Päijät-Hämeen suuressa kuntaliitoksessa etusijalla ei ollut tarve organisoida palveluja parfemmin. Sekin olisi toteutunut, mutta tärkeintä olisi ollut mahdollisuudet parempaan yhdyskuntarakenteeseen.
Suurin osa Suomea on luisumassa tai jo peruuttamattomasti luisunut taantuviksi alueiksi, joissa väki vanhenee, elinkeinoelämä kaikkoaa ja nuorista jäävät vain kouluttamattomimman. Menestyviä alueita on vain kourallinen.
Lahden seutu roikkuu tässä välissä. Koska sitä ei ole tuomittu menestymään eikä kukoistamaan, siellä omien päätösten vaikutukset ovat suuremmat kuin muualla.
Lahden seudun puutteena on se, ettei alueella ole yliopistoa. Koko Päijät-Häme on ollut pienteollisuusvaltaista, minkä vuoksi Kiinan haaste on seudulla ankara. Toisaalta alueen sijainti on erinomainen. Helsinkiläisen kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsenen mielestä alue tarjoaisi potentiaalisesti aivan erinomaiset asuinympäristöt edullisesti ja lähellä palveluja. Missä ihmiset haluavat asua, sinne he tuovat myös työpaikkansa.
Koko harjoituksen tärkein tavoite oli nostaa alue kasvu-uralle. Houkutella sinne 50 000 asukasta niistä noin 400 000 asukkaasta, jotka suuntaavat Uudellemaalle seuraavien 25 vuoden aikana. Jotta tässä voitaisiin onnistua, olisi pakko puhaltaa poikki tuhoisa osa-optimoinnin kierre, joka tähän asti on estänyt seudun voimavarojen käyttöönoton.
Tässä vaiheessa kuuluu sanoa, että sama on tehtävissä kuntien välisenä yhteistyönä. Toivotan onnea. Kuntien väliseen yhteistyöhön alueella on ollut aikaa sata vuotta, mutta sitä ei ole syntynyt. On objektiivisia syitä, miksi yhteystyö ei voi onnistua olosuhteissa, joissa jokaisen kunnan päättäjien lakimääräinen velvollisuus on valvoa oman kunnan etua.