(Listaan tästä)
Liikenne pois Kalasatamankadulta
Kalasataman liikennejärjestelyjä muutetaan niin, että alueen keskeltä bussit siirtyvät Kalasatamankadulta Hermannin rantatielle. Kalasatamankatu kapenee 25 metristä 14 metriin ja varataan jalankulkijoille sekä pyöräilijöille. Näin saadaan alueelle kaupallista tilaa pari hehtaaria lisää. Vaikuttaa kannattavalta, mutta jotenkin tässä suunnittelussa luottamusmiehelle on vähän ulkopuolinen olo. Suunnittelu on kovin toteuttajalähtöistä, millä on hyvät ja huonot puolensa.
Eniten kuitenkin huolestuttaa, toteutuuko koko hanke lainkaan. Pitäisikö tehdä plan B?
Gunillantien alueen tiivistyskaava
Lautakunta käsitteli asiaa viime lokakuussa 1. ja 8 päivä. Vanhaa väljästi rakennettua aluetta tiivistetään niin, että asukkaita mahtuu 650 aiempaa enemmän. Jos lähiöt perattaisi kaikki tällä tyylillä, saisimme kaavaillut neljännesmiljoona uutta asukasta viheralueisiin kajoamatta.
Kaavamuutoksesta on tullut yksi tiivistämistä vastustava kirje. Kaavaan on asiantuntijavirastojen lausuntojen pohjalta tehty vähäisiä tarkistuksia.
Lausunto Länsi-Metron liityntäliikennesuunnitelmasta
Lausunnossa kritisoidaan suunnitelmaa ajaa Vattuniemeen ajavan linja 21:n joka toinen vuoro Erottajalle ja joka toinen vain Ruoholahteen. Ei pelitä. Vuoroväleistä tulee kovin vaihtelevia eikä Ruoholahdessa ole bussille järkevää kääntöpaikkaa.
Helsinkiläistä vähän kauhistuttaa, että Helsingin sisäistenkin linjojen suunnittelu on annettu HSL:lle, jossa noin muuten suunnitellaan paljon huonompaa palvelutasoa kuin mitä Helsingin olosuhteet ja asukkaiden tottumukset vaativat.
Tuomas Rantasen aloite makasiinirakennuksen tilalle rakennettavasta rakennuksesta
Tuomas Rantanen (vihr) ehdottaa, että palaneen Makasiinin raunion tilalle tehtäisiin uusi toiminnallinen keskus ja kirjastoon suunniteltu saunakin laitettaisiin sinne. Vastaus on epämääräinen. Keskustakirjaston tilasuunnittelua se helpottaisi.
Valtuustoaloite Tattarisuon vuokra-alueen vuokra-ajoista
Kauko Koskinen (kok) esittää, että Tattarisuolla annettaisiin yrityksille pidempiä vuokra-aikoja kuin nykyiset vuonna 2034 päättyvät. Virasto vastaa, että olosuhteet voivat muuttua kovasti. Samanlainen virhe, johon Koskinen tähtää, toteutettiin jo Arabianrannassa, jossa tuhannen ihmisen asuinalue menetettiin muutaman tehottomassa käytössä olevan varaston vuoksi.
Pari neliökilometriä maata Helsingissä ampumarataa varten?
Helena Kantola (perus.) esittää valtuustoaloitteessaan, että Helsinkiin kaavoitettaisiin alueita ampumarataa varten. Virasto toteaa aivan oikein, että ei löydy aluetta ampumaradalle, koska sellaisen lähellekään ei voi rakentaa asuntoja. Minkähän kaupunginosan Kantola haluaisi purkaa ampumaradan tieltä?
Vartiokylässä tiivistyskaava
Yhdeksän väljän omakotitontin rakennusoikeus nostetaan 0,25:een ja näin saadaan lisää rakennusoikeutta (ja kiinteistöveropohjaa) 1300 k‑m2 . Miksi ei nosteta 0,40:een?
Lisäksi:
- Pelipolku muutetaan Kantelettarenkujaksi
- Karhusaarta proletarisoidaan sallimalla rakentaa yhden 500 neliön talon sijasta kaksi taloa.
- Korkeavuorenkadulle tulee ullakkoasuntoja ja kellarissa muutetaan pieni tila työtilaksi
- As Oy Kuikka korottaa poikkeamisluvalla taloaan kahdella kerroksella, jolloin uutta kerrosalaa tulee 546k‑m2.
- Tarkka-ampujankatu 1:ssä taloa kasvatetaan 219 kerrosneliöllä: Asemakaavan mukainen rakennusoikeus ylittyy ihan mahdottomasti, nämä kun ovat näitä kaksivaiheisia kaavoja, joissa purkaminen on estetty kaavoittamalla tontille vain vähän rakennusoikeutta. Harmi vain, että ne maksavat kiinteistöveronsa tästä alemmasta rakennusoikeudesta.
- Ville Jalovaaran aloitteeseen liityntäpysäköintipaikkojen lisäämisestä Rastilan metroaseman luona vastattiin nihkeästi. Liityntäpysäköintipaikkoja oli käytettävissä enemmän, elleivät paikat olisi ihan muussa käytössä.
- Autoliitto on huolestunut jalankulkijoiden asemasta. Luulin ensin, että ovat varautumassa bensan hinnan nousuun, mutta kyse olikin aloitteesta, jolla halutaan hankaloittaa pyöräilyä ja jalankulkijoiden turvallisuuden nimissä vähentää suojateiden määrää.