Liikenneinvestoinnit 2011 ja investointiohjelma 2011–2015
Suurimmat joukkoliikenteen investoinnit ovat Ratikka Laajasaloon (200 M€) ja ratikka Kampista Länsiterminaaliin (19 M€) Liikenneväyliin solahtaa kaupungin rahaa 270 M€. Pyöräteitä tehdään 14 miljoonalla. Ensi vuoden suurin hanke on Mechelinkadun pyörätie. Pyörätiepolitiikan muutos viivästyttää investointeja, joten kaikkea varattua rahaa ei saada menemään uusiin hankkeisiin. Siksi sitä käytetään vanhojen parannuksiin, mikä voikin olla tähdellisempää.
Topeliuksenkadulle ei laiteta ratikkakiskoja, joten Elina joutuu odottamaan Munkkivuoren ratikkaa.
Mechelinkadun pyörätie
Tämä olikin listalla seuraavaksi. Joku kysyi, paljonko tälle on enää käyttöä, kun Satamaradan kuiluun laitetaan pyörätie, jolloin nopein yhteys Keskuspuistosta Ruoholahteen kulkee sitä kautta eikä pysähdellen liikennevaloissa Mechelininkadulla. Toki tämä kilpaileva yhteys vähentää tarvetta, mutta kaikki eivät ole menossa keskuspuistosta Ruoholahteen, vaan siinä välilläkin on liikennettä.
Hanasaaren asemakaavasta annetut lausunnot.
Edellinen lautakunta ehti kaavoittaa tämän. Me käsittelemme vain lausuntoja, jotka eivät suunnitelmaa radikaalisti muuta. Puretun Hanasaari A voimalan tilalle tulee huikeita ovaalinmuotoisia terassitaloja. Uudenmaan ympäristökeskus ehtikin jo valittaa, että tämä muuttaa maisemaa. Totisesti muuttaa. Ongelmana on, ettei energialaitos korjaa luitaan alueelta. Hanasaari B on kovin lähellä. Sen piippuun on määrä asentaa äänenvaimennin(!)
Klikkaa kuiva suuremmaksi!
Jos tämä saadaan rakennetuksi, tästä tulee huikea alue, joka varmaan jakaa mielipiteitä.
Listalla oli myös suunnitelma yleisten alueiden rakentamisesta . Sitä voi ihalla tästä. Vai että ankea?
Tavaraliikennettä ei bussikaistoille edes ruuhkan vastaiseen suuntaan
Virasto ei innostu ajatuksesta. Ruuhka vastaiseen suuntaan kulkee ruuhka-aikoina yhtä paljon busseja kuin ruuhkan suuntaan, mutta siinä autokaistalla on silloin tyhjää.
Lausunto Sipoonkorven kansallispuiston perustamisesta
En ollut lautakunnassa viime torstaina (Lahdessa, taas) kun lautakunta käsitteli asiaa. Lausunnon sisällöstä päästiin kuulemma yksimielisyyteen. Esitystä on muutettu, mutta en tiedä, vastaako tämä sitä, mitä sovittiin.
Minua ahdistaa ekologisen kaupunkirakenteen ja luonnonsuojelun välinen konflikti Östersundomissa. Kun vastakkain on kaksi vihreää tavoitetta, soisi osapuolten istuvan alas ja käyvän läpi toistensa tärkeät tavoitteet ja etsivät mahdollisimman tehokkaan kompromissin. Tällaisesta sovittelusta ei ole jälkeäkään, vaan molemmat tahot tuntuvat ajavan täysillä päin seinää.