Koska erilaiset ulkomaalaiskvihassaan piehtoroivat valtasivat edellisen viestin, kirjoitan uudestaan Turun rajoista. Tähän en ota yhtään ulkomaalaiskommenttia, jotta ne ujotka haluavat keskustella kaupunkipolitiikasta asiallisesti, saisivat myös tilaa.
Turun kaupungin alue on ahdas ja varsin oudon muotoinen. Turkuun rakennettiin paljon betonirakentamisen pahimpina aikoina, Syntyi aika pahannäköisiä lähiöitä, joita on syntynyt kyllä muuallekin. Muualla niitä on kuitenkin voitu tasapainottaa sosiaalisesti toisenlaisilla asuinalueilla, mutta Turussa nuo toisenlaiset asuinalueet syntyivät naapurikuntiin. Olisi toki Helsingissäkin voinut olla niin, että Itä-Helsinki olisi muodostanut oman kuntansa ja yrittäisi nyt tulla toimeen omillaan.
Joku sanoi, että kyllähän nämä kaarinat ovat hoitaneet asiansa hyvin, kun niissä on paljon paremmat palvelut. On Kauniaisissakin ihan hyvät palvelut. Kyse on juuri tästä asukkaiden jakautumisesta tulotason mukaan.
Tämänkaltainen tilanne ei ole sosiaalisesti terve eikä oikeudenmukainen. Säännöt, jotka eivät ole oikeudenmukaisia, pitää muuttaa. Vielä nopeammin pitää muuttaa säännöt, jotka johtavat vääränlaiseen käyttäytymiseen.
Tuon ulkomaalaiskeskustelun välissä joku kirjoitti, että Turku voisi hyvin kaavoittaa myös omakotialueita, jos tahtoa vain olisi. Näin se valite3ttavasti myös tekee, mutta koska järkevät paikat on käytetty loppuun, Turku pyrkii rakentamaan järjettömästi paikkoihin, joita ei rakennettaisi missään tapauksessa, jos seutu muodostuisi yhdestä kunnasta. Ei hyvä.
Jos pidedtään ihmisiä vastaan jotenkin tavattoman suurena loukkauksena, että valtio päättää heidän päidensä yli kuntarajoista, seuraa tästä mielestäni mille alueelle hyvänsä oikeus myös erota olemassa olevista kunnista. Muutenhan ihmiset pakotetaan kuulumaan kuntaan, johon he eivät halua kuulua. Siis Munkkiniemestä itsenäinen kunta? Katajanokka voisi yhdistyä yhdeksi kunnaksi Kruununhaan, kaivopuiston ja Eiran kanssa. Kauniainenhan on jo oma kuntansa. Jos pitää oikeana sitä, että jotkut kunnat erikoistuvat rikkaisiin veronmaksajiin.
Toinen vaihtoehto on, että veronkanto annetaan kaupunkiseudille, joka jakaa verot asukasluvun suhteessa kunnallisen itsemääräämisoikeuden saaneille kaupunginosille.
Tälle kaupunkien segregoitumiskehitykselle valtion on tehtävä jotain nopeasti. Ensi vuonna se on paljon vaikeampaa.