Site icon

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 2.9.2014

(Lis­taan tästä)

Liikenne pois Kalasatamankadulta

Kalasa­ta­man liiken­nejär­jeste­lyjä muute­taan niin, että alueen keskeltä bus­sit siir­tyvät Kalasa­ta­mankadul­ta Her­man­nin rantatielle. Kalasa­ta­mankatu kape­nee 25 metristä 14 metri­in ja varataan jalankulk­i­joille sekä pyöräil­i­jöille. Näin saadaan alueelle kau­pal­lista tilaa pari hehtaaria lisää. Vaikut­taa kan­nat­taval­ta, mut­ta jotenkin tässä suun­nit­telus­sa luot­ta­mus­miehelle on vähän ulkop­uo­li­nen olo. Suun­nit­telu on kovin toteut­ta­jalähtöistä, mil­lä on hyvät ja huonot puolensa.

Eniten kuitenkin huolestut­taa, toteu­tuuko koko han­ke lainkaan. Pitäisikö tehdä plan B?

Gunil­lantien alueen tiivistyskaava

Lau­takun­ta käsit­teli asi­aa viime lokaku­us­sa 1. ja 8 päivä. Van­haa väljästi raken­net­tua aluet­ta tiivis­tetään niin, että asukkai­ta mah­tuu 650 aiem­paa enem­män. Jos lähiöt per­at­taisi kaik­ki täl­lä tyylil­lä, saisimme kaavail­lut neljän­nesmiljoona uut­ta asukas­ta viher­alueisi­in kajoamatta.

Kaava­muu­tok­ses­ta on tul­lut yksi tiivistämistä vas­tus­ta­va kir­je. Kaavaan on asiantun­ti­javi­ras­to­jen lausun­to­jen poh­jal­ta tehty vähäisiä tarkistuksia.

Lausun­to Län­si-Metron liityntäliikennesuunnitelmasta

Lausun­nos­sa kri­ti­soidaan suun­nitel­maa ajaa Vat­tuniemeen aja­van lin­ja 21:n joka toinen vuoro Erot­ta­jalle ja joka toinen vain Ruo­ho­lah­teen. Ei pelitä. Vuoroväleistä tulee kovin vai­htele­via eikä Ruo­ho­lahdessa ole bus­sille järkevää kääntöpaikkaa.

Helsinkiläistä vähän kauhis­tut­taa, että Helsin­gin sisäis­tenkin lin­jo­jen suun­nit­telu on annet­tu HSL:lle, jos­sa noin muuten suun­nitel­laan paljon huonom­paa palve­lu­ta­soa kuin mitä Helsin­gin olo­suh­teet ja asukkaiden tot­tumuk­set vaativat.

Tuo­mas Rantasen aloite makasi­ini­raken­nuk­sen tilalle raken­net­tavas­ta rakennuksesta

Tuo­mas Ranta­nen (vihr) ehdot­taa, että pala­neen Makasi­inin rau­nion tilalle tehtäisi­in uusi toimin­nalli­nen keskus ja kir­jas­toon suun­nitel­tu saunakin laitet­taisi­in sinne. Vas­taus on epämääräi­nen. Keskus­takir­jas­ton tila­su­un­nit­telua se helpottaisi.

Val­tu­us­toaloite Tat­tarisuon vuokra-alueen vuokra-ajoista

Kauko Kosk­i­nen (kok) esit­tää, että Tat­tarisuol­la annet­taisi­in yri­tyk­sille pidem­piä vuokra-aiko­ja kuin nykyiset vuon­na 2034 päät­tyvät. Viras­to vas­taa, että olo­suh­teet voivat muut­tua kovasti. Saman­lainen virhe, johon Kosk­i­nen tähtää, toteutet­ti­in jo Ara­bi­an­ran­nas­sa, jos­sa tuhan­nen ihmisen asuinalue menetet­ti­in muu­ta­man tehot­tomas­sa käytössä ole­van varas­ton vuoksi.

Pari neliök­ilo­metriä maa­ta Helsingis­sä ampumarataa varten?

Hele­na Kan­to­la (perus.) esit­tää val­tu­us­toaloit­teessaan, että Helsinki­in kaavoitet­taisi­in aluei­ta ampumarataa varten. Viras­to toteaa aivan oikein, että ei löy­dy aluet­ta ampumaradalle, kos­ka sel­l­aisen lähellekään ei voi rak­en­taa asun­to­ja. Minkähän kaupungi­nosan Kan­to­la halu­aisi purkaa ampumaradan tieltä?

Var­tiokylässä tiivistyskaava

Yhdek­sän väljän omakoti­ton­tin raken­nu­soikeus nos­te­taan 0,25:een ja näin saadaan lisää raken­nu­soikeut­ta (ja kiin­teistöveropo­h­jaa) 1300 k‑m2 . Mik­si ei nos­te­ta 0,40:een?

Lisäk­si:

Exit mobile version