Site icon

Yleiskaava: Kohti urbaanimpaa Helsinki

(Käyn läpi yleiskaa­va-aineis­ton liit­er­a­port­te­ja. Niihin kan­nat­taa todel­la tutustua!)

Tämä liit­er­a­port­ti ker­too paljon koko suun­nit­telun suun­nan­muu­tok­ses­ta. Helsingis­sä siir­ry­tään funk­tion­aalis­es­ta, toim­into­ja eriyt­tävästä ja oma­l­la taval­laan ratio­naalis­es­ta kaupunkisu­un­nit­telus­ta sekoitet­tuun kaupunki­rak­en­teeseen, jos­sa suosi­taan kan­takaupunki­maista asum­ista. Koko raport­ti kan­nat­taa lukea ja kat­soa myös paljon puhu­via kuvia.

Joitain pikahuomioi­ta.

Liiken­teen vaa­ti­ma tila on muu­tok­ses­sa avainase­mas­sa. Kun moot­tori­tie muute­taan bule­vardik­si, siitä tulee kaupunkia yhdis­tävä tek­i­jä (Man­ner­heim­intie nyt esimerkik­si) sen sijaan, että se olisi aluei­ta tosis­taan erot­ta­va (Kehä I). Tule­vaisu­u­den auto ei saas­tu­ta niin paljon kuin nykyiset eivätkä nykyiset saas­tu­ta yhtään niin paljon kuin entiset. Nastarenkaat ovat ongel­ma, mut­ta niistä var­maankin päästään asteit­tain eroon.

Tiivi­is­sä rak­en­teessa tilas­ta on pulaa. Sik­si liikku­mises­sa on suosit­ta­va vähän tilaa vieviä kulku­muo­to­ja eli käve­lyä, pyöräi­lyä ja joukkoli­iken­net­tä ja vähen­net­tävä henkilöau­to­jen vaa­ti­maa tilaa. Van­cou­veris­sa keskus­ta-alueen autoli­ikenne on vähen­tynyt merkit­tävästi samal­la, kun asukasluku on kas­vanut 300 000 hen­gel­lä. Muu­tos on siis mahdollinen.

Auto­jen säi­lyt­tämiseen ei tilaa riitä nyky­istä määrää. Vähem­män pysäköin­tipaikko­ja ja pysäköin­ti mielel­lään maan alle, vaik­ka se vähän mak­saakin. Jos henkilöau­toa tarvi­taan, tak­sit ja yhteiskäyt­töau­tot ovat tehokkaam­paa tilankäyt­töä, kos­ka ne ovat pääasi­as­sa liik­keessä sen sijaan, että oli­si­vat pääasi­as­sa sei­so­mas­sa. Mon­es­sa kaupungis­sa on city-pyörien rin­nalle tul­lut city-auto­ja, jot­ka jär­jestelmään liit­tynyt saa käyt­töön­sä äly­puhe­li­men avul­la ja käytön jäl­keen palaut­taa näille autoille vara­tu­ille pysäköintipaikoille.

Urbaa­nia raken­net­ta voisi olla myös kan­takaupun­gin ulkop­uolel­la. Rapor­tis­sa tode­taan, että Maar­i­an­ham­i­na on miel­lyt­tävä urbaani pikkukaupun­ki. Mik­si lähiöt eivät voisi olla kuin Maar­i­an­ham­i­na? (Hah! Juuri tästä kävin puhu­mas­sa tiis­taina Van­taal­la. Olisi pitänyt lukea tämä raport­ti ensin.)

Pikkukaupungis­sa pääkadun var­rel­la on kaik­ki. Nukku­malähiöis­sä var­jel­laan unen laat­ua niin mus­ta­sukkaises­ti, että lähiö kään­tää selkän­sä sisään­tu­lokadulle. Tämä tuot­taa val­taisan eron.

Ei enää täl­laisia katunäkymiä.

Lähiön voisi rak­en­taa myös täl­laisen kadun ympärille.

Jälkim­mäisessä kuvas­sa talot ovat mata­lampia, mut­ta aluete­hokku­us on suurem­pi. Har­va mut­ta korkea on outo valinta.

Exit mobile version