Site icon

Via Baltica linjattava ohi Helsingin keskustan

Helsin­gin sata­man liiken­teestä yhä suurem­pi osa tulee Viros­ta. Huo­mat­ta­va osa siitä tulee matkus­ta­jalaivo­jen mukana rek­ka-autoil­la Jätkäsaa­reen ja Kata­janokalle. Helsin­gin kan­takaupun­gin katu­verkko on aivan väärä paik­ka tälle liiken­teelle. Via Balti­caa ei pidä lin­ja­ta Jätkäsaaren ja Kata­janokan kaut­ta. Sen sijaan on perustel­tua, että matkus­ta­jalai­vat tule­vat kantakaupunkiin.

On halvem­paa kul­jet­taa rekat ja matkus­ta­jat samal­la laival­la, mut­ta tätä etua kan­nat­taa ver­ra­ta siihen hait­taan, jon­ka tuo liikenne aiheut­taa ja niihin maankäytön rajoituk­si­in, joi­ta se aiheuttaa.

Minus­ta Helsin­gin pitäisi ilmoit­taa varus­ta­moille, että vaikka­pa viiden vuo­den kulut­tua Helsin­ki ei ota vas­taan rek­ka-auto­ja Viron laivoil­ta keskus­taan. Varus­ta­moille jää aikaa vai­h­taa kalus­toaan ja han­kkia välille pelkkiä matkustajalaivoja.

Rek­ka-autot tuo­takoon roro-aluk­sil­la jon­nekin kan­takaupun­gin ulkop­uolelle. Vuosaa­reen jos niin halu­taan tai jon­nekin Kehä III:n län­sipäähän Kirkkon­um­melle tai Espooseen. Sata­maa ei tarvi­ta, pelkkä lai­turi riit­tää niin kuin riit­tää Jätkäsaaressakin.

Kata­janokkalaise­na sanois­in mielel­läni samaa Ruotsin laivoista, mut­ta on myön­net­tävä, että Ruotsin laivo­jen osalta syn­er­giae­dut ihmis­ten ja rekko­jen välil­lä ovat paljon suuremmat.

 

Exit mobile version