Site icon

HSL:n hallitus päättää kaarimallista

Vyöhyk­er­a­joista tulee oheisen kuvan näköiset ellei yllä­tyk­siä satu. Tähän on jo päädyt­ty hal­li­tuk­sen käden­vään­nössä. Vään­tö kos­ki eri­tyis­es­ti Espoo­ta, joka olisi halun­nut sisäl­lyt­tää myös Espoon keskuk­sen B‑vyöhykkeeseen. Samas­sa lausun­nos­sa kuitenkin san­ot­ti­in, ettei tämä saa mak­saa Espoolle. Muut pää­tyivät siihen, ettei tar­if­fi­ta­soa voi nos­taa niin paljon kuin Espoo lausun­nos­saan tarkoit­ti. Ongel­mana Espoos­sa nähdään, että liityn­täpysäköi­jät eivät jätä tämän jäl­keen autoaan Espoon keskuk­seen vaan tunke­vat Lep­pä­vaaran pysäköintipaikoille.

Ratikkalip­pu­ja luku­un otta­mat­ta aina on ostet­ta­va vähin­tään kah­den vyöhyk­keen lip­pu. Helsin­gin keskus­tas­sa oste­tul­la halvim­mal­la lip­ul­la pääsee siis kaikkial­la AB-vyöhyk­keel­lä. Ennen rajana oli kun­nan raja, nyt sil­lä pääsee Matinkylään asti. Kun on aina mak­set­ta­va kahdes­ta vyöhyk­keestä, ei tule näitä rajat­a­pauk­sia, jos­sa lyhyestä matkas­ta Pitäjän­mäeltä Lep­pä­vaaraan piti mak­saa seu­tulip­pu. Jos asuu Tikkuri­las­sa, halvim­mal­la lip­ul­la pääsee Malmille, mut­tei Helsin­gin keskustaan.

Jos tätä mallia sovel­let­taisi­in nyky­hin­noin niin että kah­den vyöhyk­keen hin­naksi tulisi nykyi­nen sisäisen lipun hin­ta ja kol­men vyöhyk­keen hin­naksi seu­tulip­pu, kun­tien tar­if­fituen tarve kasvaisi

Kun­nat ovat tässä kovin eri ase­mas­sa. Se näkyy lip­putu­lo­jen jakaumassa.

Lip­putu­lo­ja tulee nykyisin

Kun halvim­mal­la lip­ul­la pääsee kauem­mak­si, sen hin­taa var­maankin nos­te­taan. Helsingille riit­täisi varsin vaa­ti­ma­ton nousu, jotain alle viisi pros­ent­tia, mut­ta Espoo ja Van­taa tarvit­si­si­vat talouden tas­apain­ot­tamisek­si huo­mat­tavasti suurem­man hin­nanko­ro­tuk­sen. Tästä tulee vielä suuri riita.

Exit mobile version