“OS voisi kirjoitta yhden jutun jossa summaa kaiken sen vimmaisen vihan mitä hänellä on hampaankolossa Espoota ja Espoolaisia kohtaan. Sitten voisi sen keskustelun käydä loppuun niin ehkä sitten ei joka jutussa tarvitse nälviä.”
Siis minäkö enpitäisi espoolaisista! Ei suinkaan, monet parhaista ystävistäni ovat espoolaisia…
Oikea kysymys on, mikä minua harmittaa Espoossa kuntana. Seuraavassa lyhyt versio asiasta.
Kaikki alkaa hullusta 70-luvusta. Silloin Espoota rakennettiin kovin grynderivetoisesti. Jokaisella merkittävä puolue oli liitossa jonkin rakennusliikkeen kanssa, eikä puoluetta ollut sen helpompi erottaa rakennusliikkeestään kuin ETA:n poliittista siipeä sen sotilaallisesta siivestä. KOK=Polar, SDP=Haka, LIB=Arjatsalo. Kaavoitus ei perustunut mihinkään aloitteellisuutta kahlitsevaan yleiskaavaan – ensimmäisen yleiskaavansa tuo nopeasti kasvanut kaupunki sai vasta tällä vuosikymmenellä – vaan rakennusoikeuksia jaettiin taloudellisen tasapuolisuuden mukaisesti sinne, mistä kukin puolue/rakennusliike oli maata onnistunut edullisesti hankkimaan. Lopputulos oli katastrofaalinen ja tästä juontavat juurensa monet nykyisistä ongelmista.
Nuo ajat ovat takana, mutta espoolaiset ovat tehneet välttämättömyydestä hyveen. Kun kaupungista ei saada toiminnallisesti järkevää, koko tavoite on hylätty. Jouni J Särkijärvi on tainnut tällä blogilla kehua, ettei Espoon kaavoitusta tehdä liikenteen ehdoin vaan liikenteen on sovelluttava asuntojen sijoittumiseen. Voiko osittaisoptimoinnin selkeämmin määritellä! Näin kaavoitetaan Suurpelto raideliikenteen ulottumattomiin ja kaavoitetaan itsepäisesti kahden auton malliin perustuvaa Histan aluetta jonnekin kovin kauas ilman tietoakaan raideliikenteestä, vaikka maakuntakaavassa raideliikenne on asetettu Histan ehdoksi. Samalla pääradan varrewn seisakkeet – esimerksi Mankki – ovat täysin käyttämättöminä.
Amerikkalaisen autokaupungin kaavoittaminen ei ole vain espoolaisten ongelma, vaan se vaikeuttaa liikennekysymystä kaikkialla pääkaupunkiseudulla.
Asuntopolitiikassaan kaupunki on lähtenyt selvään kermankuorintaan kaavoittaen useita yksipuolisesti vain rikkaille tarkoitettuja alueita, kun Helsinki ja Vantaa ovat ottaneet tavoitteekseen estää segregaatiota. Helsingin tavoitetta asuntojen 75 neliön keskikoosta pidetään liiallisena, mutta Espoon uustuotannon keskikoko on 91 neliötä.
Sosiaalista vastuuta Espoo ei ole kovin hyvä kantamaan. Aiemmin Espoolla oli tapana asuttaa sosiaalisesti ongelmaiset maksusitoumuksella helsinkiläisiin matkustajakoteihin, jolloin heistä tulikin helsinkiläisiä. Tapa loppui joskus, mutta on lehtitietojen mukaan alkanut uudestaan. Jotenkin on saatu aikaan tilanne, jossa sosiaalisesti kunnan vastuulla olevat ihmiset ovat kovin paljon useammin Helsingin kuin Espoon vastuulla.
Jotkut espoolaiset ovat sanoneet avoimesti, että joukkoliikennettä suosiva kaavoitus voisi tuoda arveluttavaa sosiaalista ainesta Espooseen. Tätä argumenttia käytettiin metrokeskustelussa yhtenään.
Tietoista kermankuorintaa kunta harjoittaa myös elinkeinopolitiikassaan. Kaava luvataan kahdessa viikossa ja siltä lopputulos usein näyttääkin.
Palveluissaan Espoo on pitkään siipeillyt Helsingin palvelujen varassa. Kunta on esimerkiksi alimitoittanut lukioverkkonsa, ja lähettänyt nuorensa Helsingin lukioihin kieltäytyen maksamasta siitä mitään. Nyt asia on ymmärtääkseni sovittu, mutta aikamoisen rahasumman Espoo ehti Helsingiltä tällä toiminnalla kupata.
Espoo on kehittänyt aivan omintakeisen toimintakulttuurinsa, jossa suositaan kaiken yksityistämistä, mikä on vain yksityistettävissä, vaikka se tulisi selvästi kalliimmaksi. Tämä on hankaloittanut huomattavasti pääkaupunkiseudun kuntien yhteistyötä, koska juuri mistään ei saada sovituksi, elleivät muut muuta toimintatapojaan espoolaisiksi. Helsingin virkamiehet ovat aika kypsiä kaiken päätöksenteon puuroutumiseen. Tässä ei ole mitään ihmeellistä eikä siitä kannata syyttää espoolaisia, koska Espoon tilanteessa mikä kunta tahansa olisi toiminut samalla tavalla – vain tuo kovin ideologinen yksityistämisvimma on kunnan aito päätös. Aivan sama tilanne on Turussa naapurikuntien kanssa – ja Oulussa ja Vaasassa. Jos peli on rumaa, vika on säännöissä.
Ei voi olla käymättä niin kuin Espoon kohdalla on käynyt, kun kaupunkiseutu muodostuu useasta kunnasta. Reuna-alueilla on suuri houkutus sosiaaliseen kermankuorintaa – tai oikeastaan niillä on siihen suoranainen pakko, koska eivät ne muuten selviäisi investoinneistaan, joita nopea väestönkasvu edellyttää. Samanlainen maanomistajalähtöinen kaavoitusvaihe, joka tuhosi Espoon kaupunkirakenteen 1970-luvulla, on meneillään monessa kehyskunnassa.
Ongelmana ei siis ole Espoo ja espoolaisuus, vaan Suomen huono kaupunkipoliittinen lainsäädäntö. Jokaiselle kaupunkiseudulle tarvittaisiin koko kaupunkiseutua koskeva metropolihallinto, joka ei vain päättäisi isoista linjoista, vaan myös rahoittaisi sellaiset sosiaaliset kulut, joita kunnat nyt yrittävät työntää naapureilleen.
Valtion vika siis.