Site icon

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 11.2.2010

Arka­di­ankadun pyörätiejärjestelyt

Uuden pyöräi­lypääl­likkö Saler­mo Marekin käden­jäl­ki alkaa näkyä. Nyt muute­taan puoli­toista vuot­ta van­haa pyörätiesu­un­nitel­maa Arka­di­ankadul­la. Alku­peräisessä suun­nitel­mas­sa oli tavanomaiset pyöräti­et Runeberginkadul­ta kre­ma­to­ri­olle, eli pyöräil­i­jät olisi pakotet­tu hitaille jalka­käytävfän laitaan tehdy­ille pyöräteille. Nyt Meche­lininkadun län­sipuolelta pyörätie jätetään kokon­aan pois turhana. Runeberginkadun ja Meche­lininkadun välille tehdään keskelle kat­ua (kaisto­jen väli­in!) pyöräkaista län­teen päin. Itään päin (kiel­let­tyyn ajo­su­un­taan siis) tehdään yksisu­un­tainen pyörätie kadun vierelle.

Tämä nopeut­taa pyöräi­lyä huo­mat­tavasti ja tulee paljon halvem­mak­si, mut­ta arim­mat pyöräil­i­jät var­maan arastel­e­vat. Ei toi­mi lumisi­na talv­ina, mut­ta ei niin väliksi.

Lausun­to ratikkali­iken­teen kokonaiskehittämisselvityksestä 

Lausun­nos­sa ei paljon mitään san­o­ta, mut­ta itse selvi­tys on mie­lenki­in­toinen. Tuo liki sata­sivuinen löy­tyy linkkinä ksv:n sivuil­ta (www.ksv.hel.fi, kohdas­ta päätök­sen­teko esi­tys­lis­tas­ta 11.2.2010) Helsingillä on mit­tavia ratikkaverkon kehit­tämis­su­un­nitelmia. Mie­lenki­in­toinen esi­tys olisi paran­taa kisko­ja syväu­raisik­si niin, että ratikoiden pyöriä leven­net­täisi­in. menisi kolise­mat­ta risteysten läpi; tosin en ymmär­rä miten.

Munkkivuoren vuoro on vas­ta joskus kymme­nen vuo­den kulut­tua. Munkkivuoren ratik­ka alen­taisi liiken­nöin­tikus­tan­nuk­sia ja nopeut­taisi mat­ka-aiko­ja. Eikö tätä nyt voisi toteut­taa nopoeammin.

Kysymys Kalasa­ta­man ratikkay­hteyk­sistä on mie­lenki­in­toinen; kyse ei ole vain liiken­nepoli­ti­ikas­ta vaan myös kaupunki­rak­en­teen kehittämisestä.

Exit mobile version