Saukonlaiturin asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotus
Alueelle tungetaan 3100 ihmistä ja asukasta ja noin tuhat autoa sekä noin 4000 fillaria. Kaavoitus on tuuliolosuhteiden vuoksi haastava. Kärkeen rakennetaan vähän matalampaa ja keskemmällä vaihtelevan korkuista, enimmillään 16-kerroksista asuintaloa. Alue on kantakaupunkimaisen tiivistä. Viihtyisyys tulee olemaan paljolti kiinni talosuunnittelusta, mutta kaava ainakin mahdollistaa hyvä lopputuloksen.
Puistoakin on runsaat kaksi hehtaaria.
Eräässä toisessa tilaisuudessa tänään pohdittiin, voisiko Jätkäsaareen kotiuttaa japanilaisen koneellisen pyöräparkin, jossa automaatti sijoittaa fillarit monikerroksiseen varastoon.
Merkittävä kaava.
Verkkosaaren kelluvien asuntojen kaava
Jos ilmastonmuutos nostaa merenpintaa, jotain jää sentään pinnalle. Verkkosaareen sijoitetaan 41 kelluvaa asuintaloa, keskikooltaan 130 neliötä. Ne voisivat olla isompiakin. Mielenkiintoinen kokeilu.
Kontulan ostarinseudun kaava
Aluetta yritetään vähän ehostaa ja tiivistää muutamalla asuintalolla. HOAS saa täältä opiskelija-asuntoja. Tulevat tuskin olemaan opiskelijoiden toivelistan kärjessä, vaikka metrolla pääseekin parissa kymmenessä minuutissa keskustaan. Väestösuoja otetaan pysäköintikäyttöön.
Vattuniemen teollisuusaluetta asuinkäyttöön
Kahdella erillisellä kaavalla (?!) saman korttelin kahdella tontilla puretaan teollisuusrakennuksia asuintalojen tieltä. Alueella kunnioitetaan teollisuusalueen ilmettä tekemällä asuintaloistakin ankean näköisiä. En tiedä, estääkö kaava talosuunnittelijaa tekemästä parempaa. Kerroksia tulee kuudesta kahdeksaan.
Keskustan liikenteen sujuvoittaminen ja kävelykeskustan laajentaminen
Viraston mukaan molempia tavoitteita ei saavuteta samanaikaisesti ilman keskustatunnelia. Siksi on tutkittu tunnelin rahoittamista käyttäjämaksuin. Jos maksu olisi luokkaa 1,5 euroa/kerta, investoinnista saataisiin rahoitetuksi vain 40 prosenttia. Jostain syystä kustannusarvio on nyt vain 525 Meuroa ilman arvonlisäveroa. Jos maksu ei vaikuttaisi liikennemääriin, 2,5 euron maksulla tunneli saataisiin maksetuksi 30 vuodessa, mutta näin korkea maksu karsisi ilmeisesti liikennettä. Karsisiko? Se riippuu siitä, kuinka paljon tilaa jätetään maan päälle. Esittelijän johtopäätös on, ettei tunnelille ole vuosiin taloudellisia edellytyksiä.
Keskustatunnelin luvataan vapauttavan tilaa jalankulkijoille ja pyöräilijöille vähän kaikkialla. Kaivokadulta siivottaisiin yksityisautot pois tykkänään ja Espoista tehtäisiin molemmista yksikaistaiset. Joukkoliikenne nopeutuisi merkittävästi. Jos tällaiset muutokset olisivat mahdollisia ja niistä voisi sopia sitovasti, tunneli alkaisi tuntua paljon houkuttelevammalta kuin se autopuolueen versio, jonka mukaan tunnelin varjolla ei pidä ottaa maanpäältä neliösenttiäkään autoilta.
Ilman tunneliakin on mahdollista kaventaa Esplanadeja yksikaistaiseksi. Tätähän viime kesänä vähän kokeiltiinkin. Tarkoituksena on selvittää tätä vaihtoehtoa tarkemmin.
Minusta tämä keskustatunnelivaihtoehtokin pitäisi selvittää kiihkottomasti. Jos voidaan sopia merkittävistä parannuksista jalankulkuolosuhteisiin, se ei olisi huononnus olosuhteisiin vaan parannus. Sen jälkeen kyse on sen rahoituksesta. Tiemaksu on yksi vaihtoehto. Uskoisin käyttäjämäärien pysyvän vähän korkeammallakin maksulla riittävänä, jos maanpäällisiä väyliä riittävästi suljetaan tai muuten hidastetaan. Lisäksi investointiin vaadittaisiin rahoittajaksi keskustan kiinteistönomistajia.
On myös hyvä päämäärä vahvistaa Helsingin keskustan asemaa seudun kaupallisena keskuksena.
Jos rahoituksesta ei pystytä sopimaan ja jos autopuolue ei suostu kävelykeskustan merkittävään laajentamiseen, kannattaa koko tunneli unohtaa.
Mutta selvitetään nyt ensin se, voisiko kävelykeskustaa laajentaa ilman sitä tunnelia. Nythän keskustan pysäköintilaitoksiin joka tapauksessa pääsee huoltotunnelia pitkin, eikä Espoosta tarvitse päästäkään keskustan läpi Sipooseen.
Thomas Wallgrenin aloite yksityisautoilun supistamisesta kymmeneen prosenttiin vuoteen Helsingissä vuoteen 2030 mennessä.
Aloitteessa luki alun perin lopettamisesta, mutta kun vihreät kieltäytyivät allekirjoittamasta aloitetta, Tumi vesitti ehdottoman linjansa. Tuohonkaan ei massoittain innokkaita allekirjoittajia tullut. En minäkään allekirjoittanut. Jotenkin ajattelin suhtautua liikennepolitiikkaan vakavasti.
Esittelijän lausuntoluonnoksen mukaan tavoite ei ole realistinen.