(Käyn läpi yleiskaava-aineiston liiteraportteja. Niihin kannattaa todella tutustua!)
Tämä liiteraportti kertoo paljon koko suunnittelun suunnanmuutoksesta. Helsingissä siirrytään funktionaalisesta, toimintoja eriyttävästä ja omalla tavallaan rationaalisesta kaupunkisuunnittelusta sekoitettuun kaupunkirakenteeseen, jossa suositaan kantakaupunkimaista asumista. Koko raportti kannattaa lukea ja katsoa myös paljon puhuvia kuvia.
Joitain pikahuomioita.
Liikenteen vaatima tila on muutoksessa avainasemassa. Kun moottoritie muutetaan bulevardiksi, siitä tulee kaupunkia yhdistävä tekijä (Mannerheimintie nyt esimerkiksi) sen sijaan, että se olisi alueita tosistaan erottava (Kehä I). Tulevaisuuden auto ei saastuta niin paljon kuin nykyiset eivätkä nykyiset saastuta yhtään niin paljon kuin entiset. Nastarenkaat ovat ongelma, mutta niistä varmaankin päästään asteittain eroon.
Tiiviissä rakenteessa tilasta on pulaa. Siksi liikkumisessa on suosittava vähän tilaa vieviä kulkumuotoja eli kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä ja vähennettävä henkilöautojen vaatimaa tilaa. Vancouverissa keskusta-alueen autoliikenne on vähentynyt merkittävästi samalla, kun asukasluku on kasvanut 300 000 hengellä. Muutos on siis mahdollinen.
Autojen säilyttämiseen ei tilaa riitä nykyistä määrää. Vähemmän pysäköintipaikkoja ja pysäköinti mielellään maan alle, vaikka se vähän maksaakin. Jos henkilöautoa tarvitaan, taksit ja yhteiskäyttöautot ovat tehokkaampaa tilankäyttöä, koska ne ovat pääasiassa liikkeessä sen sijaan, että olisivat pääasiassa seisomassa. Monessa kaupungissa on city-pyörien rinnalle tullut city-autoja, jotka järjestelmään liittynyt saa käyttöönsä älypuhelimen avulla ja käytön jälkeen palauttaa näille autoille varatuille pysäköintipaikoille.
Urbaania rakennetta voisi olla myös kantakaupungin ulkopuolella. Raportissa todetaan, että Maarianhamina on miellyttävä urbaani pikkukaupunki. Miksi lähiöt eivät voisi olla kuin Maarianhamina? (Hah! Juuri tästä kävin puhumassa tiistaina Vantaalla. Olisi pitänyt lukea tämä raportti ensin.)
Pikkukaupungissa pääkadun varrella on kaikki. Nukkumalähiöissä varjellaan unen laatua niin mustasukkaisesti, että lähiö kääntää selkänsä sisääntulokadulle. Tämä tuottaa valtaisan eron.
Ei enää tällaisia katunäkymiä.
Lähiön voisi rakentaa myös tällaisen kadun ympärille.
Jälkimmäisessä kuvassa talot ovat matalampia, mutta aluetehokkuus on suurempi. Harva mutta korkea on outo valinta.