Selostuksessani kaupunkisuunnittelulautakunnan kokouksesta 2.12.2010 sanoin, että haluaisin muuttaa Helsingin pysäköintipolitiikan perinpohjin ja jos se olisi mahdollista, kannattaisin myös suurempaa pysäköintiluolaa Töölönkadulle.
Työmatkapysäköinti
Helsinki rajoittaa työmatkapysäköintiä kantakaupungissa rajoittaakseen ruuhkia. Tämä on samanaikaisesti sekä huonoa politiikkaa että välttämätöntä. Välttämätöntä se on, koska ei ole muutakaan keinoa pitää liikenteen kasvu kurissa. Huonoa se on, sillä jos halutaan rajoittaa liikenteen määrää, pitää verottaa liikennettä eikä rajoittaa pysäköintiä. heti kun saamme tehokkaat ruuhkamaksut, voimme vapauttaa pysäköintipaikkojen rakentamisen enimmäisrajoituksista.
Asuinalueiden pysäköinti
Hyväksyn sen, että asukkailla on auto, joten asuinalueille voi rakentaa pysäköintipaikkoja niin paljon kuin asukkaat haluavat, mutta vain niin paljon. Nykyisin pyrimme kaavoittamaan verrattain tiiviitä alueita. Tämä tarkoittaa, etteivät pysäköintipaikat voi olla maanpäällä. Pysäköintilaitoksessa parkkipaikat maksavat noin 20 000 €/kpl ja kannen alla noin 40 000 €/kpl. Veden äärellä huonossa maaperässä hinta on huomattavasti tätäkin suurempi. Nyt kaavoilla pakotetaan rakentamaan pysäköintipaikkoja enemmän kuin mistä asukkaat haluaisivat maksaa. Samasta syystä pysäköintipaikat pakkomyydään asunnon hinnassa. Pysäköinnin hinta on erotettava asunnon hinnasta ja rakennettava paikkoja vain niin paljon kuin asukkaat haluavat maksaa. Jos oletamme, että asukkaat haluavat myöhemmin paikkoja enemmän, saamme varmaan jonkun sijoittajankin. Tämä voi rakentaa paikkoja omalla riskillään ja myydä tai vuokrata niitä sitten kun hänen odottamansa kysynnän nousu koittaa.
Asuinalueilla on oltava paikkoja myös kyläilijöille. Jotta vakinaiset asukkaat eivät käytä näitä sen sijaan että lunastaisivat itselleen oman pysäköintipaikan, näiden paikkojen on oltava maksullisia.
Helsinki rakentaa Kalasatamaan ja Jätkäsaareen pysäköintipaikkoja noin puolella miljardilla eurolla. Tämä jää kaupungin maksettavaksi, koska kallis kaava kapitalisoituu maan hintaan sitä alentavasti.
Asuinalueille rakennettakoon pysäköintipaikkoja kysyntää vastaavasti niin, ettei ketään panna maksamaan toisten pysäköinnistä. Kaavalla ei pysäköintipaikkoja saa säädellä ylöspäin.
Edellä esitetty politiikka merkitsee, että auton omistamisesta tulee uusilla alueilla kallista. Kallista se on joka tapauksessa, mutta nyt maksu vain kohdistuu väärälle taholla. Jos paikka maksaa 40 000 euroa tai vaihtoehtoisesti 250 €/kk, se valikoi uusille alueille vähäautoisia kotitalouksia ja saa aikaan sen, että vain silloin tällöin autoa tarvitsevat turvautuvat auton vuokraamiseen tai yhteiskäyttöautoihin. Tuolla 250 eurolla/kk käyttää CityCarClubia jo aika paljon.
Kantakaupungin asukaspysäköinti
Vanhoissa kiinteistöissä asuvilla on oikeus lähes ilmaiseen asukaspysäköintitunnukseen (100 €/vuosi), mutta uusiin kiinteistöihin määrätään tonttikohtainen pysäköinti, jonka hinta paikkaa kohden nousee kymmeniin tuhansiin. En ymmärrä, kenen oikeudenmukaisuuskäsitystä tämä vastaa. Olisi erittäin tärkeätä saada pysäköinti maan alle ja vapauttaa tilaa ihmisille. Kantakaupunkiin tulisi saada pihakatujen verkosto. Ne tarjoaisivat miellyttävän tavan liikkua kävellen. Olen kirjoittanut tästä aiemminkin.
Niin kauan, kun asukaspysäköinti on käytännössä ilmaista, on mahdoton saada rahoitusta pysäköintiluolille. Olisi kaikkien kadunvarsipysäköijien etu, että osa heistä siirtyisi pysäköintiluoliin. Siksi kaikkien pitäisi siitä maksaa eikä vain niiden, jotka tekevät kaduilla tilaa muille. Nostettakoon siis asukaspysäköintitunnuksen hintaa selvästi siellä, missä tunnuksia on suhteessa paikkoihin paljon ja korvamerkittäköön tämä raha maanalaisen pysäköinnin vaatimiin investointeihin. Tämä voidaan tehdä monella tavalla.
Erityisen tärkeä olisi muuttaa asukaspysäköintitunnuksen maksu vuosimaksusta kuukausimaksuksi ja vielä niin, että talvikuukaudet ovat kalliimpia. Lumi paljastaa, että monia kadunvarteen pysäköityjä autoja ei ole käytetä kuukausiin. Olisi parempi viedä nämä säilytettäväksi jonnekin muualle, mutta jos asukaspysäköintitunnusta tarvitsee kesäisin, kadunvarsi on halvin talvisäilytyspaikka. Siinä ei ole muuta riskiä kuin että lumitöissä oleva kauhakuormaaja luulee autoa lumikasaksi.
Siis:
1. 1. Rajoittava pysäköintipolitiikka työmatkapysäköinnille.
2. 2. Uusilla alueilla rakennettakoon pysäköintipaikkoja kysyntää vastaavasti niin, että pysäköinnin hinta irrotetaan asunnon hinnasta. Maanpäällisessä pysäköinnissä joutuu maksamaan myös maan arvosta.
3. 3. Kansakaupungissa asukaspysäköintitunnuksen hintaa nostettakoon merkittävästi ja käyte3ttäkään kasvanut tuotto investointeihin, joita tarvitaan pysäköinnin siirtämiseksi maan alle tai pysäköintitaloihin.