Site icon

Perustulo 2: lineaarinen veromalli

Tehdään­pä pieni hyp­py perus­tu­losta lin­eaariseen vero­ma­lli­in. Nykyi­nen pro­gres­si­ivi­nen veroast­eikkomme näyt­tää kuvan siniseltä asteikol­ta. Jos sen oikaisee lin­eaarisek­si, se näyt­täisi punaiselta asteikol­ta. Huo­mamme, että kaik­ista pien­i­t­u­loisimpi­en ja suuripalkkaisimpi­en verot lask­i­si­vat ja keski­t­u­lois­t­en nousi­si­vat vähäisen. Ennen kuin alkaa naa­ma punaise­na huu­ta­maan, että tämä suosii ökyrikkai­ta, kan­nat­taa muis­taa, etteivät ökyrikkaat saa suuria palk­ka- vaan suuria omaisu­us­tu­lo­ja. Jos tuo sama vero­pros­ent­ti koskisi myös pääo­mat­u­lo­ja, tulo­erot pienenisivät.

 Kaup­paka­mari teki viime vuon­na aloit­teen lin­eaaris­es­ta vero­ma­llista: siinä oli mon­ta vai­h­toe­htoa, mut­ta radikaalein oli se, että kaikkia tulo­ja verotet­taisi­in 42 pros­entin verol­la niin, että 10 000 verotet­ta­van tulon alara­ja olisi 10 000 euroa. Yllät­tävän vähäl­lä keskustelus­sa tämä esi­tys sivuutettiin.

Exit mobile version