Tokoinrannan kaava
Jo rakenteilla oleva kahvila merkitään kaavaan samoin kuin huvilateltta, joka saa olla paikallaan 1,k kk/vuosi
Tilan vuokraaminen KSV:lle linja-autoasemalta.
Tilasta on kaupunkisuunnittelijoilla pulaa, mutta aika keskeiselle paikalle laitetaan virastoja.
Kaavamuutos Latokartanossa
( Latokartanonkaari 47, Biologinkatu 1) Koululle ja päiväkodille varatusta tontista luovutaan tarpeettomana ja se muutetaan asuinkerrostaloille. Asukkaat vastustavat, koska päiväkotipaikoista on Viikissä pulaa. Perustelu ei oikein vakuuta, koska päiväkotitonteista ei ole pulaa, niistä vain puuttuu se päiväkoti. Vaihtoehtona halutaan säilyttää alue rakentamattomana. Pitäisi käydä katsomassa.
Kaavamuistutus Latokartanossa
Itse kaava on hyväksytty lautakunnassa 19.2.2009. Muistutuksessa halutaan muuttaa olemassa oleva parkkipaikka puistoksi. Olen sinänsä samaa mieltä, mutta Viikin pysäköintipolitiikka on sellainen kuin se on, eikä sitä voi tässä vaiheessa muuttaa takautuvasti yhden tontin osalta. Sinänsä pidän maanpäällistä pysäköint5iä Viikissä pahana virheenä. ”Ekokaupunginosa” on yhtä parkkialuetta.
Ympäristölöautakunnan mielestä rakennukset ovat liian lähellä Lahdentietä. Kaavassa kielletään laittamasta ikkunoita Lahdenväylän puoleiselle sivustalle (?!) Jotenkin tuntuisi paremmalta ajatukselta, että ikkunoita saa olla, mutta ne eivät saa olla avattavia, mutta sen kuulemma jokin rakennusmääräys kokoelman osa G1 kieltää.
Tämäkin on osa autoliikenteen hintaa.
Länsimetron asemakaavasta tehdyt muistutukset
Helsy valittaa Koivusaaren asemaa varten tehdystä varauksesta. Toki tämä on vähän väärässä järjestyksessä menevää suunnittelua: ensin pitäisi olla yleiskaava Koivusaaresta ja sitten vasta metro, mutta tämä on vain tilavaraus, joka ei velvoita rakentamaan mitään. Minä kannatan myös Koivusaaren asuinalueen rakentamista.
Linja-autokaistojen voimassaolon pidentäminen
Linja-autokaistat olisivat voimassa aina. Ei niitä aamuyöstä tarvita, mutta ei niistä ole silloin haittaakaan. Viimeksi kokoomus pyysi pöydälle.
Liikenteen sujuvuus Helsingissä 2009
Tuusulanväylältä aamuruuhkassa matka-aika on pidentynyt kolme minuuttia. Muuten muutokset ovaty vähäisiä. Länsiväylältä ja Lahden väylältä aamuruuhkassa matka-aika on lyhentynyt pari minuuttia. Kampin työmaa esimerkiksi. Hakamäentiellä kaikkien yllätykseksi liikenne on hidastunut rakennustöiden aikana huomattavasti.
Selvitys liikenneturvallisuuden kehityksestä Helsingissä vuonna 2008
Liikenteessä kuoli 12 ja loukkaantui 694 henkilöä. Asukaslukuun suhteutettuna Helsinki on muuta maata huomattavasti turvallisempi, kuten olla pitääkin. Vuosikymmenen alusta jatkunut myönteinen kehitysw on kääntynyt kielteiseksi vuonna 2007. Mopo-onnettomuuden ovat kolminkertaistuneet. Onnettomuuskustannukset olivat 213 miljoonaa euroa, eli 400 euroa asukasta kohden.
Ville Ylikahrin ponsi kevyen liikenteen väylän jatkumisesta ratakuilun jälkeen
Pyörätie olisi katkennut pahasti. Lautakunta palautti asian yksimieleisesti. Virasto on nhyt tehnyt uuden suunnitelman, Pitänee tutustua tarkemmin.
Lausunto Elina Moision ponnesta koskien periaatepäätöstä Pisara-radasta
Rutiinivastaus, jossa ei sanota oikein mitään. Tämä kysymys Pisara-radasta on kuitenkjin merkittävä. Jokin periaatekanta tarvittaisiin aika pian eikä kymmenen vuoden kuluttua jo senkin takia, että aseman välityskyky loppuu, kun kehärata aukeaa. Paikallisjunien palvelutaso paranisi olennaisesti, jos junalla pääsisi myös Töölöön ja Hakaniemeen