Vastauksen HS-raadin kysymykseen.
Kannatan viisumivapautta, mutta en suurinvestointien houkuttelemista Venäjältä Suomeen.
Viisumivapaus merkitsisi valtaisaa nousua turismille molempiin suuntiin. Pelko, että sen mukana maahan tulisi pahiksia on aika turha, koska pahiksilla on jo kanaviensa kautta hankitut viisumit.
Suurinvestoinnit sitoisivat Suomen liiaksi Venäjään. Sidos olisi ongelmallinen, koska Venäjän taloudellinen lainsäädäntö on kovin erilainen kuin EU:n ja kytkökset valtiovaltaan kiusallisen voimakkaita. On pelättävissä, että venäläisomisteisten yritysten etuja ryhdyttäisiin ajamaan politiikan keinoin. Kilpailulainsäädännöstä, ympäristölainsääsännöstä ja työlainsäädännöstä tulisi ulkopolitiikkaa.