Arkadiankadun pyörätiejärjestelyt
Uuden pyöräilypäällikkö Salermo Marekin kädenjälki alkaa näkyä. Nyt muutetaan puolitoista vuotta vanhaa pyörätiesuunnitelmaa Arkadiankadulla. Alkuperäisessä suunnitelmassa oli tavanomaiset pyörätiet Runeberginkadulta krematoriolle, eli pyöräilijät olisi pakotettu hitaille jalkakäytävfän laitaan tehdyille pyöräteille. Nyt Mechelininkadun länsipuolelta pyörätie jätetään kokonaan pois turhana. Runeberginkadun ja Mechelininkadun välille tehdään keskelle katua (kaistojen väliin!) pyöräkaista länteen päin. Itään päin (kiellettyyn ajosuuntaan siis) tehdään yksisuuntainen pyörätie kadun vierelle.
Tämä nopeuttaa pyöräilyä huomattavasti ja tulee paljon halvemmaksi, mutta arimmat pyöräilijät varmaan arastelevat. Ei toimi lumisina talvina, mutta ei niin väliksi.
Lausunto ratikkaliikenteen kokonaiskehittämisselvityksestä
Lausunnossa ei paljon mitään sanota, mutta itse selvitys on mielenkiintoinen. Tuo liki satasivuinen löytyy linkkinä ksv:n sivuilta (www.ksv.hel.fi, kohdasta päätöksenteko esityslistasta 11.2.2010) Helsingillä on mittavia ratikkaverkon kehittämissuunnitelmia. Mielenkiintoinen esitys olisi parantaa kiskoja syväuraisiksi niin, että ratikoiden pyöriä levennettäisiin. menisi kolisematta risteysten läpi; tosin en ymmärrä miten.
Munkkivuoren vuoro on vasta joskus kymmenen vuoden kuluttua. Munkkivuoren ratikka alentaisi liikennöintikustannuksia ja nopeuttaisi matka-aikoja. Eikö tätä nyt voisi toteuttaa nopoeammin.
Kysymys Kalasataman ratikkayhteyksistä on mielenkiintoinen; kyse ei ole vain liikennepolitiikasta vaan myös kaupunkirakenteen kehittämisestä.