Valtuustoaloite Talin golf-kentän ottamisesta asuinkäyttöön ja yleiseksi virkistysalueeksi
Lausunto hyväksyttiin, mutta siihen liitettävistä lisäyksistä äänestettiin.
Oma lisäykseni, jossa kiirehdittiin rakentamista ja esitettiin, että tutkittaisiin myös lausunnossa esitettyä laajempaa rakentamista, kaatui äänin 4–4 puheenjohtajan äänen ratkaistessa. Esitykseni puolesta äänestivät vihreät, vasemmistoliitto ja toinen demareista, vastaan kaksi kokoomuslaista, perussuomalaisten Tom Packalen ja demarien Heta Välimäki. Kokoomuksen Hennariikka Andersson äänesti tyhjää. Risto Rautava ja Heta Välimäki halusivat muotoilla kommentteja siitä, millainen käyttäjäprofiili kentällä on. Nämä muutokset hyväksyttiin. Ne eivät oikeinkuuluneet lautakunnan toimialaan, mutta toisaalta aloitteessa asiaan viitattiin.
Golf-glubin jyrkkä profiloituminen sosiaalisin perustein ei minusta ole peruste sen häätämiselle, sillä onhan kaupunki vuokrannut kiinteistöjään eritavoin profiloituneille järjestöille. Ongelmana on arvokkaan tilan perin tehoton käyttö. Ymmärrän, että on surullista, kun mielenkiintoinen toiminta siirtyy kaupungista kauemmas, mutta sitä on kaupungin kasvu. Kovin tilaa vievät toiminnot nyt vaan eivät kuulu noin arvokkaalle alueelle. Vasemmiston aktiivisuus tässä asiassa saattaa liittyä kokoomuksen aktiivisuuteen Meri-Rastilan rantapuistossa.
Asia etenee kaupunginhallitukseen ja valtuustoon, jossa asiasta voidaan esittää ponsia. Etukäteisveikkaus on, että valtuustossa on Talin asuntorakentamiselle myönteinen enemmistö, onhan enemmistö valtuutetuista allekirjoittanut aloitteen.
Huomiolle pantavaa oli, että esittelijä poisti esittelystään lauseen, jonka mukaan vuokrasopimuksen voi perustellusta syystä irtisanoa jo ennen vuotta 2034. Jos golf-klubi omistaisi alueen, sen voitaisiin lunastaa asuntokäyttöön tai yleiseen virkistykseen. Minun on vaikea uskoa, että vuokrasopimus olisi suojatumpi kuin omistusoikeus, mutta juristien aivoitukset ovat yllättäneet minut ennenkin.
Esittelytekstissä sanottiin, että puolet vuokra-alueesta on tulva-altista. Tämä vähän ihmetytti, koska julkaisussa Helsingin kaupungin tulvastrategia vuodelta 2010 alueen tulvariskialue on oheisen kuvan mukainen. Aika vähän on tulvariskiä paitsi alueen ainoalla rakennetulla alueella Talinrannassa. Selityksenä oli, että tässä laskelmassa oli päätetty varautua kolmen metrin huippuihin. Tällaista päätöstä ei ole olemassa, mutta siihen on suhtauduttava vakavasti, koska ilmastonmuutos menee vain huonompaan suuntaan. Sen sijaan, että puramme Helsingin ja siirrämme sen pohjoisemmaksi, joudumme varmaankin tekemään tutustumismatkan Hollantiin. Onhan se Talinranta suojattava joka tapauksessa merten nousulta.
Olen itse aikanaan saanut kaupunginhallituksessa läpi päätöksen, että Helsinki varautuu merenpinnan nousuun metrillä. Tätä ei pidä verrata tuohon kolmeen metriin, koska siinä ovat mukana ilman paineen johdosta aiheutuva merenpinnan tilapäinen nouseminen ja aallot.
Esittelyssä meille valotettiin vähän yleisiä yleiskaavasuunnitelmia lähistöllä. Tuosta Talin alueesta on tarkoitus ottaa rakentamiseen jokseenkin kaikki muu kuin golfkentän alue, jalkapallokentät ja siirtolapuutarha. Kahden kilometrin säteelle suunnitellaan asuntoja 30 000 hengelle. Jos näin on, alueella tarvitaan kyllä yleisessä käytössä olevia virkistysalueita. Olennaisempaa kuin suunnata rakentamista golfkentän alueelle on avata alue yleiseen virkistykseen. Ei ole mahdollista, että on iso virkistysalue, joka on kuitenkin suurelta yleisöltä melkein kokonaan suljettu (golf, siirtolapuutarha ja jalkapallo). Golfkenttää ei tee vähemmän suljetuksi se, että sen läpi menevää tietä pitkin saa kävellä. Kaikilla asuinalueilla saa kävellä katuja pitkin.
Ratikoiden nopeutussuunnitelma
Tämä meni läpi muutoksitta. Ihmettelemäni kohta siitä, että kiskoille pysäköinnin aiheuttaman viivästyksen osalta laskettaisiin vain ratikalle itselleen koituva arvo osoittautui epätarkaksi kirjoittamiseksi. Otetaan huomioon myös matkustajien aikatappio. Ratikan aikakustannus vain otetaan siinä huomioon eri tavalla.
(Helsinki on muuten poistanut ilmaisen pysäköintipalvelun, joka on toiminut tähän asti niin, että jos ei viitsi etsiä pysäköintipaikkaa, voi jättää auton ratikkakiskoille. Liikennelaitoksen auto siirtää sen jälkeen auton ilmaiseksi jonnekin lähistölle lailliselle paikalle. Nyt tästä palvelusta peritään maksu. 🙂 )
Tämä meni läpi kiitoksin. Isommat ratkaisut ovat kuitenkin edessä: pysäkkivälien pidentäminen ja liikennevaloetuudet.