Site icon

Mitä Suomen pitäisi tavoitella suhteissaan Venäjään?

Vas­tauk­sen HS-raadin kysymykseen.

Kan­natan viisum­i­va­paut­ta, mut­ta en suur­in­vestoin­tien houkut­telemista Venäjältä Suomeen.

Viisum­i­va­paus merk­it­sisi val­taisaa nousua tur­is­mille molem­pi­in suun­ti­in. Pelko, että sen mukana maa­han tulisi pahik­sia on aika turha, kos­ka pahik­sil­la on jo kanavien­sa kaut­ta han­ki­tut viisumit.

Suur­in­vestoin­nit sitoisi­vat Suomen liiak­si Venäjään. Sidos olisi ongel­malli­nen, kos­ka Venäjän taloudelli­nen lain­säädän­tö on kovin eri­lainen kuin EU:n ja kytkök­set val­tio­val­taan kiusal­lisen voimakkai­ta. On pelät­tävis­sä, että venäläi­somis­teis­ten yri­tys­ten etu­ja ryhdyt­täisi­in aja­maan poli­ti­ikan keinoin. Kil­pailu­lain­säädän­nöstä, ympäristölain­sääsän­nöstä ja työlain­säädän­nöstä tulisi ulkopolitiikkaa.

Exit mobile version