Site icon

Pietari Kalmin katu: ongelman määrällistämistä

Kyse kaupunkisu­un­nit­telua rav­is­tel­ev­as­ta Pietari Kalmin kadus­ta on peräisin Tiedelin­jas­ta 506, jos­ta YTV on suun­nitel­lut erään­laista nol­la-Jok­e­ria, korkeata­soista poikit­tais­li­iken­teen reit­tiä. Sen nykyi­nen lin­ja kul­kee kar­tan osoit­ta­mal­la taval­la. Pahoit­te­len kar­tas­sa ole­vaa ylimääräistä lin­jaa, mut­ta en löytänyt netistä parem­paa kart­taa. Reitin ideana on pait­si yhdis­tää viisi kam­pusaluet­ta toisi­in­sa, ennen kaikkea olla syöt­tölin­ja Pasi­lan ase­malle niin Munkkinie­mi-Meilahti ‑alueelta kuin Viikki-Kumpula-alueeltakin.

Lin­ja on kätevä; tai ainakin sen piti olla. Kuten kuvas­ta näkyy, Pasi­la-Kumpu­la-väliltä puut­tuu suo­ra yhteys, mikä ram­paut­taa reit­tiä pahasti. Pasi­lan ase­malle pääsee Munkkiniemestä 15 min­uutis­sa ja HYKS:in pysäk­iltä 8 min­uutis­sa. Viik­istä pääsee Kumpu­laan 10 min­uutis­sa, mut­ta Kumpu­las­ta Pasi­laan reit­ti kiemurtelee reit­tiop­paan mukaan 19 min­u­ut­tia. Niin­pä Reit­tiopas ei edes tar­joa sitä vai­h­toe­htona pyrit­täessä Viik­istä Pasi­lan asemalle.

Kaupung­in­hal­li­tuk­sen esit­tämä reit­ti nopeut­taisi Kumpu­lan ja Pasi­lan yhteyt­tä viidel­lä min­uu­til­la. Toivon, ettei kukaan koskaan sanoisi, että julkisen liiken­teen käyt­täjien aika on niin arvotont5a , ettei viisi min­u­ut­tia merk­itse mitään. Moot­tori­tien oikaisu kymmenel­lä kilo­metril­lä säästää autoil­i­joiden aikaa myös vaivaiset viisi min­u­ut­tia. Jos asuinkaduille määrättgäisi­in kymme­nen kilo­mtrin nopeusra­joi­tus, har­vasn autoil­i­jan mat­ka-aika pitenisi yli viit­tä min­u­ut­tia. Lin­jan päivit­täi­nen käyt­täjä istuu bus­sis­sa ylimääräistä liki tun­nin viikos­sa ja kokon­aisen työvi­ikon vuodessa.

Päivit­täin tuo­hon kier­rokseen osal­lis­tuu molem­pi­in suun­ti­in run­saat tuhat henkeä.  Jos hei­dän aikansa arvotet­taisi­in kymmenek­si euroksi tun­nil­ta, aikat­ap­pio on noin puoli miljoon­aa euroa vuodessa. Tämän päälle tule­vat ne kaik­ki, esimerkik­si Viikkiläiset, jot­ka eivät nyt käytä yhteyt­tä, kun se on niin hidas. Liiken­nöit­si­jälle ylimääräis­es­tä mutkas­ta koituu muu­ta­man sadan tuhan­nen euron kus­tan­nuk­set, kos­ka lin­jal­la tarvi­taan nyt auto tai kak­si enem­män. Vähäis­es­tä joukkoli­iken­teen edus­ta ei siis ole kyse.

Reit­tiä on siis oikaista­va tai on kek­sit­tävä toinen vaihtoehto.

Paras toinen vai­h­toe­hto olisi lakkaut­taa koko lin­ja 506 ja kor­va­ta se ratikkalin­jal­la Munkkiniemestä Pasi­lan kaut­ta Ara­bi­aan. Uut­ta kiskoa tarvit­taisi­in vain Pasi­lan ja Kumpu­lan välil­lä pitkin van­haa rautatielin­jaa. Tämäkään ei olisi ylimääräi­nen investoin­ti, kos­ka välille suun­nitel­laan joka tapauk­ses­sa Kalasa­ta­man ratikkare­it­tiä. Lin­jaa voisi jatkaa myös Viikki­in, jonne alun perin oli tarkoi­tus vetää kutosen ratik­ka. Sen reitin var­rel­la Viikissä oli kai jotain suo­jelu­on­gelmia, joi­ta en tunne tarkem­min.  Tämä mak­saisi tiue­tysti paljon enem­män. Otanie­mi jäisi lin­jas­ta sivu­un, mut­ta sin­nehän tulee metro.

Asukkaat ovat esit­täneet pikkubus­sia Pasi­lan ja Kumpu­lan välille. Min­ulle tämä suun­nitel­ma ei ole oikein auen­nut: mik­si pikkubus­si olisi isoa bus­sia nopeampi, jos se kuitenkin kiertää ole­mas­sa ole­vaa katu­verkkoa pitkin? Mitä siinä vai­h­toe­hdos­sa tehdään lin­jalle 506? Ehkä joku aloit­teen tek­i­jöistä voisi valaista.

Esil­lä on ollut kak­si vai­h­toe­htoa, kaupunkisu­un­nit­telu­vi­ras­ton esi­tys vetää lin­ja van­haa ratal­in­jaus­ta pitkin, jol­loin se ei kiipeäisi Kumpu­lan kam­puk­selle, vaan sinne pitäisi kiivetä lihasvoimin ja Kaupung­in­hal­li­tuk­sen esi­tys Pietari Kalmin kadun jat­keesta läpi Kumpu­lan laak­son puis­ton. Pietari Kalmin kadun jatkami­nen nopeut­taisi yhteyt­tä viidel­lä min­uu­til­la ja ratal­in­jaus selvästi enem­män, mut­ta pysäk­ki olisi siis mäen alla.

Olen piirtänyt reitit satel­li­it­tiku­vaan käsi­varais­es­ti, joten ne eivät ole tarkko­ja. Kumpu­lan kam­pus on kuvas­sa ylhääl­lä oikeal­la ja Vallilan siir­to­la­pu­u­tarha-alue ratal­in­jauk­sen alapuolella.

Näistä kahdes­ta vai­h­toe­hdos­ta on help­po vali­ta. Pietari Kalmin tie vau­ri­oit­taa Kumpu­lan­laak­son puis­toa ja ratal­in­jaa aja­vat bus­sit häir­it­sevät siir­to­la­pu­u­tarhan rauhaa. Kumpu­lan­laak­so vau­ri­oituu bus­sire­itistä paljon pahem­min kuin Vallilan­laak­so ratal­in­jan asfal­toimis­es­ta. Hai­tan kär­si­jöitä Kumpu­lan­laak­sos­sa on paljon enem­män ja ympärivuo­tisem­min kuin siir­to­la­pu­u­tarhas­sa. Puis­ton rauha on asukkaille oikeus, siir­to­la­pu­u­tarhamökissä kan­takaupungis­sa on vähän jopa etuoikeu­den makua. Vielä viime vuon­na rataa pitkin jyris­tivät die­sel­ve­turin vetämät tavara­ju­nat Som­pasaaren sata­maan, eivät tosin tietenkään aivan yht­enään. Siir­to­la­pu­u­tarhan rauha menee joka tapauk­ses­sa kalasa­ta­man ratikkalin­jan myötä. Sik­si tun­tu­isi jär­jet­tömältä lait­taa alueen läpi kak­si yhteyt­tä, kun yhdel­läkin pärjättäisiin.

Kaupunkisu­un­nit­telu­vi­ras­ton ehdo­tus oli paljon parem­pi kuin kaupung­in­hal­li­tuk­sen lau­takun­nalle määräämä vaihtoehto.

Täl­lainen kaupung­in­hal­li­tuk­sen käsky­tys on niin harv­inainen, etten 24 vuo­den val­tu­us­tokoke­muk­ses­ta huoli­mat­ta tiedeä, onko lau­takun­nan mah­dol­lista jät­tää käsky toteut­ta­mat­ta. Jos Khs pitää pään­sä, se voi aina ottaa lau­takun­nan päätlk­sen itselleen. Sik­si halu­aisin keskustel­la tästä KSV:n lin­jauk­ses­ta kompromissina.

Exit mobile version