Jos tavoitteenamme olisi edistää A‑viruksen leviämistä Suomessa, tuskin pystyisimme keksimään mitään tehokkaampaa kuin varuskunnat. Eri puolilla maata olevat kaverit ovat viikon samassa tuvassa ja muutenkin hyvin lähellä tosiaan. Viikonlopuksi he matkustavat kukin kotiseuduilleen hankkimaan infektioita. Viikolla ne jaetaan komppanian muilla miehille. Seuraavana viikonloppuna näin hankittua tartuntaa matkustetaan levittämään eri puolille maata – ja jos infektiota ei vielä ole hankittu, hankkimaan sitä taas tuvassa levitettäväksi. Jos varuskuntia ei ole, A‑virus leviäisi huomattavasti hitaammin ja huonommin.
Miksi puolustusvoimat eivät rokota varusmiehiä A‑virusta vastaan? Ei maksaisi paljon.
Ilmeisesti asevelvollisuusaika on liian pitkä, kun siitä on varaa uhrata viikko influenssalle. Mutta ajattelisivat muuta yhteiskuntaa, joka näin joutuu puolustusvoimien harjoittaman biologisen sisällissodankäynnin uhriksi.