Nyt kun Pietari Kalmin katu on ainakin toistaiseksi poissa laskuista, joukkoliikenneyhteyksien vetäminen Kumpulasta Pasilan asemalle on järjestettävä jotenkin. Pasilaan on tulotta huomattavan paljon toimirakentamista, jopa pilvenpiirtäjiä, joten yhteyksien saaminen parantaminen on tärkeätä muutenkin eikä vain yliopistolta. Viisi minuuttia lisää liikenteessä suuntaansa ei myöskään ole aivan vähän, vaikka se siltä kuulostaakin. Joukkoliikenteen nopeudella on suuri merkitys joukkoliikenteen suosiolle, varsinkin kun ruuhkabussissa seisominen ei ole mitään laatuaikaa. Jos autoilijoiden matkaa hidastettaisiin viidellä minuutilla, tulisi kapina.
Jäljelle jääviä vaihtoehtoja ovat
1) Yhteyksien parantaminen olevaa katuverkkoa pitkin.
2) Bussikatu ratapenkkaa pitkin ja ylös mäkeä yliopistolle
3) Bussikatu ratapenkkaa pitkin mäen alle ja tasonvaihtolaitteet mäen alta ylös yliopistolle
4) Raitiovaunu Munkkiniemi-Arabia mäen alle ja tasonvaihtolaitteilla ylös yliopistolle
Vaihtoehdosta 1 aloitetaan joka tapauksessa. YTV alkaa kierrättää tiedelinjan bussin yliopiston kautta olemassa olevaa katuverkkoa pitkin. Ei pikkubusseilla vaan tavallisilla, koska kyllä matkustajia riittää kunnon bussille. Tämä vaihtoehto hidastaa tiedelinjaa huomattavasti Pasilan ja Arabian välillä, mikä ei voi olla pysyvä ratkaisu, koska kaikkinaiset yhteydet Pasilaan tulevat Keski-Pasilan rakentamisen myötä tärkeämmiksi. Voi olla, että olisi järkevää laittaa myös pelkkä sukkulabussi Pasila-Yliopisto, koska jos yhteys paranee, linja kuormittuu epätasaisesti. Tuolle välille tarvittaisiin lisää vuoroja, mutta ei koko välillä kannata ajattaa puolityhjiä busseja.
Kakkosvaihtoehto pilaa puistoa pahasti, koska yhteys ratapenkalta yliopistomäelle pirstoo puiston pahanpäiväisesti. Se merkitsisi huomattavaa parannusta yliopiston yhteyksiin Pasilaan, mutta ei nopeuttaisi lainkaan tiedelinjaa Pasila-Arabia ‑välillä. Näitten yhteyksien merkityshän korostuu Keski-Pasilan rakentamisen vuoksi.
Kolmosvaihtoehdostakaan asukkaat eivät pidä, mutta radanpohjaa pitkin kulkeva bussikatu olisi kuitenkin puiston kannalta siedettävä, ainakin paljon parempi kuin kakkosvaihtoehto. Hämeentieltä tai Kustaa Vaasan tieltä olisi joko liukuporras tai hissiyhteys ylös mäelle. On kaavailtu muun muassa rakennusta, joka ulottuisi Hämeentieltä Kustaa Vaasankadun yli Kumpulanmäelle. Toki liukuportaat voi toteuttaa erillisenä katettuna “opintoputkena” pitkin mäkeä. Tämän on kelvattava yliopistolle, sillä onhan metrossakin liukuportaat. Joukkoliikenteen kannalta tämä ratkaisu olisi paras, koska nuo liukuportaat kaikkia muitakin bussilla tulevia jotka muuten joutuisivat yhä liukastelemaan epävirallisia polkuja ylös mäkeä. Yhteydet nopeutuisivat myös Pasila-Arabia (Viikki) välillä
Nelosvaihtoehtoa on puiston kannalta paras ja muutenkin miellyttävä. Tähänkin vaihtoehtoon sisältyisi liukuporras ylös mäelle, joten se palvelisi myös muista suunnista tulevia. Ratikka Munkkiniemestä Pasilan kautta Arabiaan kuitenkin tappaisi tiedelinjan. Pois jäisivät sekä Otaniemi että Viikki. Ratikan voisi vetää Otaniemeen ja Viikkiin metron ja Jokerilinjan valmistuttua. (Olisi kiva nähdä vaihteeksi Kuusisaaren asukkaita kantamassa banderolleja) Näin raidelinjasto täydennettäisiin verkostoksi. Tässä on sitten edessä seuraava riidanaihe. Liikenneguru Pentti Murole on esittänyt tätä linjaa, mutta Lääkärinkatua myöten Keskuspuiston yli/ali/poikki Länsi-Pasilaan. Ongelmana on, ettei yhteyden rakentamiseen ole varauduttu missään kaupungin investointisuunnitelmissa. Jos tyydytään köröttelemään jäähallin ohi, uutta kiskoa ei kuitenkaan niin hirveästi tarvita. Vaihtoehdon arvostelijat pitävät parfempanas, että joukkoliikennekatua pääsisi myös bussilla, koska ratikkalinjoja on vain yksi ja yhdestä suunnasta, bussilinjoja voi olla enemmän.
Itse panisin vaihtoehdot järjestykseen 4, 3, 1 ja 2. Vaihtoehto 1 käy päinsä välivaiheena, mutta ei lopullisena, koska viidentoista vuoden päästä Keski-Pasilaan tarvitaan paljon paremmat liikenneyhteydet kaikkialta Helsingistä. Vaihtoehto 2 on kelvoton, koska Pasila-Kalasatama ‑ratikka tulee joka tapauksessa. Silloin ne liukuportaat tarvitaan joka tapauksessa, eikä bussin sen jälkeen kannata enää ajaa ylös mäelle, vaikka tie olisi.