Hallituksen kehysneuvotteluissa päätettiin kaiken muun lomassa uudistaa lääkekorvausjärjestelmää aiempaa solidaarisemmaksi. Tähän asti tavallisista reseptilääkkeissä korvaus on 35 %. Jos lääkemenoja on paljon, tulee vastaan katto, joka olisi voimassa olevan lain mukaan ensi vuonna 623 euroa. Nyt lääkekorvauskäytäntöä muutetaan niin, että jokainen joutuu maksamaan pienet lääkemenot, 50 euroa vuodessa, kokonaan itse. Tämän ylimenevältä osalta peruskorvattavien lääkkeiden korvaus nousee 35 prosentista 45 prosenttiin ja katto laskee 26 eurolla 599 euroon.
Vähän lääkkeitä käyttävien menot siis kasvavat ja paljon käyttävien laskevat. Terveiltä siirretään rahaa sairaille.
Hyvä päätös!
Vasemmistoliitto kuitenkin vetosi tähän uudistukseen yhtenä syynä lähteä hallituksesta. Vaikea ymmärtää.