Site icon

Tukevasti kiskoilla

Tulin las­teni kanssa eilen Inter­cityl­lä Parikkalas­ta. Illal­la kymme­nen mais­sa ennen Lahtea junan alta kuu­lui kovaa pauket­ta. Jotain oli kiskoil­la junan alla. Ensim­mäisek­si tuli mieleen henkilöau­to, mut­ta kos­ka lisää tavaraa tuli koko ajan, ei se autokaan voin­ut olla. Olimme tör­män­neet radalle kaatuneisi­in pui­hin. Minus­ta juna ei jar­rut­tanut lainkaan ennen tör­mäys­tä, mut­ta voin olla väärässä. Nopeusra­joi­tus on tuol­la ratao­su­udel­la 160 km/h.

Juna pysähtyi niin nopeasti kuin sel­l­aisen saa pysähtymään. Ulkona näkyi pelkkää pimeyt­tä, mut­ta puhe­li­men GPS pal­jasti mei­dän ole­van Nas­to­las­sa aivan tien vier­essä. Veturi oli rik­ki ja ilmeis­es­ti ajo­jo­hdotkin osit­tain maassa. 

Run­saan tun­nin kulut­tua tuli paloau­to­ja ja palomiehet raiva­si­vat pusikon läpi käve­lykelpoisen reitin viereiselle tielle, jonne kol­men tun­nin odot­telun jäl­keen tuli busse­ja. Vai­herikkaan bus­si­matkan jäl­keen olin kotona joskus vähän neljän jäl­keen aamulla.

Junan nais­puo­li­nen kon­duk­tööri työ­tovere­i­neen piti matkus­ta­jat eri­no­mais­es­ti tietoise­na siitä, mitä on tekeil­lä – myös siitä, ettemme vielä tiedä, kos­ka päästään eteen­päin. Eri­no­mais­es­ti toimit­tu. Aina ei VR:n tiedo­tus­ta ole päässyt kehumaan.

Myös matkus­ta­jien kiitok­sek­si on san­ot­ta­va, että kun junan ovet avat­ti­in, että vähän tulisi jostain hap­pea ja viileyt­tä, kukaan ei men­nyt radalle sekoile­maan, kun se ker­ran kiel­let­ti­in.  Tosin kai joku oli ymmärtänyt ottaa jän­nit­teen pois ajojohdoista.

Me kaik­ki olimme hyvin iloisia siitä, että juna pysyi pystyssä.

Exit mobile version