Raskas liikenne pitää ohjata Mechelinkadulta Vuosaareen, jonne Jätkäsaareen (ja Katajanokalle) nyt tuleva rekkaliikenne Tallinnasta tulee ohjata.
Mechelinkadun asukkaat ovat syystä tyytymättömiä liikenneolojen kehityksestä kadullaan. Puut kaadetaan, asukaspysäköintipaikat menevät, ratikkapysäkki poistetaan ja pyörätie vie arvokasta tilaa.
Mechelinkadusta tehtiin aikanaan kaupunkisuunnittelulautakunnassa liikennesuunnitelma, jota ei viety asukkaiden kuultavaksi niin kuin kaavat, koska tämä ei ole ollut tapana. Asukkaita on kuultu vasta katupiirustusvaiheessa, mikä on auttamattomasti liian myöhään, koska liikennesuunnitelma sitoo katupiirustuksia. Toisaalta mieliä kuohuttanutta puiden uusimista ei tässä vaiheessa olisi osattu kertoa. Ne johtuvat siitä, että kun katua rakennetaan raskaammalle liikenteelle, sen alla oleva viemäri uusitaan. Ratikkakiskojen perustukset myös uusitaan ja tässä kaivamisessa menevät puiden juuret. Kumpikaan näistä ei johdu liikennesuunnitelmasta eikä niitä olisi liikennesuunnitelmasta kuultaessa kuulemisen yhteydessä osattu kertoa.
Toisin kuin väitetään, pyörätie ei vie pysäköintipaikkoja. Pysäköintipaikat menevät, kun kadun liikenteen ennustetaan kasvavan toisaalta Jätkäsaaren kasvavan asukasmäärän ja työpaikkojen takia sekä toisaalta, koska Via Baltica on linjattu Helsingissä Jätkäsaaren ja Mechelininkadun kautta. Keskustatunnelikaan ei Mechelinkatua auttaisi, koska keskustatunneli menee aivan eri suuntaan kuin Mechelininkatu.
Ratikkapysäkin poistuminen oman oven edestä tietysti harmittaa. Kyse on ratikan nopeuttamisesta. Helsinginkadulta menee toinen pysäkki eikä tämä ehkä tähän lopu. Helsingin ratikat ovat toivottoman hitaita, ja yksi syy tähän on erittäin lyhyt pysäkkiväli. Kun pysäkkivälejä pidennetään, kävelyaika pysäkille kasvaa, mutta aika ratikassa lyhenee. Jälkimmäinen on määrällisesti selvästi merkittävämpi kuin edellinen, joten matkustajat saavat selvää aikasäästöä.
Mechelinkadulla on ollut erikoinen järjestely yöaikaan käytössä olevista asukaspysäköintipaikoista, joista autot on vietävä pois aamuseitsemään mennessä. Nyt katu muuttuu nelikaistaiseksi myös yöaikaan, joten nämä paikat menetetään. Tästä syytettiin julkisuudessa pyörätiesuunnitelmaa, mutta pyörätiellä ei ole pysäköintipaikkojen kanssa mitään tekemistä. Ne menetetään kasvavalle autoliikenteelle.
Osittain Mechelinkadun liikennemäärien kasvulle ei voi mitään, mutta rekoille voi. Varustamojen kannalta on toki mukavaa saada käyttää samoja laivoja ihmisten ja tavaran kuljettamiseen ja vielä niin, että ihmiset pääsevät kätevästi Jätkäsaareen tai Katajanokalle. Harmi vaan, että rekkojenkin on tultava samaan satamaan. Järjestely on varustamoille edullinen, mutta väitän, että sen haitat asukkaille ja kantakaupungille ovat paljon suuremmat kuin hyödyt varustamoille. Laivaliikenne Helsingin ja Tallinnan välillä ei loppuisi, vaikka kaupunki ilmoittaisi varustamoille, että rekkoja kuljettavat laivat ovat tervetulleita vain Vuosaareen.
Näin pitää tehdä.