Site icon

Kumpulanmäen joukkoliikennevaihtoehtoja

 Nyt kun Pietari Kalmin katu on ainakin tois­taisek­si pois­sa laskuista, joukkoli­iken­ney­hteyk­sien vetämi­nen Kumpu­las­ta Pasi­lan ase­malle on jär­jestet­tävä jotenkin. Pasi­laan on tulot­ta huo­mat­ta­van paljon toimi­rak­en­tamista, jopa pil­ven­pi­irtäjiä, joten yhteyk­sien saami­nen paran­t­a­mi­nen on tärkeätä muutenkin eikä vain yliopis­tol­ta. Viisi min­u­ut­tia lisää liiken­teessä suun­taansa ei myöskään ole aivan vähän, vaik­ka se siltä kuu­lostaakin. Joukkoli­iken­teen nopeudel­la on suuri merk­i­tys joukkoli­iken­teen suo­si­olle, varsinkin kun ruuhk­abus­sis­sa sei­somi­nen ei ole mitään laat­u­aikaa. Jos autoil­i­joiden matkaa hidastet­taisi­in viidel­lä min­uu­til­la, tulisi kapina.

 Jäl­jelle jääviä vai­h­toe­hto­ja ovat

1) Yhteyk­sien paran­t­a­mi­nen ole­vaa katu­verkkoa pitkin.

2) Bus­sikatu rat­apenkkaa pitkin ja ylös mäkeä yliopistolle

3) Bus­sikatu rat­apenkkaa pitkin mäen alle ja tason­va­i­h­to­lait­teet mäen alta ylös yliopistolle

4) Raitio­vaunu Munkkinie­mi-Ara­bia mäen alle ja tason­va­i­h­to­lait­teil­la ylös yliopistolle

 Vai­h­toe­hdos­ta 1 aloite­taan joka tapauk­ses­sa. YTV alkaa kier­rät­tää tiedelin­jan bussin yliopis­ton kaut­ta ole­mas­sa ole­vaa katu­verkkoa pitkin. Ei pikkubus­seil­la vaan taval­lisil­la, kos­ka kyl­lä matkus­ta­jia riit­tää kun­non bus­sille.  Tämä vai­h­toe­hto hidas­taa tiedelin­jaa huo­mat­tavasti Pasi­lan ja Ara­bi­an välil­lä, mikä ei voi olla pysyvä ratkaisu, kos­ka kaikki­naiset yhtey­det Pasi­laan tule­vat Kes­ki-Pasi­lan rak­en­tamisen myötä tärkeäm­mik­si.  Voi olla, että olisi järkevää lait­taa myös pelkkä sukku­la­bus­si Pasi­la-Yliopis­to, kos­ka jos yhteys para­nee, lin­ja kuor­mit­tuu epä­ta­sais­es­ti. Tuolle välille tarvit­taisi­in lisää vuoro­ja, mut­ta ei koko välil­lä kan­na­ta ajat­taa puoli­ty­hjiä busseja.

 Kakkos­vai­h­toe­hto pilaa puis­toa pahasti, kos­ka yhteys rat­apenkalta yliopis­tomäelle pirstoo puis­ton pahan­päiväis­es­ti. Se merk­it­sisi huo­mat­tavaa paran­nus­ta yliopis­ton yhteyk­si­in Pasi­laan, mut­ta ei nopeut­taisi lainkaan tiedelin­jaa Pasi­la-Ara­bia ‑välil­lä.  Näit­ten yhteyk­sien merk­i­tyshän koros­tuu Kes­ki-Pasi­lan rak­en­tamisen vuoksi.

 Kol­mosvai­h­toe­hdostakaan asukkaat eivät pidä, mut­ta radan­po­h­jaa pitkin kulke­va bus­sikatu olisi kuitenkin puis­ton kannal­ta siedet­tävä, ainakin paljon parem­pi kuin kakkos­vai­h­toe­hto. Hämeen­tieltä tai Kus­taa Vaasan tieltä olisi joko liuku­por­ras tai hissiy­hteys ylös mäelle. On kaavail­tu muun muas­sa raken­nus­ta, joka ulot­tuisi Hämeen­tieltä Kus­taa Vaasankadun yli Kumpu­lan­mäelle. Toki liuku­por­taat voi toteut­taa eril­lisenä katet­tuna “opin­top­utke­na” pitkin mäkeä. Tämän on kel­vat­ta­va yliopis­tolle, sil­lä onhan met­rossakin liuku­por­taat. Joukkoli­iken­teen kannal­ta tämä ratkaisu olisi paras, kos­ka nuo liuku­por­taat kaikkia muitakin bus­sil­la tule­via jot­ka muuten jou­tu­isi­vat yhä liukastele­maan epävi­ral­lisia polku­ja ylös mäkeä. Yhtey­det nopeu­tu­isi­vat myös Pasi­la-Ara­bia (Viik­ki) välillä

 Nelos­vai­h­toe­htoa on puis­ton kannal­ta paras ja muutenkin miel­lyt­tävä. Tähänkin vai­h­toe­htoon sisäl­ty­isi liuku­por­ras ylös mäelle, joten se palvelisi myös muista suun­nista tule­via. Ratik­ka Munkkiniemestä Pasi­lan kaut­ta Ara­bi­aan kuitenkin tap­paisi tiedelin­jan. Pois jäi­sivät sekä Otanie­mi että Viik­ki. Ratikan voisi vetää Otaniemeen ja Viikki­in metron ja Jok­er­il­in­jan valmis­tut­tua. (Olisi kiva nähdä vai­h­teek­si Kuu­sisaaren asukkai­ta kan­ta­mas­sa ban­derolle­ja) Näin raidelin­jas­to täy­den­net­täisi­in verkos­tok­si. Tässä on sit­ten edessä seu­raa­va riidanai­he. Liiken­ne­gu­ru Pent­ti Murole on esit­tänyt tätä lin­jaa, mut­ta Lääkärinkat­ua myöten Keskus­puis­ton yli/ali/poikki Län­si-Pasi­laan.  Ongel­mana on, ettei yhtey­den rak­en­tamiseen ole varaudut­tu mis­sään kaupun­gin investoin­tisu­un­nitelmis­sa. Jos tyy­dytään köröt­telemään jäähallin ohi, uut­ta kiskoa ei kuitenkaan niin hirveästi tarvi­ta. Vai­h­toe­hdon arvosteli­jat pitävät par­fem­panas, että joukkoli­iken­nekat­ua pää­sisi myös bus­sil­la, kos­ka ratikkalin­jo­ja on vain yksi ja yhdestä suun­nas­ta, bus­sil­in­jo­ja voi olla enemmän.

 Itse panisin vai­h­toe­hdot järjestyk­seen 4, 3, 1 ja 2. Vai­h­toe­hto 1 käy päin­sä väli­vai­heena, mut­ta ei lop­ullise­na, kos­ka viiden­toista vuo­den päästä Kes­ki-Pasi­laan tarvi­taan paljon parem­mat liiken­ney­htey­det kaikkial­ta Helsingistä. Vai­h­toe­hto 2 on kelvo­ton, kos­ka Pasi­la-Kalasa­ta­ma ‑ratik­ka tulee joka tapauk­ses­sa. Sil­loin ne liuku­por­taat tarvi­taan joka tapauk­ses­sa, eikä bussin sen jäl­keen kan­na­ta enää ajaa ylös mäelle, vaik­ka tie olisi.

Exit mobile version