Site icon

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 13.11.2012

Viimek­er­tainen kok­ous jäi väli­in Sitran Berli­inin ekskur­sion vuok­si, kos­ka yleiskaa­van käyn­nistymistä ei halut­tu käsitel­lä kovin varamiehis­el­lä joukolla.

Seu­raa­vat 600 000 helsinkiläistä: yleiskaa­van lähtökohdat

Pam­flet­timme van­heni melkein heti. Kaupunkisu­un­nit­telu­vi­ras­to esit­tää lähtöko­hdak­si, että seudun väk­iluku kas­vaa 600 000 asukkaal­la vuo­teen 2050 men­nessä. Me esitimme 400 000, mut­ta vuo­teen 2035 men­nessä, joten lin­jas­sa ollaan.

Tuo valit­tu 600 000 on ske­naar­i­oista nopein­ta kasvua osoit­ta­va. Helsin­gin yleiskaavoituk­seen sil­lä, kas­vaako seu­tu 400 000 asukkaal­la vai 600 000 asukkaal­la, ei ole mitään merk­i­tys­tä. Helsin­gin kan­nat­taa yhdyskun­tarak­en­teen ehey­den nimis­sä ottaa vas­taan niin paljon kuin se pystyy, eikä se, paljonko Helsin­ki pystyy otta­maan vas­taan, riipu siitä, paljonko väkeä tämän lisäk­si pur­suaa reunoille. Helsin­gin pitäisi lisätä kaavoitus­ta Kehä I:n sisäpuolel­la reip­paasti ja laa­jen­taa ruu­tukaavaan, ratikkaan ja hissi­in perus­tu­vaa kaupunkia paljon lisää.

Voitaisi­in ajatel­la, että Helsin­gin kan­takaupun­ki jätet­täisi­in sen suu­ruisek­si kuin se nyt on ja raken­net­taisi­in lisää sen ympärille hyviä tytärkaupunke­ja, jot­ka sidot­taisi­in toisi­in­sa raideli­iken­teel­lä. Jos olisin Uuden­maan keis­ari, kan­nat­taisin tätä mallia. Olen yrit­tänyt puhua sen puoles­ta Uuden­maan liitossa, mut­ta kehyskun­nille tämä ei käynyt. Asu­tus­ta ei halu­ta keskit­tää muu­ta­maan elinkelpoisek­si kas­vavaan keskuk­seen, vaan halu­taan lisää jäsen­tymätön­tä omako­ti­mat­toa nykyiseen tapaan. Seu­tukaa­va on tehty käyt­täen kään­teistä juus­to­höylää ripotellen asu­tus­ta tas­a­puolis­es­ti kaikkialle. Kun ennustet­tu uusi asukas­määrä (435 000 vuodes­ta 2008) ei riit­tänyt, jätet­ti­in Ris­tiky­dön kaavail­tu kaupun­ki radan­var­res­sa odot­ta­maan parem­pia aiko­ja.  Näis­sä olois­sa Helsin­gin kan­nat­taa kas­vat­taa omaa keskus­taan niin paljon kuin sielu sietää.

Toisen­lainen yhdyskun­tarakenne edel­lyt­täisi toisen­laista päätök­sen­teko­jär­jestelmää, mut­ta kun­tau­ud­is­tus näyt­tää kaatu­van kokon­aan demarei­den vastustukseen.

Capel­lan puis­to­tien asemakaavaluonnos

(Pöy­dältä)

Tästä Mikko Säreläl­lä on joitain yksi­tyisko­htaisia huo­mau­tuk­sia, jot­ka hän var­maankin kir­joit­taa itse auki.

Minä halu­aisin keskustel­la siitä, voisiko autopaikkavelvoitet­ta kaupun­gin vuokra-asun­noil­ta vähän helpot­taa tässä metropy­säkin vier­essä ole­val­la ton­til­la, kos­ka vaa­timus rak­en­taa järkyt­tävän kalli­ita paikko­ja kaataa koko han­kkeen. Vas­taavasti jos­sakin muual­la voisi paikko­ja olla vaik­ka vähän enemmän.

Tämä on vas­ta luon­nos ideak­il­pailun poh­jak­si.  Sik­si yksi­tyisko­hti­in ehditään pala­ta. Ole­tan, että kil­pailun tulok­se­na ker­rosneliömäärä vähän nousee.

Haakonin­lahti 2 (Kru­unuvuoren­ran­ta) asemakaava

Tiivistä ker­rostaloasemista, tont­tite­hokku­us 1,7 ja aluete­hokku­us 0,75. Pysäköin­ti maan alla, pait­si vuokra-asun­to­ton­teil­la, joil­la se on osoitet­tu maan­pääl­lisille parkkipaikoille. Näi­den tieltä väistyy noin sata asukas­ta. Tämä on vähän avu­ton­ta kiin­teistöpoli­ti­ikkaa. Parkkipaikko­jen alle jää maa­ta ainakin miljoo­nan euron arvos­ta. Pysäköin­ti maan alla olisi halvem­paa, mut­ta sil­loin se tulisi vuokra-asun­to­jen hin­toi­hin eikä ARA hyväksy­isi koko han­kkei­ta. Pienel­lä mieliku­vi­tuk­sel­la tähän voisi löytää parem­man ratkaisun, mut­ta se edel­lyt­täisi toisaal­ta koko alueen suun­nit­telua uud­estaan, joten juna taisi jo mennä.

Kaupun­gin osalta kaavoitushyö­ty 50 miljoon­aa, mis­tä 17 miljoon­aa hulah­taa alueen investoin­tei­hin ja 33 miljoon­aa voidaan pan­na sil­tara­has­toon. Maapoli­it­ti­sis­sa neu­vot­teluis­sa (kaavoitushyö­dyn leikkaami­nen) yksi­ty­is­ten kanssa voidaan sil­tara­has­toa vielä vähän kartuttaa.

Tämä on ollut mei­dän käsit­telyssä aiem­minkin, jol­loin isot ratkaisut on tehty.

Onko fil­lar­iosas­tol­la huomauttamista?

Län­si-Reimar­lan pien­taloalueen kaava 

Kaa­va on ollut nähtävil­lä ja siihen on tehty vähäisiä muu­tok­sia. Omako­tialueen kaa­va ajan­mukaiste­taan, raken­nuk­sia suo­jel­laan ja täy­den­nys­rak­en­tamista sal­li­taan 5000 neliön verran.

Exit mobile version