Junan lopettaminen Siuntioon on hankala asia. Tähän liittyy kaksi näkökohtaa, jotka johtavat eri tulokseen.
- Voiko Suomessa suunnitella pitkäjänteisesti? Siuntio on tehnyt aivan oikein ja kaavoittanut omassa mittakaavassaan runsaasti asutusta aseman lähistölle. Kunnan pitäisi voida luottaa siihen, että asiat toimivat niin kuin on luvattu tai kuten kunta ainakin on kuvitellut luvatun. Tämä ei nyt mennyt oikein hyvin.
- Onko järkevää kuljettaa 130 ihmistä päivässä junalla? Hyvin mahtuisivat bussiin.
Kun on ollut se juna, Siuntiolaiset ovat valinneet työpaikkansa esimerkiksi Pasilasta. Bussilla pääsee Helsinkiin, mutta aivan eri paikoille. Jos Siuntioon ei olisi mennyt junaa aiemmin, ei yhteydelle olisi mitään tarvetta.
En tarkalleen tiedä, mitä maksaisi se, että Kirkkonummelle menevä paikallisjuna ajaisi Siuntioon asti muutaman kerran päivässä. Ei mahdottomasti, mutta jaettuna matkustajamäärällä summa olisi aika iso.
Siuntio ei ole maksanut junayhteydestä mitään toisin kuin esimerkiksi Kirkkonummi, joka HSL-kuntana on osallistunut verovaroin oman junayhteydensä ylläpöitämiseen. Kirkkonummelta matkustajia päivässä on yli 2 000 eli kymmenkertaisesti sen mitä Siuntiosta.
Joku liikenteen maksaa. Jos VR pantaisiin maksajaksi tarkoittaisi se, että muut junan käyttäjät maksaisivat sen lipun hinnoissa. Kun suureen ääneen halutaan edistää rautatieliikennettä ajamalla myös vahvasti kannattamattomia reittejä, kannattaa muistaa, että tämän maksavat muut junan käyttäjät, jolloin samalla karkotetaan matkustajia maantieliiketeen puolelle.
Tuntuisi järkevältä, että Siuntio liittyisi HSL:ään ja osallistuisi junan kustannuksiin niin kuin muutkin HSL-kunnat. Jotain se kunnalle maksaisi, mutta ei kohtuuttomasti. Jos siuntiolaiset eivät pidä junayhteyttä niin tärkeänä, että heidän kannattaisi siitä maksaa, miksi muiden pitäisi?
Myös Inkoosta poistuu junayhteys. Inkoosta tulee junaan noin 30 matkustajaa päivässä. Ei olisi mitään järkeä siinä, jos tätä matkustajamäärää varten liikennöisi juna kuljettajineen ja konduktööreineen. Taksi olisi halvempi.