Site icon

Helsingin yleiskaava: keskustan rooli

Raport­ti­in pääsee tästä

Raport­ti on melkoista hypetys­tä keskus­tas­ta val­takun­nan tärkeim­pänä työ­paikkakeskit­tymänä. Helsin­gin seu­tu on val­takun­nan tuot­tavin­ta aluet­ta ja Helsin­gin keskus­tas­sa ovat sen tuot­tavim­mat työ­paikat. Keskit­tymisen edut (agglom­er­aa­tioe­tu) ovat syynä tähän. Sik­si on koko maan etu lisätä työ­paikkatar­jon­taa keskus­tas­sa. Syr­jäisem­mät alueet vaikka­pa Pasi­las­sa tai Kalasa­ta­mas­sa eivät ole yhtä tuot­tavia pitkin muu­ta pääkaupunkiseu­tua sirotel­luista puhumattakaan.

Helsin­gin keskus­ta on työ­paikkakeskit­tymänä selvästi jäl­jessä Tukhol­man ja Kööpen­ham­i­nan keskus­toista. Meil­lä seudun työ­paikat on siis hajautet­tu liikaa tai ainakin enem­män kuin muualla.

Voi olla näin, mut­ta en ole tästä tek­stistä ihan var­ma. Tavoite voi toteu­tua vain rak­en­ta­mal­la ylöspäin. Min­un sukupol­veni ihmiset vas­tus­ta­vat sitä jyrkästi, mut­ta nuorem­mas­sa väessä on korkeaan rak­en­tamiseen paljon myön­teisem­min suh­tau­tu­via. Olen ehkä keskustel­lut liikaa nuorem­pi­en kanssa, kos­ka minäkään en osaa suh­tau­tua niin tor­ju­vasti pil­ven­pi­irtäji­in kuin ikä­toveri­ni. Kun­han ne ovat siro­ja ja hienoja.

Toisaal­ta keskus­taan tarvit­taisi­in myös asum­ista alueen pitämisek­si virkeänä.

Toim­i­tilo­jen korkea hin­ta on myös kansan­taloudelli­nen ongel­ma. Jos tuot­tavin alue on keskus­tas­sa ja vain siel­lä, toimis­tovuokrat nou­se­vat tähti­ti­eteel­lisik­si. Eikö siis voisi tehdä toim­i­tilo­ja muuallekin. Pasi­laan, Keilaniemeen, Lep­pä­vaaraan, Aviapolikseen?

Tois­taisek­si toim­i­tilo­jen hajaut­ta­mi­nen ympäri seu­tua on ollut paha flop­pi. Espoos­sa toim­i­tiloista on peräti 16 % tyhjänä, kun Helsin­gin keskus­tas­sa ei tyhjiä toim­i­tilo­ja on vain 3,3 %, mikä on jopa liian vähän.

Voisi olla seudun etu, jos kehitet­täisi­in yhdessä työn­jakoa, jos­sa toimin­not voisi­vat men­estyä keskus­tan ulkop­uolel­lakin. Hajalleen ripotel­lut toimis­tot ovat kaikin tavoin huono aja­tus, mut­ta sopi­val­la hajakeskit­tämisel­lä voisi agglo­re­maa­tioe­tu­ja syn­tyä muuallekin ja tätä myötä korkean tuot­tavu­u­den aluei­ta tulisi lisää. Keilaniemessä on jo yri­tys­tä. Har­mi, että se on ympäristönä niin onneton.

Seu­tu jakau­tu­mi­nen mon­ek­si kun­nal­lisen itse­hallinnon saa­neek­si osaop­ti­moin­tialueek­si estää järkevän kokon­aisu­u­den ajamisen. Kaikkien sodas­sa kaikkia vas­taan Helsin­gin keskus­ta kyl­lä menestyy.

Työ­paikko­jen voimakas lisäämi­nen keskus­tas­sa lisäisi tietysti pen­delöin­tiä, mut­ta toisaal­ta Helsin­gin keskus­tan saavutet­tavu­us joukkoli­iken­teel­lä on ylivoimainen. Muual­la on pakko haaska­ta hyvää työaikaa autol­la ajamiseen sen sijaan, että hoitaisi työ­matkan aikana sähkö­pos­tit alta pois.

Tämä on kuitenkin iso kysymys: alam­meko rak­en­taa Helsin­gin keskus­taa ylöspäin?

Exit mobile version