Ideaalimalli puutarhakaupungista on kohtalaisen tiivis omakotialue, jonka keskellä on juna‑, metro‑, tai ratikkapysäkki. Kilometrin säteellä pysäkistä on maata noin kolme neliökilometriä. Jos se kaavoitetaan vaikka vain 0,2:n aluetehokkuudella, kerrosalaa mahtuu noin 600 000 k‑m2, josta asuinkerrosalaa olisi varmaankin noin 500 000 k‑m2 ja asukkaita runsaat kymmenen tuhatta. Tämä riittää ylläpitämään tärkeimpiä päivittäisiä palveluja, koulua, kunnollista kauppaa, ravintoloita, ja muuta sellaista. Palvelut keskittyvät luonnollisesti alueen keskelle, sen pysäkin lähelle.
Tällainen puutarhakaupunki tarjoaa mahdollisuudet paljon parempaan asumiseen kuin pienten omakotilämpäreiden sirottelu suunnittelemattomasti sinne tänne. Useimpien mielestä tämä on myös parempaa asumista kuin selvästi harvempi asuminen isommilla tonteilla, jolloin alueella eivät palvelut menesty. Pukinmäessä, Oulunkylässä ja Pakilassa maksetaan pienistä omakotitonteista enemmän kuin isommista tonteista harvemmin kaavoitetuilla alueilla kehyskunnissa.
Kauniainen on kohtalaisen lähellä puutarhakaupunkimallia, samoin Pukinmäki ja Tapanila Helsingissä.
Puutarhakaupunkikonsepti on teknisesti yksinkertainen, mutta kaavoittajan silmissä äärimmäisen vaikea, ellei kunta satu omistamaan koko maata. Asutus pitää kaavoittaa tiukasti tuon aseman ympärille maanomistusoloista riippumatta. Juuri tämän takia kehyskunnat ovat jättäneet tämän mahdollisuuden käyttämättä. Ne ovat liian heikkoja organisaatioita toteuttamaan tämän edellyttämää vahvaa maapolitiikkaa, eikä niillä ole siihen edes halua. Maanomistajien vaikutusvalta kuntien päätöksentekoon on aivan liian suuri, ja niinpä kunnat kaavoittavat maanomistajia tasapuolisesti kohdellen – eli sirottelevat asutuksen ilman mainittavaa suunnitelmaa. Eivätkä ne ole halukkaita tai kykeneviä myöskään rahoittamaan sitä konseptiin välttämättä kuuluvaa raideyhteyttä, vaikka se olisikin rahoitettavissa maan arvonnousulla.
Niinpä olemme tilanteessa, jossa hyvää palvelutasoa toivovan on valittava asunnokseen kerrostalo. Näin ei ole muualla maailmassa. Britanniassa ja Hollannissa esimerkiksi osataan yhdistää pientaloasuminen urbaaniin rakenteeseen.
Hienoin ja kunnianhimoisin suunnitelma moderniksi puutarhakaupngiksi oli Matti Visannin suunnitelma Östersundomiin. Siitä olisi toteutuessaan tullut käänteentekevä vaihtoehto pientaloasumista tavoitteleville. Valitettavasti arviot Natura-alueesta tuhosivat koko suunnitelman. Olen pahoillani Matti Visannin puolesta ja suuresti harmissani tapahtuneesta. Östersundomin alueen liittäminen Helsinkiin tapahtui alunperin valtiovallan ehdotuksesta, mutta sen jälkeen valtio rajasi liitettävän alueen niin, ettei siihen saa aikaan järkevää kaupunkirakennetta.
Sipoo on suunnitellut myös erittäin hyvää aluetta Eriksnäsin alueelle (kirjoittelen tätä juttua kesämökillä tuolla kaava-alueella), mutta yksi siitä puuttuu ja sen mukana kaikki. Raideyhteys. Kumipyöräliikenteen varassa alueesta tulee toiminnallisesti hajanainen. Lisäksi se on vähän kaukana.