Site icon

Paljonko oppimateriaalin kierrätys säästää?

Yksi bud­jetin kiis­takysymyk­siä on oppivelvol­lisu­usiän nos­t­a­mi­nen 17 vuo­teen, jot­ta syr­jäy­tymis­vaaras­sa ole­vat nuoret jou­tu­isi­vat jatka­maan vaik­ka sakon uhal­la opiskelu­aan. Kaik­ki var­maankin ovat samaa mieltä siitä, että nämä perusk­oulu­un opiskelun­sa lopet­ta­vat pitäisi jotenkin saa­da opin­tielle. Oppivelvol­lisu­usiän nos­tamisen suurin kus­tan­nus syn­tyy kuitenkin siitä, että kaikkien opiske­li­joiden oppi­ma­te­ri­aalit on annet­ta­va heille ilmaisek­si. Näin san­o­taan perustuslaissa.

Kun piti tukea syr­jäy­tymis­vaaras­sa ole­via, annetaankin pääosa rahas­ta niille, joiden opin­nois­sa ei ole mitään ongelmaa.

Ope­tus­min­is­teri arvioi, että oppivelvol­lisu­usiän nos­t­a­mi­nen mak­saa 14 miljoon­aa, kun­tali­iton mielestä noin 70 miljoon­aa euroa. Kun kat­son, mitä tyt­täreni oppikir­jat lukios­sa mak­sa­vat, Kun­tali­iton luku tun­tuu intu­ition perus­teel­la ole­van lähempänä totuutta.

Demar­it ovat esit­täneet, että ongel­ma ratkaistaan oppikir­jo­jen kier­rä­tys­tä tehosta­mal­la. Mut­ta, mut­ta … Oppikir­jan painami­nen mak­saa noin euron. Tämä euro on kier­rä­tyk­ses­tä koitu­va kansan­taloudelli­nen säästö. Kier­rä­tys merk­it­see, että oppi­sisältö­jen tuot­tamis­es­ta mak­se­taan vähem­män. Var­maankin oppikir­jabis­nek­sessä syn­tyy joillekin perus­teet­toman suuria tulo­ja, mut­ta suurin osa oppikir­jo­jen tek­i­jöistä saa tulo­ja varsin kohtuullisesti.

Ei kai ole tarkoi­tus, että oppi­ma­te­ri­aa­li­nen kehit­tämi­nen lopete­taan tai että sitä edes radikaal­isti vähennetään?

= = = =

Muuten olen sitä mieltä, että olisi hyvä, jos meil­lä olisi 12-vuoti­nen ilmainen koulu­tus, mut­ta juuri nyt ei ole ylimääräistä rahaa jaettavaksi.

Exit mobile version