Site icon

Länsimetron vaikutus

Län­simetro merk­it­see huo­mat­tavaa mullis­tus­ta kaupunki­rak­en­teeseen ja ihmis­ten käyt­täy­tymiseen. Espoos­sa rak­en­t­a­mi­nen keskit­tyy jo nyt voimakkaasti metroasemien ympärille – ei vain, kos­ka sinne kaavoite­taan vaan myös kos­ka muual­la asun­not eivät mene kaupaksi.

Ihmis­ten käyt­täy­tymi­nen on aina yllä­tyk­sel­listä, joten sil­lä on juuri nyt houkut­tel­e­vaa speku­loi­da. Paljon on puhut­tu siitä, miten espoolaiset pää­sevät Helsinki­in. On mitat­tu min­u­ut­te­ja kunkin kotiovelta Kampin ter­mi­naali­in. Helsin­gin ydinkeskus­tan suh­teelli­nen pain­oar­vo voi pienen­tyä, kos­ka metrol­la pääsee vai­vat­tomasti pait­si Kamp­pi­in myös Kaisaniemeen, Hakaniemeen, Sörnäisi­in ja Kalasatamaan.

Metro kul­kee myös toiseen suun­taan. Oma ennus­teeni on, että Keilaniemen ja Otaniemen ase­ma työ­paik­ka-alueena tulee voimis­tu­maan merkit­tävästi, kun yhä use­ampi asuu Helsingis­sä ja on töis­sä Keilaniemessä. Uskon, että eri­tyis­es­ti työ­matkat Kallios­ta Kelaniemeen tule­vat yleistymään nykyis­es­tä olen­nais­es­ti.  Siihen suun­taan met­rossa mah­tuu myös istumaan.

Suurin voit­ta­ja taitaa kuitenkin olla Koivusaari – ei niinkään asuinalueena vaan työpaikka-alueena.

Exit mobile version