Site icon

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 29.4.2010

Liiken­nein­vestoin­nit 2011 ja investoin­tio­hjel­ma 2011–2015

Suurim­mat joukkoli­iken­teen investoin­nit ovat Ratik­ka Laa­jasa­loon (200 M€) ja ratik­ka Kamp­ista Län­siter­mi­naali­in (19 M€) Liiken­neväyli­in solah­taa kaupun­gin rahaa 270 M€. Pyöräteitä tehdään 14 miljoon­al­la. Ensi vuo­den suurin han­ke on Meche­linkadun pyörätie. Pyörätiepoli­ti­ikan muu­tos viivästyt­tää investoin­te­ja, joten kaikkea varat­tua rahaa ei saa­da men­emään uusi­in han­kkeisi­in. Sik­si sitä käytetään van­ho­jen paran­nuk­si­in, mikä voikin olla tähdellisempää.

Topeliuk­senkadulle ei laite­ta ratikkakisko­ja, joten Eli­na joutuu odot­ta­maan Munkkivuoren ratikkaa.

Meche­linkadun pyörätie

Tämä olikin listal­la seu­raavak­si. Joku kysyi, paljonko tälle on enää käyt­töä, kun Sata­ma­radan kuilu­un laite­taan pyörätie, jol­loin nopein yhteys Keskus­puis­tos­ta Ruo­ho­lah­teen kul­kee sitä kaut­ta eikä pysähdellen liiken­neval­ois­sa Meche­lininkadul­la. Toki tämä kil­pail­e­va yhteys vähen­tää tarvet­ta, mut­ta kaik­ki eivät ole menos­sa keskus­puis­tos­ta Ruo­ho­lah­teen, vaan siinä välil­läkin on liikennettä.

Hanasaaren ase­makaavas­ta annetut lausunnot.

Edelli­nen lau­takun­ta ehti kaavoit­taa tämän. Me käsit­telemme vain lausun­to­ja, jot­ka eivät suun­nitel­maa radikaal­isti muu­ta. Pure­tun Hanasaari A voimalan tilalle tulee huikei­ta ovaal­in­muo­toisia teras­si­talo­ja. Uuden­maan ympäristökeskus ehtikin jo valit­taa, että tämä muut­taa maise­maa. Totis­es­ti muut­taa.  Ongel­mana on, ettei ener­gialaitos kor­jaa luitaan alueelta. Hanasaari B on kovin lähel­lä. Sen piip­pu­un on määrä asen­taa äänenvaimennin(!)

Klikkaa kui­va suuremmaksi!

Jos tämä saadaan raken­netuk­si, tästä tulee huikea alue, joka var­maan jakaa mielipiteitä.

Listal­la oli myös suun­nitel­ma yleis­ten aluei­den rak­en­tamis­es­ta . Sitä voi ihal­la tästä. Vai että ankea?

Tavar­ali­iken­net­tä ei bus­sikaistoille edes ruuhkan vas­taiseen suuntaan

Viras­to ei innos­tu ajatuk­ses­ta. Ruuh­ka vas­taiseen suun­taan kul­kee ruuh­ka-aikoina yhtä paljon busse­ja kuin ruuhkan suun­taan, mut­ta siinä autokaistal­la on sil­loin tyhjää.

Lausun­to Sipoonko­r­ven kansal­lispuis­ton perustamisesta

En ollut lau­takun­nas­sa viime torstaina (Lahdessa, taas) kun lau­takun­ta käsit­teli asi­aa. Lausun­non sisäl­löstä päästi­in kuulem­ma yksimielisyy­teen. Esi­tys­tä on muutet­tu, mut­ta en tiedä, vas­taako tämä sitä, mitä sovittiin.

Min­ua ahdis­taa ekol­o­gisen kaupunki­rak­en­teen ja luon­non­suo­jelun väli­nen kon­flik­ti Öster­sun­domis­sa. Kun vas­takkain on kak­si vihreää tavoitet­ta, soisi osa­puolten istu­van alas ja käyvän läpi tois­t­en­sa tärkeät tavoit­teet ja etsivät mah­dol­lisim­man tehokkaan kom­pro­missin. Täl­lais­es­ta sovit­telus­ta ei ole jälkeäkään, vaan molem­mat tahot tun­tu­vat aja­van täysil­lä päin seinää.

Exit mobile version