Lauri Wahlstedt vertasi kommentissaan artikkeliin Älykkäät muodostavat valtioita vai kehittävätkö valtiot älykkyyttä? rasismia siihen, että suhtautuu vainoharhaisesti tai alentuvasti oikeistolaisiin tai juntteihin.
Väärinkäsitysten välttämiseksi haluan ehdottamasti sanoutua irti siitä, että kaikki, mikä on luonnollista, olisi hyväksyttävää. Rasismista ei tee hyväksyttävää se, että sille löydetään biologinen perusta.
Tuo Wahlstedtin väite on silti mielenkiintoinen — tai sanotaan, että olen silloin tällöin pohtinut samaa. Voi olla, että vastaus löytyy sosiaalipsykologian perusoppikirjojen ensimmäisiltä sivuilta, mutta en ole niitä lukenut.
Mistä johtuu ihmisten suuri halu vahvistaa siteitä omaan ryhmäänsä muodostamalla vastapuolesta vainoharhainen stereotypia? Siihen törmää kaikkialla, erityisesti politiikassa. Ne kuvitelmat, joita politiikassa viljellään muista ryhmittymistä, heidän tavoitteistaan, rahellisyydestään, älystään ja motiiveistaan, ovat aivan lapsellisia. Ilmiö oli yksi niistä monista syistä, jotka saivat minut siirtymään muihin tehtäviin. Ymmärsin aivan liian usein vastapuolen argumentteja, mikä lähenteli maanpetosta.
Mutta ei tämä rajoitu politiikkaan. Minkään maailmassa ei pitäisi olla niin samanlaista, kuin ovat kaksi urheilujoukkuetta — varsinkin, kun pelaajia ostetaan joukkueesta toiseen — mutta valtavat vastakkainasettelut saadaan kuitenkin aikaan aina joukkotappeluihin asti.
Kauan sitten armeijassa osallistuin loppusotaan. Me olimme sinisiä. Muutama päivä hiivittiin metsissä ja taisteltiin leikkisotaa keltaisia vastaan. Se oli sinänsä kivaa. Itse innostuin huikeisiin suorituksiin niin, että kuolin neljä kertaa. Sitten harjoitus päättyi ja kokoonnuimme soppatykin äärelle. Metsän siimeksestä tuli samalle hiekkakuopalle niitä KELTAISIA. Pieni keltainen tunnusmerkki teki heistä arveluttavia muukalaisia. He näyttivätkin likaisemmilta. Vaikka sota oli ohi, siniset ja keltaiset lusikoivat soppaa pakeistaan tiukasti erillään toisiaan korkeintaan vihamielisesti mulkoillen. Samoista suomalaisista varusmiehistä kuitenkin ole kyse.
Koijärvi-liikkeessä (kts. Wikipedia) tunsin aikanaan kouriintuntuvasti, kuinka ulkopuolinen paine hitsasi ryhmän yhteen, mutta kuinka suhteellisuuden taju myös alkoi heittää. Alkoi vaikuttaa siltä, että taistelemme lähes maailmanlaajuista salaliittoa vastaan, joka on pystytetty yhden lintujärven tuhoamiseksi. Oli helppo ymmärtää, miten tuollainen ryhmä voisi radikalisoitua ja miten iloisena karnevaalina alkanut Italian 70-luvun radikalismi päättyi Aldo Moron murhaan. Ville Komsin ja muutaman muun liikkeen johtajan viisaus ja tasapainoisuus pelastivat Koijärvi-liikkeen tuhoisalta radikalisoitumiselta.
Kun Kiinan hallitus kukisti Taivaallisen rauhan aukion mielenosoituksen verisesti, muistan jossakin lehdessä sanotun, että hallitus joutui komentamaan paikalle jonkin pohjoisen vuoristoheimon sotilaita. (Huomatkaan kaksinkertainen lähdekritiikin tarve: voin muistaa väärin ja lehti saattoi kirjoittaa puuta heinää) Paikalliset sotilaat eivät kyenneet asettomia itsensä näköisiä opiskelijoita ampumaan. Tarvittiin vähän eri näköisiä sotilaita, joiden silmissä opiskelijat näyttävät riittävän muukalaisilta.
Onko tässä halussa sulkea oman empatian piiriin vain oma ryhmä ja suhtautua sairaan torjuvasti muihin jokin yhteinen piirre, joka ei riipu siitä, ovatko “muukalaiset” kokoomuslaisia, arabeja, uskovaisia, ateisteja, kommunisteja, tangodiggareita, homoja, espoolaisia, autoilijoita, ydinvoiman kannattajia, huumeiden käyttäjiä, turkistarhaajia, neekereitä, amerikkalaisia tai HIFK:n kannattajia?