Site icon

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 13.8.2009

Tokoin­ran­nan kaava

Jo rak­en­teil­la ole­va kahvi­la merk­itään kaavaan samoin kuin huvi­latelt­ta, joka saa olla paikallaan 1,k kk/vuosi

Tilan vuokraami­nen KSV:lle linja-autoasemalta. 

Tilas­ta on kaupunkisu­un­nit­telijoil­la pulaa, mut­ta aika keskeiselle paikalle laite­taan virastoja. 

Kaava­muu­tos Latokartanossa

( Latokar­tanonkaari 47, Biologinkatu 1) Koul­ulle ja päiväkodille vara­tus­ta ton­tista luovu­taan tarpeet­tomana ja se muute­taan asuinker­rostaloille. Asukkaat vas­tus­ta­vat, kos­ka päiväkoti­paikoista on Viikissä pulaa. Perustelu ei oikein vaku­u­ta, kos­ka päiväkoti­ton­teista ei ole pulaa, niistä vain puut­tuu se päiväkoti. Vai­h­toe­htona halu­taan säi­lyt­tää alue rak­en­ta­mat­tomana.  Pitäisi käy­dä katsomassa.

Kaava­muis­tu­tus Latokartanossa

Itse kaa­va on hyväksyt­ty lau­takun­nas­sa 19.2.2009. Muis­tu­tuk­ses­sa halu­taan muut­taa ole­mas­sa ole­va parkkipaik­ka puis­tok­si. Olen sinän­sä samaa mieltä, mut­ta Viikin pysäköin­tipoli­ti­ik­ka on sel­l­ainen kuin se on, eikä sitä voi tässä vai­heessa muut­taa takau­tu­vasti yhden ton­tin osalta.  Sinän­sä pidän maan­pääl­listä pysäköint5iä Viikissä pahana virheenä. ”Ekokaupungi­nosa” on yhtä parkkialuetta.

Ympäristölöau­takun­nan mielestä raken­nuk­set ovat liian lähel­lä Lah­den­ti­etä. Kaavas­sa kiel­letään lait­ta­mas­ta ikkunoi­ta Lah­den­väylän puoleiselle sivustalle (?!) Jotenkin tun­tu­isi parem­mal­ta ajatuk­selta, että ikkunoi­ta saa olla, mut­ta ne eivät saa olla avat­tavia, mut­ta sen kuulem­ma jokin raken­nus­määräys kokoel­man osa G1 kieltää.

Tämäkin on osa autoli­iken­teen hintaa.

Län­simetron ase­makaavas­ta tehdyt muistutukset

Hel­sy valit­taa Koivusaaren ase­maa varten tehdys­tä varauk­ses­ta. Toki tämä on vähän väärässä järjestyk­sessä menevää suun­nit­telua: ensin pitäisi olla yleiskaa­va Koivusaares­ta ja sit­ten vas­ta metro, mut­ta tämä on vain tilava­raus, joka ei velvoita rak­en­ta­maan mitään. Minä kan­natan myös Koivusaaren asuinalueen rakentamista.

Lin­ja-autokaisto­jen voimas­saolon pidentäminen

Lin­ja-autokai­stat oli­si­vat voimas­sa aina. Ei niitä aamuyöstä tarvi­ta, mut­ta ei niistä ole sil­loin hait­taakaan. Viimek­si kokoomus pyysi pöydälle.

Liiken­teen suju­vu­us Helsingis­sä 2009

Tuusu­lan­väylältä aamu­ru­uhkas­sa mat­ka-aika on piden­tynyt kolme min­u­ut­tia. Muuten muu­tok­set ovaty vähäisiä. Län­siväylältä ja Lah­den väylältä aamu­ru­uhkas­sa mat­ka-aika on lyhen­tynyt pari min­u­ut­tia. Kampin työ­maa esimerkik­si. Hakamäen­tiel­lä kaikkien yllä­tyk­sek­si liikenne on hidas­tunut raken­nustöi­den aikana huomattavasti.

Selvi­tys liiken­netur­val­lisu­u­den kehi­tyk­ses­tä Helsingis­sä vuon­na 2008

Liiken­teessä kuoli 12 ja loukkaan­tui 694 henkilöä. Asukasluku­un suh­teutet­tuna Helsin­ki on muu­ta maa­ta huo­mat­tavasti tur­val­lisem­pi, kuten olla pitääkin. Vuosikymme­nen alus­ta jatkunut myön­teinen kehi­tysw on kään­tynyt kiel­teisek­si vuon­na 2007. Mopo-onnet­to­muu­den ovat kolminker­tais­tuneet. Onnet­to­muuskus­tan­nuk­set oli­vat 213 miljoon­aa euroa, eli 400 euroa asukas­ta kohden.

Ville Ylikahrin pon­si kevyen liiken­teen väylän jatku­mis­es­ta ratakuilun jälkeen

Pyörätie olisi katken­nut pahasti. Lau­takun­ta palaut­ti asian yksimieleis­es­ti. Viras­to on nhyt tehnyt uuden suun­nitel­man, Pitänee tutus­tua tarkemmin.

Lausun­to Eli­na Moi­sion ponnes­ta koskien peri­aatepäätöstä Pisara-radasta

Ruti­ini­vas­taus, jos­sa ei san­o­ta oikein mitään. Tämä kysymys Pis­ara-radas­ta on kuitenkjin merkit­tävä. Jokin peri­aatekan­ta tarvit­taisi­in aika pian eikä kymme­nen vuo­den kulut­tua jo senkin takia, että ase­man väl­i­tyskyky lop­puu, kun kehära­ta aukeaa. Paikallisju­nien palve­lu­ta­so paranisi olen­nais­es­ti, jos junal­la pää­sisi myös Töölöön ja Hakaniemeen 

 

 

Exit mobile version