Aluepolitiikassa liikenneverkolla on tavattoman suuri merkitys. Muut Euroopan maat, Ruotsista alkaen, ovat suhtautuneet raideliikenneinvestointeihin strategisina investointeina. Meillä niitä ajatellaan vain liikennetaloudellisina investointeina.
Rautatiet ovat kaupunkeja yhdistäviä liikenneyhteyksiä, jotka nivovat kaupungit keskinäiseen vuorovaikutukseen. Pisimmällä tässä on Sveitsi, joka puhuu rataverkon yhdistämistä kaupungeista yhtenä kaupunkina (Jotain ”Sveitsi kaupunki”, en muista tarkasti). Kun kaupungit verkostoituvat tehokkaasti, pienetkin voivat menestyä
Kaupunkien välinen kilpailu tapahtuu osaavasta työvoimasta ja osaavaa työvoimaa käyttävistä yrityksistä. Juuri nämä edellyttävät kohtalaisen suurta työmarkkina-aluetta, koska ovat niin voimakkaasti erikoistuneita. Juuri siksi kaupungit pitää nivoa yhteen henkilöliikennettä ajatellen. Muu maa on ehkä enemmän riippuvainen tavarakuljetusten vaivattomuudesta.
Juna on toimihenkilöille vaivaton tapa matkustaa. Läppäreiden ansiosta junan suhteellinen etu autoon, bussiin ja lentokoneeseen on kohentunut, koska matka-aika ei mene hukkaan (kuten auton ratissa) vaan voi tehdä tehokkaasti töitä koko matkan. Kansanedustajat matkustavat business-luokassa. Voin kertoa, että siellä jokseenkin kaikki tekevät matkan aikana työtä.
Oulun osalta juna on hidas, jos määränpäänä on Helsinki, mutta Tampereelle se menettelee. Vaasan ongelmana on huono junayhteys, koska Pohjanmaan rata ei mene sitä kautta. Pohjanmaanradan korjaamisen sijasta olisi pitänyt tehdä uusi Vaasan kautta Pohjoiseen. Kuopioon pitäisi jossain vaiheessa vetää nopea rata Lahdesta Mikkelin kautta.
Pidän Turkua alisuoriutujana. Suurelta osalta saavat kiittää itseään ja kuntien välistä vihanpitoa, mutta kyllä myös RKP on Turun alamäkeen vaikuttanut. Alun perin piti tehdä nopea ratayhteys Espoo-Lohja-Salo, mutta RKP:n vaatimuksesta Turun junat pantiin jolkottelemaan Karjaan kautta. Tällä ei vain siirretty Turkua lähes sata kilometriä kauemmas (radasta tuli maasto-olosuhteiden takia hidas) vaan tuhottiin kokonainen kasvukäytävä, koska maantien ja rautatien ei pidä mennä eri kautta.
Tampere ja Lahti ovat ainoat, joilla on kelvollinen yhteys Helsinkiin. Lahdella on paljon takamatkaa elinkeinorakenteensa puolesta, mutta sinänsä erinomaiset maantieteelliset olosuhteet. Tosin seudun kuntien yhteystyökyvyssä on sielläkin toivomisen varaa.
Tampereella on kaikki hyvin paitsi junalipun hinta. Väärin ymmärretyn alueellisen tasapuolisuuden nimissä VR harjoittaa räikeää ristisubventiota ylihinnoittelemassa Helsinki-Tampere yhteyden. Minkä insinööri mahdollistaa, sen ekonomi tuhoaa. Kun bussiyhtiöt siirtyvät kilpailuun, VR:n on pakko vastata ja alentaa parhaiden ja kannattavimpien yhteyksien tariffeja.