Länsimetro merkitsee huomattavaa mullistusta kaupunkirakenteeseen ja ihmisten käyttäytymiseen. Espoossa rakentaminen keskittyy jo nyt voimakkaasti metroasemien ympärille – ei vain, koska sinne kaavoitetaan vaan myös koska muualla asunnot eivät mene kaupaksi.
Ihmisten käyttäytyminen on aina yllätyksellistä, joten sillä on juuri nyt houkuttelevaa spekuloida. Paljon on puhuttu siitä, miten espoolaiset pääsevät Helsinkiin. On mitattu minuutteja kunkin kotiovelta Kampin terminaaliin. Helsingin ydinkeskustan suhteellinen painoarvo voi pienentyä, koska metrolla pääsee vaivattomasti paitsi Kamppiin myös Kaisaniemeen, Hakaniemeen, Sörnäisiin ja Kalasatamaan.
Metro kulkee myös toiseen suuntaan. Oma ennusteeni on, että Keilaniemen ja Otaniemen asema työpaikka-alueena tulee voimistumaan merkittävästi, kun yhä useampi asuu Helsingissä ja on töissä Keilaniemessä. Uskon, että erityisesti työmatkat Kalliosta Kelaniemeen tulevat yleistymään nykyisestä olennaisesti. Siihen suuntaan metrossa mahtuu myös istumaan.
Suurin voittaja taitaa kuitenkin olla Koivusaari – ei niinkään asuinalueena vaan työpaikka-alueena.