Tehdäänpä pieni hyppy perustulosta lineaariseen veromalliin. Nykyinen progressiivinen veroasteikkomme näyttää kuvan siniseltä asteikolta. Jos sen oikaisee lineaariseksi, se näyttäisi punaiselta asteikolta. Huomamme, että kaikista pienituloisimpien ja suuripalkkaisimpien verot laskisivat ja keskituloisten nousisivat vähäisen. Ennen kuin alkaa naama punaisena huutamaan, että tämä suosii ökyrikkaita, kannattaa muistaa, etteivät ökyrikkaat saa suuria palkka- vaan suuria omaisuustuloja. Jos tuo sama veroprosentti koskisi myös pääomatuloja, tuloerot pienenisivät.

Kauppakamari teki viime vuonna aloitteen lineaarisesta veromallista: siinä oli monta vaihtoehtoa, mutta radikaalein oli se, että kaikkia tuloja verotettaisiin 42 prosentin verolla niin, että 10 000 verotettavan tulon alaraja olisi 10 000 euroa. Yllättävän vähällä keskustelussa tämä esitys sivuutettiin.