Raporttiin pääsee tästä
Raportti on melkoista hypetystä keskustasta valtakunnan tärkeimpänä työpaikkakeskittymänä. Helsingin seutu on valtakunnan tuottavinta aluetta ja Helsingin keskustassa ovat sen tuottavimmat työpaikat. Keskittymisen edut (agglomeraatioetu) ovat syynä tähän. Siksi on koko maan etu lisätä työpaikkatarjontaa keskustassa. Syrjäisemmät alueet vaikkapa Pasilassa tai Kalasatamassa eivät ole yhtä tuottavia pitkin muuta pääkaupunkiseutua sirotelluista puhumattakaan.
Helsingin keskusta on työpaikkakeskittymänä selvästi jäljessä Tukholman ja Kööpenhaminan keskustoista. Meillä seudun työpaikat on siis hajautettu liikaa tai ainakin enemmän kuin muualla.
Voi olla näin, mutta en ole tästä tekstistä ihan varma. Tavoite voi toteutua vain rakentamalla ylöspäin. Minun sukupolveni ihmiset vastustavat sitä jyrkästi, mutta nuoremmassa väessä on korkeaan rakentamiseen paljon myönteisemmin suhtautuvia. Olen ehkä keskustellut liikaa nuorempien kanssa, koska minäkään en osaa suhtautua niin torjuvasti pilvenpiirtäjiin kuin ikätoverini. Kunhan ne ovat siroja ja hienoja.
Toisaalta keskustaan tarvittaisiin myös asumista alueen pitämiseksi virkeänä.
Toimitilojen korkea hinta on myös kansantaloudellinen ongelma. Jos tuottavin alue on keskustassa ja vain siellä, toimistovuokrat nousevat tähtitieteellisiksi. Eikö siis voisi tehdä toimitiloja muuallekin. Pasilaan, Keilaniemeen, Leppävaaraan, Aviapolikseen?
Toistaiseksi toimitilojen hajauttaminen ympäri seutua on ollut paha floppi. Espoossa toimitiloista on peräti 16 % tyhjänä, kun Helsingin keskustassa ei tyhjiä toimitiloja on vain 3,3 %, mikä on jopa liian vähän.
Voisi olla seudun etu, jos kehitettäisiin yhdessä työnjakoa, jossa toiminnot voisivat menestyä keskustan ulkopuolellakin. Hajalleen ripotellut toimistot ovat kaikin tavoin huono ajatus, mutta sopivalla hajakeskittämisellä voisi aggloremaatioetuja syntyä muuallekin ja tätä myötä korkean tuottavuuden alueita tulisi lisää. Keilaniemessä on jo yritystä. Harmi, että se on ympäristönä niin onneton.
Seutu jakautuminen moneksi kunnallisen itsehallinnon saaneeksi osaoptimointialueeksi estää järkevän kokonaisuuden ajamisen. Kaikkien sodassa kaikkia vastaan Helsingin keskusta kyllä menestyy.
Työpaikkojen voimakas lisääminen keskustassa lisäisi tietysti pendelöintiä, mutta toisaalta Helsingin keskustan saavutettavuus joukkoliikenteellä on ylivoimainen. Muualla on pakko haaskata hyvää työaikaa autolla ajamiseen sen sijaan, että hoitaisi työmatkan aikana sähköpostit alta pois.
Tämä on kuitenkin iso kysymys: alammeko rakentaa Helsingin keskustaa ylöspäin?