Yksi Helsingin tärkeimmistä pyöräteistä kulkee Sörnäisten rantatieltä Kulosaaren sillalle. Se pantiin poikki pyöräilykauden alkaessa, koska pyörätietä oltiin leventämässä. Paikka oli hyvin vaarallinen. Pyöräilijöille tuli kiertotie, joka pidensi matkaa noin kahdella minuutilla ja vaaransi renkaat. Tätä yritti kestää, oltiinhan pyörätietä parantamassa.
Aika pian oli pyörätie levennetty, mutta edelleen se pysyi aidattuna ja pyörät ohjattiin kiertotielle. Koska väylä oli kuitenkin kulkukelpoinen, moni kiersi aidat, minkä seurauksena aidoista tehtiin vankemmat. Tie aidattiin, koska tarkoituksena oli purkaa vaarallinen ylikulkusilta, aivan aiheellisesti. Tuo purkutyö ei ollut mikään syy katkaista koko pyörätietä, koska työmaan pystyi fillarilla hyvin kiertämään. Ehkä silloin mentiin katualueelta tontin puolelle, mutta tontti lienee kaupungin omistama.
Pari viikkoa sitten pyörätie lopultakin aukesi. Hurraa!
Sitä iloa ei kestänyt monta päivää. Energialaitos kaivoi vasta valmistuneen pyörätien auki. Aidan kiertäminen oli entistä työläämpää, niin vankasti se oli tehty, mutta itse työmaan pystyi kyllä kiertämään vaivatta. Yritin selvittää, mitä siellä tehdään, mutta kertaakaan en ole onnistunut tulemaan paikalle niin, että ylipäänsä tehtäisiin jotain. Ilmeisesti on kyse sähkökaapeleista.
Vinkkinä pyöräilijöille: matkalla Kulosaareen ei tarvitse käyttää kiertotietä, vaan saa halutessaan ajaa ajoradalla. Takaisin päin ei ajoradalla tietenkään saa ajaa vastavirtaan.
= = =
Katajanokalta pantiin heinäkuussa ratikkaliikenne poikki viikoksi, koska kiskot piti uusia. Ratikan korvasi bussi, mikä on kyllä todella suuri huononnus. Mutta tästä ei ole moitteen sijaa. Kiskot on pakko uusia silloin tällöin, ja työtä tehtiin vuorotyönä ja valmista tuli nopeasti.
Ratikka kulki sen jälkeen noin viikon, kunnes bussi tuli takaisin. Tällä kertaa energialaitos halusi uusia kaukolämpöverkkoa. Heillä ei ollut kiirettä. Työtä tehtiin virka-ajan puitteissa. Ratikkakiskot pantiin heinäkuun alussa kuntoon Katajanokalla nopeasti, koska liikennelaitosta kiinnosti saada ratikka pian takaisin, mutta energialaitosta ei kiinnosta, kuinka kauan ratikkaliikenne on poikki. Urakka vei kolme viikkoa.
Miksi se kesti niin kauan ja eikö kenellekään tullut mieleen, että urakan olisi voinut tahdistaa sen Katajanokalla tehdyn ratakorjauksen kanssa?
Näitä tarinoita on tuhansia.
Tämä pitää korjata järjestelmätasolla. Joko tarvitsemme kaupunginosaisännän, joka koordinoi tällaisia toimia ja pakottaa eri osapuolet yhdistämään työmaansa niin, että haitta kadun aukiolosta minimoituu.
Uskon kuitenkin enemmän rahaan konsulttina. Tarvitaan kadunavaamismaksu, joka on suhteessa aiheutuneeseen haittaan. Jokainen päivä maksaa. Ellei tätä tehdä, jokainen toimija optimoi oman toimintansa välittämättä vähääkään aiheutuvasta haitasta. Jos keväällä avattu kuoppa on halvinta päällystää marraskuussa, se päällystetään marraskuussa. (Ettekö usko? Usein pyöräteillä täytetty kuoppa odottaa asfalttia kuukausitolkulla)
Kadunavaamismaksua on vastustettu paitsi siksi, että ajatus on uusi, myös siksi, että sehän maksaa rahaa. Teleyhtiöitä lukuun ottamatta kuopan kaivaja on toinen kaupungin organisaatio, joten raha siirtyy kaupungin taskusta toiseen – ja parhaassa tapauksessa karkaa valtioverottajan ulottumattomiin. Energialaitoshan on menossa verolle, jolloin kaikki, mitä se joutuu maksamaan omistajalleen, on helsinkiläisten kannalta kotiin päin. Ulkoisten kustannusten sisäistäminen parantaa toimintaa, ei heikennä sitä.