Perjantai — lauantai
Hotellielämä alkoi tympiä. Yritykseni aikaistaa lentoni kaatui siihen, että toisin kuin muistin, Air Balticilla ei ollut perjantaina iltapäivälentoa.
Ajoin lentokentälle, kirjauduin lentokenttähotelliin ja lähdin kiertämään lähiseutuja fillarilla ilman reppua. Olin kuvitellut, että ilman reppua kestäisi hellettä paremmin, koska haihduttavaa pintaa on enemmän, mutta unohdin, että reppu suojaa myös suoralta auringonpaisteelta. Yksi argumentti pois retkipyörän ja satulalaukkujen puolelta.
Päämäärätön ajelu on kovin päämäärätöntä. Minulle sopii paremmin vaeltaminen kohti jotain.
Fillarista piti poistaa polkimet, kääntää ohjaustanko pitkittäin (pukinsarvifillarilla jokseenkin hyödytöntä, mutta ei siihen kauan mennyt) ja tyhjentää renkaat. Renkaiden tyhjentämistä en ymmärrä lainkaan. Renkaissani on kahdeksan ilmakehän paine, suositus on 6–10 ilmakehää. Paineistamattomassa ruumassa painetta tulee lisää alle yksi ilmakehä lisää. Ei se renkaita räjäytä.
Olin laittanut fillarin lentokuntoon perjantai-iltana hotellille tullessani. Aamulla hotellivirkailija haki fillarini, katsoi ihmeissään eikä voinut olla kysymättä, eikö fillarilla ole vähän epäkäytännöllistä ajaa, kun ohjaustanko on noin.
Koska aavistin vaikeuksia olevan edessä, olin jonossa heti kun baggage drop avautui. Ensimmäiseksi vastaanottovirkailija vaati, että minun on laitettava fillarini laukkuun. Sanoin valinneeni Air Balticin juuri siksi, että lupaavat kuljettaa neljä fillaria lentoa kohden ilman laukkua ja että olin varannut noista neljästä paikasta yhden. Seurasi pitkä puhelinkeskustelu ja kantani voitti. Pakkasin sisään myös reppuni ja siihen työkaluni, koska niihin sisältyi veitsi, ja otin mukaan etulaukun ja siihen pakattuna kuusiokoloavainsarjan pyörän kokoamista varten.
Turvatarkastuksessa kuusiokoloavainsarjani tietysti bongattiin ja virkailija vaati minua jättämään sen tarkastukseen. Sanoin, ettei se muistuta veistä miltään osin. Hän otti yhteyttä esihenkilöönsä ja esihenkilö ilmeisesti sai hänet vakuuttuneeksi, että yritys vuolla puulintu kuusiokoloavaimella on tuomittu epäonnistumaan.
Koneessa tajusin, ettei minulla ole kuittia kuin repusta eikä lentokenttävirkailija ollut tullut tiskin takaa laittamaan fillariini minkäänlaista osoitetta. Toivottavasti fillarin hakija huomaa tämän ja toivottavasti virkailija muistaa, mihin fillari oli menossa.
Minulla oli välilasku Riiassa. Air Balticin kone oli potkurikone, jolla tuskin olisi Helsinkiin asti tankkaamatta päässytkään. Miksi ympäristöväki ei puhu näiden propellikoneiden puolesta suihkukoneita vastaan? Ne eivät nouse yläilmakehään, jolloin niiden hiilidioksidipäästöjä ei tarvitse kertoa millään lentokoneiden haitallisuuskertoimella. Päästöt matkustajakilometriä kohden ovat maaseutubussin luokkaa. Matka-aika on vajaan tunnin suihkukonetta pidempi.
Helsingissä fillari saapui hyväkuntoisena samalla hihnalla matkalaukkujen kanssa. Parissa minuutissa polkimet olivat paikallaan ja ohjaustanko suorassa. Renkaiden pumppaamiseen pienellä käsipumpulla meni pidempi aika. Eikö tätä typerää määräystä voisi kumota?
Oli jäljellä matka kentältä Katajanokalle. Ulkona oli virkistävän kylmä. Arvioin lämpötilaksi jotain 16 astetta, mutta fillarin lämpömittari arvioi lämpötilaksi 20,7 astetta ja sai tälle tukea Ilmatieteenlaitokselta. Ero 30 asteeseen oli iso. En muistanutkaan, että polkeminen voi olla näin helppoa.