Site icon

Esitys Helsingin pysäköintipolitiikaksi

(Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 5.11.2013)

Itse raport­ti­in pääsee tästä.

Luon­nos on ollut lausun­noil­la ja näyt­tää palan­neen takaisin lähin­nä kiitosten saat­tele­m­ana. En löy­dä yhtään muu­tos­ta alku­peräiseen esi­tyk­seen, mut­ta asia varmis­tuu kok­ouk­ses­sa. Lai­tan tästä eril­lisen postauk­sen keskustelun selkeyttämiseksi.

Pysäköin­tipaikko­jen monikäyt­töisyys. Vuorot­taispysäköin­nil­lä kalli­it paikat saadaan tehokkaam­paan käyttöön.

Autopaikkanormien tark­ist­a­mi­nen. Pelisään­nöt autot­tomien ja vähäau­tois­t­en aluei­den toteut­tamiseen. Itse en pidä autot­tomista taloista vaan halu­aisin, että pysäköin­tipaikko­ja olisi kysyn­tää vas­taavasti ja pysäköin­nin hin­nan mak­saisi niiden käyt­täjä.

Naa­purikaupunkien kanssa sovi­taan työ­paikkapysäköin­nin peri­aat­teista. Nythän siinä val­lit­see lievä yhteis­maaon­gel­ma, kos­ka kaikkien kan­nat­taa houkutel­la työ­paikko­ja väli­jl­lä pysäköinti­normeil­la, mut­ta kaik­ki joutu­vat kär­simään liiken­teen ruuhkau­tu­mis­es­ta. Teol­lisu­uskadulle kaupun­ki on sallinut huo­mat­ta­van ylimäärän työ­matkapysäköin­tiä, vaik­ka liiken­nemallit osoit­ti­vat autoil­i­joiden kokon­aisuute­na kär­sivän tästä. Yksi työ­paikkapysäköin­tipaik­ka aiheut­taa keskimäärin 27 000 investoin­ti­tarpeen liikenneverkkoon.

Asukaspysäköin­tipaikan hin­ta ja alueen laa­jen­nus. Asukaspysäköin­tipaikan hin­taa esitetään nos­tet­tavak­si vai­heit­tain 680 euroon vuodessa. Sulana aikana hin­ta olisi 40 €/kk ja mar­rasku­us­ta maalisku­uhun 80 €/kk. Jär­jestelmä laa­je­nee pikkuhil­jaa kan­takaupun­gin ulkopuolelle.

Minus­ta hin­ta voisi vai­hdel­la kaupungi­nosit­tain kysyn­nän ja tar­jon­nan tasapainottamiseksi.

Yri­tyspysäköin­ti­tun­nuk­sel­la voi jatkos­sa pysäköidä kaikkial­la kaupungissa.

Autoil­i­joi­ta aio­taan kiusa­ta vaa­timuk­sel­la, että pysäköi­dyn auton tulee olla liiken­nekäytössä. Autoa pitää myös sil­loin täl­löin liikut­taa. (Siivous päivä ker­ran viikos­sa Tukhol­man malliin?)

Asun­non ja pysäköin­nin hin­nan erot­ta­mi­nen toi­sis­taan. Tämä tehdään mah­dol­lisek­si sil­lä, ettei kaikkia kaavas­sa merkit­tyjä paikko­ja ole pakko toteut­taa ennen kuin joka suos­tuu niistä mak­samaan.

Lop­ul­takin!

Tont­tiko­htais­es­ta pysäköin­nistä alueel­liseen toim­i­jaan. Ehdot­toman järkevää. Saman pysäköin­tipaikkamäärän saa näin tehdyk­si paljon halvem­mal­la.   Enää ei tör­mätä tilanteeseen, ettei johonkin voi rak­en­taa, kos­ka vaik­ka talo mah­tu­isi, parkkipaikat eivät mahdu.

Pysäköin­ti­mak­su­jen por­ras­tus.  Ratikan kiskoille tai luvat­ta inva­paikalle pysäköin­nistä esitetään 500 euron ker­ta­mak­sua, jalka­käytävälle, suo­ja­tien eteen, yhteiskäyt­töau­ton pysäköin­tiru­u­tu­un, tavar­ali­iken­teen jakelu­ru­u­tu­un pysäköin­ti 250 €. Pyörätie puuttuu?

Nämä vaa­ti­vat lain muutoksen.

Auto­jen talvisäilytys

Käyt­tämät­tömille autoille tar­jo­taan säi­ly­tys­tä Tat­tarisuol­la ja tois­taisek­si Kalasa­ta­mas­sa. Auraus­ta helpot­tavaa vuoropy­säköin­tiä laa­jen­netaan. Yritetään sopia parkki­hal­lien kanssa järkevästä jär­jestelystä siirtää auto­ja lumi­au­ro­jen tieltä tyhji­in halleihin.

Mobi­ili­palvelu­ja

Pysäköin­nin mak­sami­nen kän­nykäl­lä ja äly­puhe­linsovel­luk­set, jot­ka ker­to­vat vapaas­ta hal­li­ti­las­ta käyttöön.

Pro­gres­si­ivi­nen hinnoittelu

Kivi­jalka­kaup­po­ja tue­taan hin­noit­telul­la, jos­sa niiden eteen voi pysähtyä lyhyek­si ajak­si hal­val­la mut­ta pitkään auton seisot­ta­mi­nen on eri­tyisen kallista. Viime viikol­la havaitsin, että täl­lainen hin­noit­telu on Mar­seillen kentällä.

Liityn­täpysäköin­ti

Tarpeelli­nen, mut­ta erit­täin kallis palvelu, jolle ei oikein löy­dy maksajaa.

 

Pysäköin­tipoli­ti­ik­ka on menos­sa hyvään suuntaan.

 

Exit mobile version