Tätä olen tällä blogilla ihmetellyt ennenkin, mutta ihmettelen taas. Miten sveitsiläinen saa sveitsiläisellä palkkatasolla käyttämättä vierastyövoimaa kannattamaan hotellin, joka koostuu ravintolasta ja tusinasta vierashuoneita? Hinta on halvempi ja laatutaso selvästi parempi kuin vaikkapa asiakkaiden omistamassa Cumuluksessa. Naapureihinsa verrattuna Sveitsi on kallis maa. Muualla hotellihuoneiden hinnat ovat vielä selvästi halvempia.
Suomessa lasketaan, että hotellissa on oltava vähintään sata huonetta, ennen kuin sitä saadaan mitenkään kannattavaksi. Silti hinnat ovat meillä kalliimmat. Jokin ongelma palveluelinkeinoja koskevassa lainsäädännössä vai pelkkää osaamisen puutetta?
Vai riistävätkö keskieurooppalaiset perheyrittäjät itseään?