(Oheinen kirjoitus on viimeistä kappaletta lukuun ottamatta julkaistu nettikolumnina Kunnallisalan kehittämissäätiön sivuilla (kaks.fi). Vaikka tässä on blogin lukijoille vähän kertausta, julkaisen sen silti)
Helsingin uuden yleiskaavan lähtökohtana on, että Helsingin seutu kasvaa 600 000 asukkaalla vuoteen 2050 mennessä.
Helsingin aikoo keskittää asuntoja rajojensa sisälle, jotta seudun rakenne ei hajautuisi hallitsemattomasti. Helsingille asukkaiden ahtamisesta alueelleen ei ole kunnallistaloudellista hyötyä, eivätkä nykyiset asukkaatkaan ole riemuissaan puistojen nakertamisesta, mutta kompaktit eurooppalaiset kaupungit nyt vain toimivat paremmin kuin hajaantuneet autokaupungit.
Olisi toinenkin vaihtoehto. Helsingin ympärille voisi muodostaa puolisen tusinaa 50 000 – 100 000 asukkaan tytärkaupunkeja, jotka yhdistettäisiin raideliikenteellä toisiinsa. Ne olisivat pitkälti omavaraisia palvelujen ja työpaikkojen osalta. Lähiöistä poiketen niillä olisi kunnollinen keskusta. Ratojen varsille voisi suunnitella pienempien kylien nauhoja muutaman tuhannen asukkaan pientalovaltaisista taajamista. Tällaisessa rakenteessa kauppaan ja kouluun pääsisi kävellen – töihin vähintäänkin junalla. Liikennetarve pienenisi olennaisesti.
Hyviä pikkukaupunkeja ovat esimerkiksi Porvoo, Kerava, Järvenpää, Hyvinkää ja Lohja. Niitä voisi kasvattaa ja rakentaa raiteet niiden välille. Espoon ja Vantaan lähiöistä sen sijaan on vaikea enää tehdä omavaraisia kaupunkeja.
Tällainen rakenne olisi yhden keskuksen mallia parempi, mutta se on mahdoton poliittisesti.
Asutuksen keskittäminen tytärkaupunkeihin tai edes radanvarren taajamiin ei kelpaa kunnille, eikä maakuntaliitolla ole rahkeita näin vahvaan ohjaukseen.
Esimerkiksi Nurmijärvi pyrkii jakamaan kasvavan väestön kunnan eri kolkkiin sen sijaan, että rakentaisi yhden keskuksen ja sinne raiteet. Kunnissa on mahdoton päättää, ettei jokin osa kunnasta ”kehity”, vaan jää maa- ja metsätalousmaaksi.
Kerava on tehnyt hyvää kaupunkia, mutta kunnanrajat ovat tulleet vastaan. Sipoo ja Tuusula eivät ole halukkaita tukemaan Keravan kasvua.
Kaupunkiseutujen maankäytön suunnittelulle pitäisi tehdä jotain.
= = =
Eikö eduskunta velvoittanut Helsinkiä yhteiseen yleiskaavaan Espoon ja Vantaan kanssa? Velvoitti, mutta ei kertonut, koska sellainen pitäisi tehdä eikä sitäkään, miten kaavasta päätetään, jos ollaan eri mieltä. Jos Espoo haluaa Histan ja helsinkiläisistä se on huono asia, miten riita ratkaistaan? Espoo päättää, koska se on Espoossa? Mitä yhteistä sellaisessa yleiskaavassa on, josta jokainen kunta päättää oman alueensa osalta?