Site icon

Siuntion junayhteys

Junan lopet­ta­mi­nen Siun­tioon on han­kala asia. Tähän liit­tyy kak­si näköko­htaa, jot­ka johta­vat eri tulokseen.

  1. Voiko Suomes­sa suun­nitel­la pitkäjän­teis­es­ti? Siun­tio on tehnyt aivan oikein ja kaavoit­tanut omas­sa mit­takaavas­saan run­saasti asu­tus­ta ase­man lähistölle. Kun­nan pitäisi voi­da luot­taa siihen, että asi­at toimi­vat niin kuin on luvat­tu tai kuten kun­ta ainakin on kuvitel­lut luvatun. Tämä ei nyt men­nyt oikein hyvin.
  2. Onko järkevää kul­jet­taa 130 ihmistä päivässä junal­la? Hyvin mah­tu­isi­vat bussiin.

Kun on ollut se juna, Siun­ti­o­laiset ovat valin­neet työ­paikkansa esimerkik­si Pasi­las­ta. Bus­sil­la pääsee Helsinki­in, mut­ta aivan eri paikoille. Jos Siun­tioon ei olisi men­nyt junaa aiem­min, ei yhtey­delle olisi mitään tarvetta.

En tarkalleen tiedä, mitä mak­saisi se, että Kirkkon­um­melle menevä paikallisju­na ajaisi Siun­tioon asti muu­ta­man ker­ran päivässä. Ei mah­dot­tomasti, mut­ta jaet­tuna matkus­ta­jamääräl­lä sum­ma olisi aika iso.

Siun­tio ei ole mak­sanut junay­htey­destä mitään toisin kuin esimerkik­si Kirkkon­um­mi, joka HSL-kun­tana on osal­lis­tunut verovaroin oman junay­htey­den­sä ylläpöitämiseen. Kirkkon­um­melta matkus­ta­jia päivässä on yli 2 000 eli kym­menker­tais­es­ti sen mitä Siuntiosta.

Joku liiken­teen mak­saa. Jos VR pan­taisi­in mak­sa­jak­si tarkoit­taisi se, että muut junan käyt­täjät mak­saisi­vat sen lipun hin­nois­sa. Kun suureen ääneen halu­taan edis­tää rautatieli­iken­net­tä aja­mal­la myös vah­vasti kan­nat­ta­mat­to­mia reit­te­jä, kan­nat­taa muis­taa, että tämän mak­sa­vat muut junan käyt­täjät, jol­loin samal­la karkote­taan matkus­ta­jia maantieli­ike­teen puolelle.

Tun­tu­isi järkevältä, että Siun­tio liit­ty­isi HSL:ään ja osal­lis­tu­isi junan kus­tan­nuk­si­in niin kuin muutkin HSL-kun­nat. Jotain se kun­nalle mak­saisi, mut­ta ei kohtu­ut­tomasti. Jos siun­ti­o­laiset eivät pidä junay­hteyt­tä niin tärkeänä, että hei­dän kan­nat­taisi siitä mak­saa, mik­si muiden pitäisi?

Myös Inkoos­ta pois­tuu junay­hteys. Inkoos­ta tulee junaan noin 30 matkus­ta­jaa päivässä. Ei olisi mitään järkeä siinä, jos tätä matkus­ta­jamäärää varten liiken­nöisi juna kul­jet­ta­ji­neen ja kon­duk­töörei­neen. Tak­si olisi halvempi.

 

Exit mobile version