolet Helsingin kasvuvauhdista. Sitä se sirpaleinen yhdyskuntarakenne tietää.
Helsingin investointikatossa on kuitenkin valuvika, joka pakottaa rajoittamaan asuntotuotantoa, vaikka sitä pitäisi nopeuttaa. Katto koskee bruttoinvestointeja, jolloin se koskee silkkaa rahanmenoa aivan samalla tavalla kun investointia, jonka saa vuoden kuluttua kaksinkertaisena takaisin. Joudutaan panemaan vastakkain keskustakirjasto ja asuntotuotanto, vaikka asuntotuotanto ei maksaisi kaupungille lopulta senttiäkään. Ongelma ei ole aivan pieni, vaan vääristää päätöksentekoa pahasti.
Asuntotuotannon vaatimien infra- ja palveluinvestointien hinta pitäisi raamissa olla nettomääräisenä niin, että siitä vähennetään tontinluovutustulot joko myyntihintana tai vuokratuoton nykyarvona. Vasta sen jälkeen koko raamissa on mitään järkeä.
En tietenkään tarkoita, että investointeja tuosta vain lisättäisiin maanmyynti- ja vuokraustuloilla, koska nuo tulot ovat nyt budjetissa sen kokoisina kuin ne ovat. Mutta nopeampi kaavoitus ja kaavojen nopeampi toteuttaminen lisää sekä menoja että tuloja. Menojen lisäyksestä pitää vähentää tulojen lisäys ja vain tätä erotusta tulee tarkastella.