Site icon

Gazan sota on saanut minut suhtautumaan kielteisemmin uskontoihin

Gazan sota on vaikut­tanut min­un käsi­tyk­seeni uskon­noista. Tähän asti olen ajatel­lut, että usko tekee ihmiselle hyvää: tekee hänet onnel­lisem­mak­si ja saa hänet käyt­täy­tymään vähem­män itsekkäästi ja  vas­tu­ullisem­min. Uskon­not pitävät myös yhteiskun­ta pystyssä, mis­tä myöhemmin.

Eräs piis­pa sanoi min­ulle ker­ran, ettei hänen uskolleen ole merk­i­tys­tä sil­lä, onko Jumala ole­mas­sa. Uskon­to ja kirkko ovat joka tapauk­ses­sa tehneet niin paljon hyvää ihmisille. Vähän näinkin minä olen ajatel­lut tähän saakka.

Kaik­ki sivil­isaa­tiot ovat kehit­täneet uskon­non. Niis­sä on jopa paljon yhteisiä piirteitä. Ilmeinen tarve uskon­nolle siis on.

Jopa ateisti­nen Pohjois-Korea on kehit­tänyt uskon­non, jos­sa tosin palvotaan ole­mas­sa ole­vaa henkilöä. Mis­tä muus­ta on kysymys, kun pokkana väitetään suuren johta­jan lyöneen 61-vuo­tispäivänään 11 hole-in-onea kokeil­tuaan ensim­mäisen ker­ran elämässään golfia.

Gazassa uskonto ei ole tehnyt hyvää

Gazan sota on hor­jut­tanut tätä näke­mys­täni. Israelin uskon­non nimis­sä tekemä kansan­murha ei ole minus­ta mil­lään tavoin hyvä asia.

En tiedä, voiko Hama­sia pitää uskon­nol­lise­na jär­jestönä, mut­ta jos pide­tään, todis­taa sekin, ettei uskon­to saa ihmisiä tekemään hyviä asioita.

Tähän voi vas­ta­ta, että jos Israelin edus­ta­ma uskon­nol­lisu­us ei olekaan hyvä asia, kris­til­lisyys Suomes­sa kai kuitenkin on.

Aika näkyvät kris­til­lisen uskon edus­ta­jat ovat tuke­neet Israelin suorit­ta­maa kansan­murhaa varauk­set­ta. He eivät edus­ta kirkon kan­taa, mut­ta kirkon edus­ta­jin hil­jaisu­us on korvi­ahu­umaa­va. Kun piis­pat sanovat pelkkiä  ympäripyöre­itä lat­teuk­sia, Päivi Räsäsen ja Sari Essayah’n kaltaiset edus­ta­vat julk­isu­udessa kris­til­lisyyt­tä, eikä hei­dän kan­natuk­sen­sa näytä akti­ivikris­tit­ty­jen kesku­udessa vähäiseltä.

Ennus­tan muuten, että näi­den osin kirkon ulkop­uolel­la toimivien ääri-ihmis­ten  päämääränä on hajot­taa evanke­lis­lu­ter­i­lainen kirkko. Pelkään pahoin, että he myös onnis­tu­vat siinä. Tämä uhka taas saat­taa selit­tää piis­po­jen vaikenemisen.

Jos olisin yhä kansane­dus­ta­ja, kysy­isin eduskun­nan kyse­ly­tun­nil­la Essayah’n väit­teestä, ettei Israel ole estänyt human­itääristä apua Gaza­an. En tiedä, kum­mas­ta pitäisi olla huolestuneem­pi: siitä, että min­is­teri puhuu tietois­es­ti pal­turia vai siitä, että hänen tietoläh­teen­sä ovat niin vääristyneitä, että hän todel­la uskoo väitteeseensä.

Vaik­ka kristi­nusko on syn­tynyt 2000 vuot­ta sit­ten, sen tarus­to kehit­tyy yhä. Uusi opilli­nen inno­vaa­tio kos­kee sitä, mik­si palesti­inalais­ten murhaami­nen on oikein ja vält­tämätön­tä. Tämän tari­nan mukaan Jeesuk­sen toinen tulem­i­nen toteu­tuu, kun koko Israel on kokon­aisu­udessaan juu­ta­lais­ten hallinnas­sa.  Oppi on kaikessa koomisu­udessaan todel­la vaar­alli­nen. Oikeut­taa­han se tämän joillekin äärim­mäisen hyvän asian nimis­sä ihan mitä hyvän­sä. Se on kuin nat­sien oppi juutalaisista.

Kun tulin sanoneek­si, että uskon­not ovat ihmis­ten luo­muk­sia, kir­joi­tan tästä seu­raavas­sa postauk­ses­sa enem­män. Varoi­tan ennal­ta, että en ole uskon­to­jen tutkija.

Exit mobile version