Site icon

Pois Via Baltican linjaus Mechelinkadulta!

Raskas liikenne pitää ohja­ta Meche­linkadul­ta Vuosaa­reen, jonne Jätkäsaa­reen (ja Kata­janokalle) nyt tule­va rekkali­ikenne Tallinnas­ta tulee ohja­ta.

Meche­linkadun asukkaat ovat syys­tä tyy­tymät­tömiä liiken­neolo­jen kehi­tyk­ses­tä kadul­laan. Puut kaade­taan, asukaspysäköin­tipaikat menevät, ratikkapysäk­ki pois­te­taan ja pyörätie vie arvokas­ta tilaa.

Meche­linkadus­ta tehti­in aikanaan kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nas­sa liiken­nesu­un­nitel­ma, jota ei viety asukkaiden kuul­tavak­si niin kuin kaa­vat, kos­ka tämä ei ole ollut tapana. Asukkai­ta on kuul­tu vas­ta katupi­irus­tus­vai­heessa, mikä on aut­ta­mat­tomasti liian myöhään, kos­ka liiken­nesu­un­nitel­ma sitoo katupi­irus­tuk­sia. Toisaal­ta mieliä kuo­hut­tanut­ta puiden uusimista ei tässä vai­heessa olisi osat­tu ker­toa. Ne johtu­vat siitä, että kun kat­ua raken­netaan raskaam­malle liiken­teelle, sen alla ole­va viemäri uusi­taan. Ratikkakisko­jen perus­tuk­set myös uusi­taan ja tässä kaivamises­sa menevät puiden juuret. Kumpikaan näistä ei johdu liiken­nesu­un­nitel­mas­ta eikä niitä olisi liiken­nesu­un­nitel­mas­ta kuul­taes­sa kuulemisen yhtey­dessä osat­tu kertoa.

Toisin kuin väitetään, pyörätie ei vie pysäköin­tipaikko­ja. Pysäköin­tipaikat menevät, kun kadun liiken­teen ennuste­taan kas­va­van toisaal­ta Jätkäsaaren kas­va­van asukas­määrän ja työ­paikko­jen takia sekä toisaal­ta, kos­ka Via Balti­ca on lin­jat­tu Helsingis­sä Jätkäsaaren ja Meche­lininkadun kaut­ta.  Keskus­tatun­nelikaan ei Meche­linkat­ua aut­taisi, kos­ka keskus­tatun­neli menee aivan eri suun­taan kuin Mechelininkatu.

Ratikkapysäkin pois­tu­mi­nen oman oven edestä tietysti har­mit­taa. Kyse on ratikan nopeut­tamis­es­ta. Helsinginkadul­ta menee toinen pysäk­ki eikä tämä ehkä tähän lopu. Helsin­gin ratikat ovat toiv­ot­toman hitai­ta, ja yksi syy tähän on erit­täin lyhyt pysäkkiväli. Kun pysäkkiväle­jä piden­netään, kävelyai­ka pysäkille kas­vaa, mut­ta aika ratikas­sa lyhe­nee. Jälkim­mäi­nen on määräl­lis­es­ti selvästi merkit­tävämpi kuin edelli­nen, joten matkus­ta­jat saa­vat selvää aikasäästöä.

Meche­linkadul­la on ollut erikoinen jär­jeste­ly yöaikaan käytössä ole­vista asukaspysäköin­tipaikoista, joista autot on vietävä pois aamu­seit­semään men­nessä. Nyt katu muut­tuu nelikaistaisek­si myös yöaikaan, joten nämä paikat menetetään.  Tästä syytet­ti­in julk­isu­udessa pyörätiesu­un­nitel­maa, mut­ta pyörätiel­lä ei ole pysäköin­tipaikko­jen kanssa mitään tekemistä. Ne menetetään kas­vavalle autoliikenteelle.

Osit­tain Meche­linkadun liiken­nemäärien kasvulle ei voi mitään, mut­ta rekoille voi. Varus­ta­mo­jen kannal­ta on toki mukavaa saa­da käyt­tää samo­ja laivo­ja ihmis­ten ja tavaran kul­jet­tamiseen ja vielä niin, että ihmiset pää­sevät kätevästi Jätkäsaa­reen tai Kata­janokalle. Har­mi vaan, että rekko­jenkin on tul­ta­va samaan sata­maan. Jär­jeste­ly on varus­ta­moille edulli­nen, mut­ta väitän, että sen hai­tat asukkaille ja kan­takaupungille ovat paljon suurem­mat kuin hyödyt varus­ta­moille. Laivali­ikenne Helsin­gin ja Tallinnan välil­lä ei lop­puisi, vaik­ka kaupun­ki ilmoit­taisi varus­ta­moille, että rekko­ja kul­jet­ta­vat lai­vat ovat ter­ve­tullei­ta vain Vuosaareen.

Näin pitää tehdä.

 

 

Exit mobile version