Kyse kaupunkisuunnittelua ravistelevasta Pietari Kalmin kadusta on peräisin Tiedelinjasta 506, josta YTV on suunnitellut eräänlaista nolla-Jokeria, korkeatasoista poikittaisliikenteen reittiä. Sen nykyinen linja kulkee kartan osoittamalla tavalla. Pahoittelen kartassa olevaa ylimääräistä linjaa, mutta en löytänyt netistä parempaa karttaa. Reitin ideana on paitsi yhdistää viisi kampusaluetta toisiinsa, ennen kaikkea olla syöttölinja Pasilan asemalle niin Munkkiniemi-Meilahti ‑alueelta kuin Viikki-Kumpula-alueeltakin.
Linja on kätevä; tai ainakin sen piti olla. Kuten kuvasta näkyy, Pasila-Kumpula-väliltä puuttuu suora yhteys, mikä rampauttaa reittiä pahasti. Pasilan asemalle pääsee Munkkiniemestä 15 minuutissa ja HYKS:in pysäkiltä 8 minuutissa. Viikistä pääsee Kumpulaan 10 minuutissa, mutta Kumpulasta Pasilaan reitti kiemurtelee reittioppaan mukaan 19 minuuttia. Niinpä Reittiopas ei edes tarjoa sitä vaihtoehtona pyrittäessä Viikistä Pasilan asemalle.
Kaupunginhallituksen esittämä reitti nopeuttaisi Kumpulan ja Pasilan yhteyttä viidellä minuutilla. Toivon, ettei kukaan koskaan sanoisi, että julkisen liikenteen käyttäjien aika on niin arvotont5a , ettei viisi minuuttia merkitse mitään. Moottoritien oikaisu kymmenellä kilometrillä säästää autoilijoiden aikaa myös vaivaiset viisi minuuttia. Jos asuinkaduille määrättgäisiin kymmenen kilomtrin nopeusrajoitus, harvasn autoilijan matka-aika pitenisi yli viittä minuuttia. Linjan päivittäinen käyttäjä istuu bussissa ylimääräistä liki tunnin viikossa ja kokonaisen työviikon vuodessa.
Päivittäin tuohon kierrokseen osallistuu molempiin suuntiin runsaat tuhat henkeä. Jos heidän aikansa arvotettaisiin kymmeneksi euroksi tunnilta, aikatappio on noin puoli miljoonaa euroa vuodessa. Tämän päälle tulevat ne kaikki, esimerkiksi Viikkiläiset, jotka eivät nyt käytä yhteyttä, kun se on niin hidas. Liikennöitsijälle ylimääräisestä mutkasta koituu muutaman sadan tuhannen euron kustannukset, koska linjalla tarvitaan nyt auto tai kaksi enemmän. Vähäisestä joukkoliikenteen edusta ei siis ole kyse.
Reittiä on siis oikaistava tai on keksittävä toinen vaihtoehto.
Paras toinen vaihtoehto olisi lakkauttaa koko linja 506 ja korvata se ratikkalinjalla Munkkiniemestä Pasilan kautta Arabiaan. Uutta kiskoa tarvittaisiin vain Pasilan ja Kumpulan välillä pitkin vanhaa rautatielinjaa. Tämäkään ei olisi ylimääräinen investointi, koska välille suunnitellaan joka tapauksessa Kalasataman ratikkareittiä. Linjaa voisi jatkaa myös Viikkiin, jonne alun perin oli tarkoitus vetää kutosen ratikka. Sen reitin varrella Viikissä oli kai jotain suojeluongelmia, joita en tunne tarkemmin. Tämä maksaisi tiuetysti paljon enemmän. Otaniemi jäisi linjasta sivuun, mutta sinnehän tulee metro.
Asukkaat ovat esittäneet pikkubussia Pasilan ja Kumpulan välille. Minulle tämä suunnitelma ei ole oikein auennut: miksi pikkubussi olisi isoa bussia nopeampi, jos se kuitenkin kiertää olemassa olevaa katuverkkoa pitkin? Mitä siinä vaihtoehdossa tehdään linjalle 506? Ehkä joku aloitteen tekijöistä voisi valaista.
Esillä on ollut kaksi vaihtoehtoa, kaupunkisuunnitteluviraston esitys vetää linja vanhaa ratalinjausta pitkin, jolloin se ei kiipeäisi Kumpulan kampukselle, vaan sinne pitäisi kiivetä lihasvoimin ja Kaupunginhallituksen esitys Pietari Kalmin kadun jatkeesta läpi Kumpulan laakson puiston. Pietari Kalmin kadun jatkaminen nopeuttaisi yhteyttä viidellä minuutilla ja ratalinjaus selvästi enemmän, mutta pysäkki olisi siis mäen alla.
Olen piirtänyt reitit satelliittikuvaan käsivaraisesti, joten ne eivät ole tarkkoja. Kumpulan kampus on kuvassa ylhäällä oikealla ja Vallilan siirtolapuutarha-alue ratalinjauksen alapuolella.
Näistä kahdesta vaihtoehdosta on helppo valita. Pietari Kalmin tie vaurioittaa Kumpulanlaakson puistoa ja ratalinjaa ajavat bussit häiritsevät siirtolapuutarhan rauhaa. Kumpulanlaakso vaurioituu bussireitistä paljon pahemmin kuin Vallilanlaakso ratalinjan asfaltoimisesta. Haitan kärsijöitä Kumpulanlaaksossa on paljon enemmän ja ympärivuotisemmin kuin siirtolapuutarhassa. Puiston rauha on asukkaille oikeus, siirtolapuutarhamökissä kantakaupungissa on vähän jopa etuoikeuden makua. Vielä viime vuonna rataa pitkin jyristivät dieselveturin vetämät tavarajunat Sompasaaren satamaan, eivät tosin tietenkään aivan yhtenään. Siirtolapuutarhan rauha menee joka tapauksessa kalasataman ratikkalinjan myötä. Siksi tuntuisi järjettömältä laittaa alueen läpi kaksi yhteyttä, kun yhdelläkin pärjättäisiin.
Kaupunkisuunnitteluviraston ehdotus oli paljon parempi kuin kaupunginhallituksen lautakunnalle määräämä vaihtoehto.
Tällainen kaupunginhallituksen käskytys on niin harvinainen, etten 24 vuoden valtuustokokemuksesta huolimatta tiedeä, onko lautakunnan mahdollista jättää käsky toteuttamatta. Jos Khs pitää päänsä, se voi aina ottaa lautakunnan päätlksen itselleen. Siksi haluaisin keskustella tästä KSV:n linjauksesta kompromissina.