Site icon

Onko Arabian rannassa liian vähän pysäköintipaikkoja?

Nim­imerk­ki Pyöränie­mi valit­ti, että Helsin­ki on kaavoit­tanut Arab­vi­as­nran­taan liian vähän pysäköin­tipaikko­ja, ja auto­ja säi­lytetään nyt kaduilla.

Ara­bi­an­ran­nas­sa suurin osa pysäköin­tipaikoista on pan­tu maan alle. Kaavamääräys on suomek­si suun­nilleen niin, että kolmea asun­toa kohden on kak­si pysäköin­tipaikkaa. Nuo paikat mak­sa­vat noin 46000 euroa kap­paleelta (tieto on val­tu­us­ton esi­tys­lis­tas­ta) . Se lisää asumisen hin­taa aivan tolkuttomasti.
Tämän jäl­keen paikat on jaet­tu käytän­nössä ilmaisek­si ensik­si ehtiville. Se kol­mas asun­tokin on paikoista mak­sanut noin 30 000 euroa, mut­ta ei saa paikkaa, ja on ymmär­ret­tävästi tyytymätön.
Alueel­la ei ole pulaa kate­tu­ista pysäköin­tipaikoista, kos­ka siel­lä on myös kau­palli­nen pysäköin­ti­hal­li. Sen paikat ovat tyhjil­lään, kos­ka ne ovat niin kalli­ita. Eivät ne sen kalli­impia ole kuin nuo pakkopaikat, joi­ta on yhtäaikaa liikaa ja liian vähän.
Koko revohkalta olisi väl­tyt­ty, jos koko pysäköinti­normista olisi luovut­tu ja annet­tu jokaisen taloy­htiön rak­en­taa niin paljon paikko­ja kuin halu­aa ja pysäköin­tipaikko­jen hin­ta olisi irrotet­tu asun­to­jen hin­noista. Uskoisin, että paikko­ja olisi raken­net­tu vähem­män kuin nyt, mut­ta silti niitä olisi riit­tänyt kaikille halukkaille. Usko­muk­seni perus­tan siihen, etteivät ne vapaasti ostet­ta­vat paikat mene nytkään kau­pak­si, vaik­ka ne eivät ole sen kalli­impia. Ilmaista paikkaa halu­taan paljon enem­män kuin paikkaa, jos­ta joutuu mak­samaan todel­liset kustannukset.

Jot­ta kaik­ki eivät yrit­täisi fuska­ta ja jät­täisi osta­mat­ta pysäköin­tipaikkaa, mut­ta ostaisi­vat kuitenkin auton ja park­keeraisi kadulle, kadun­var­sipysäköin­nin on tietysti olta­va myös maksullista.

Exit mobile version