Site icon

Miksi asevelvollisia ei rokoteta A‑virusta vastaan?

Jos tavoit­teenamme olisi edis­tää A‑viruksen lev­iämistä Suomes­sa, tuskin pysty­isimme kek­simään mitään tehokkaam­paa kuin varuskun­nat. Eri puo­lil­la maa­ta ole­vat kaver­it ovat viikon samas­sa tuvas­sa ja muutenkin hyvin lähel­lä tosi­aan.  Viikon­lopuk­si he matkus­ta­vat kukin kotiseuduilleen han­kki­maan infek­tioi­ta. Viikol­la ne jae­taan komp­pan­ian muil­la miehille. Seu­raa­vana viikon­lop­puna näin han­kit­tua tar­tun­taa matkuste­taan levit­tämään eri puo­lille maa­ta – ja jos infek­tio­ta ei vielä ole han­kit­tu, han­kki­maan sitä taas tuvas­sa levitet­täväk­si. Jos varuskun­tia ei ole, A‑virus lev­iäisi huo­mat­tavasti hitaam­min ja huonommin.

 Mik­si puo­lus­tusvoimat eivät roko­ta varus­miehiä A‑virusta vas­taan? Ei mak­saisi paljon.

Ilmeis­es­ti asevelvol­lisu­u­sai­ka on liian pitkä, kun siitä on varaa uhra­ta viikko influ­enssalle. Mut­ta ajat­telisi­vat muu­ta yhteiskun­taa, joka näin joutuu puo­lus­tusvoimien har­joit­ta­man biol­o­gisen sisäl­lis­so­dankäyn­nin uhriksi.

 

 

 

Exit mobile version