Site icon

Lääkekorvausjärjestelmästä tehdään solidaarisempi

Hal­li­tuk­sen kehys­neu­vot­teluis­sa päätet­ti­in kaiken muun lomas­sa uud­is­taa lääkeko­r­vausjär­jestelmää aiem­paa sol­i­daarisem­mak­si. Tähän asti taval­li­sista resep­tilääkkeis­sä kor­vaus on 35 %. Jos lääke­meno­ja on paljon, tulee vas­taan kat­to, joka olisi voimas­sa ole­van lain mukaan ensi vuon­na 623 euroa. Nyt lääkeko­r­vauskäytän­töä muute­taan niin, että jokainen joutuu mak­samaan pienet lääke­menot, 50 euroa vuodessa, kokon­aan itse. Tämän ylimenevältä osalta perusko­r­vat­tavien lääkkei­den kor­vaus nousee 35 pros­en­tista 45 pros­ent­ti­in ja kat­to las­kee 26 eurol­la 599 euroon.

Vähän lääkkeitä käyt­tävien menot siis kas­va­vat ja paljon käyt­tävien laske­vat. Ter­veiltä siir­retään rahaa sairaille.

Hyvä päätös!

Vasem­mis­toli­it­to kuitenkin vetosi tähän uud­is­tuk­seen yht­enä syynä lähteä hal­li­tuk­ses­ta. Vaikea ymmärtää.

Exit mobile version