Suomi on tunnettu erinomaisista muusikoista, niin kapelimestareista, viulusteista kuin pianististakin. Tämä johtuu erinomaisesta musiikkiopistojärjestelmästämme, joita veronmaksajat tukevat avokätisesti. Lahjakkaimmat muusikot saavat, jos vanhemmilla on vähän varaa maksaa, muuta ikäluokkaa selvästi parempaa opetusta. Koulun musiikkiopetukseen näiden nerojen pitää kuitenkin osallistua, vaikka he eivät sillä mitään uutta opikaan.
Myös lahjakkaita urheilijoita opetetaan erikseen urheiluseuroissa. Heille on myös erilliset urheilulukiot. Lahjjakkaat urheilijat on myös, de facto, vapautettu asepalveluksesta. Sen ajan he saavat käyttää ammattimaiseen treenaukseen ja kansainvälisiin kilpailuihin.
Kukaan ei sano, että on jotenkin väärin opettaa lahjakkaille muusikoille ylimääräistä eikä kukaan sano, että osaisivathan nuo pimputtaa pianoa ihan tyydyttävästi ilman erityisopetustakin.
Minusta pitäisi järjestää erityisopetusta myös matemaattisesti lahjakkaille. Matematiikka on vähän samanlainen asia kuin musiikki. Joillekin se o0n helppoa ja toisille ihan mahdotonta. Lukiossa ja ylioppilaskirjoituksessa tämä on hyväksytty. On erikseen helppo ja erikseen vaativa matematiikka, joista molemmista voi saada ylioppilaskirjoituksessa laudaturin, vaikka helpon matematiikan laudatur vastaa hädin tuskin vaativan laudaturin cumlaudea. Matemaattisesti lahjakkaimmat eivät tosiasiassa saa kouluaikanaan mitään opetusta matematiikassa, mikä on yhtä tarkoituksenmukaista kuin että emme antaisi musikaalisesti lahjakkaille opetusta musiikissa, koska nämä osaavat sen jo riittävän hyvin.
Vaativa matematiikka on aivan liian helppo matemaattisesti lahjakkaille. Ainakin suurissa kaupungeissa, joissa oppilasmäärät riittävät, pitäisi olla erityisopetusta matemaattisesti lahjakkaille.