Nykymaailman ihmeellisyyksiin kuuluu, että vaikka suomalaiset ja teollisuusmaiden ihmiset ylipäänsä ovat taloudellisesti käsittämättömän hyvinvoivia verrattuna aiempiin sukupolviin, tyytymättömyys on yleistä. Miksi niin moni sanoo, että asiat olivat ennen paremmin, vaikka ne eivät olleet paremmin oikein millään mittarilla? Voisiko kyse olla siitä, että ihmisen evoluutio on sopeuttanut meitä aivan erilaiseen maailmaan kuin missä elämme?
Tulevaisuus on runsaat sata vuotta vanha käsite, sanottiin radio-ohjelmassa, jonka nimen olen valitettavasti unohtanut. Ennen ei ajateltu, että ihmisen historia olisi etenemistä kohti tulevaisuutta. Elämä oli enemmänkin sisäkkäisten kehien kiertokulku: päivän kierto, viikon kierto, vuodenkierto, sukupolvien kierto. Ne olivat toistuneet ikimuistoisen ajan jokseenkin samanlaisina ja sellaiseen maailmaan olemme evoluutiossa tottuneet.
Tietysti tulevaa myös ajateltiin. Maatilan isäntä ja emäntä ajattelivat, että jos he raivaavat lisää peltoa ja muutenkin hoitavat tilansa hyvin, lapsilla on parempi lähtökohta elämälleen – tai huonompi, jos he hoitavat asiansa huonosti. Niin ei kuitenkaan ajateltu, että tulevaisuus olisi erilainen ja kiehtovampi, koska yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa kehitettiin uudenlaisia mahdollisuuksia.
Päättymättömään ajan kiertoon ei toisaalta uskottu vaan odotettiin maailmanloppua, joko on pitkään ollut tulossa aivan kohta.
Nyt jokainen ymmärtää, että lapset tulevat elämään aivan erilaisessa maailmassa ihan siitä riippumatta, mitä itse tekee. Se on iso henkinen muutos, joka tuo elämään paitsi toivoa paremmasta, myös ennustamattomuutta ja epävarmuutta.
Muutoksen ahdistavuus saa monet ajattelemaan, että ennen oli paremmin. Ennen kuitenkin 2/3 syntyneistä lapsista kuoli ennen kuin saivat omia lapsia, välillä kuoltiin vähän vähemmän ja välillä taas selvästi enemmän. Tämän voi päätellä siitä, että lapsia syntyi keskimäärin kuusi tai jopa enemmän eikä väkiluku kuitenkaan kasvanut.
Kaikki eivät pidä kehitystä ihmisen hyvinvoinnin voittona. Israelilainen historioitsija Yuval Noah Harari pitää kirjassaan kirjassaan Sapiens: ihmisen lyhyt historia, että maanviljelyksen keksiminen oli ihmiskunnan pahin virhe, joka on alentanut hyvinvointia valtavasti. Ensilukemalta väite tuntuu kummalliselta. Metsästäjä-keräilijöinä maailmassa voisi elää korkeintaan joitakin kymmeniä miljoonia ihmisiä. Muiden pitäisi siis kuolla nälkään. Hararin väite ei kuitenkaan ole täysin järjetön. Maatalous laajensi ihmisen ekologista lokeroa valtavasti, mutta lopulta se kuitenkin täyttyi. Kuolleisuus palasi taas syntyvyyden tasolle, mutta nyt ihmisen piti raataa elantonsa eteen. Ennen ei pitänyt, koska ei voinut. Siksi metsästäjä-keräilijöiden elämä oli hänen mukaansa onnellisempaa kuin maatyöläisten elämä keskiajalla. Ilman maataloutta ei kuitenkaan olisi ollut suuria väestökeskittymiä, jotka synnyttivät kulttuurin ja tieteen. Nykyaikaan ei olisi voitu siirtyä ilman maatalouden välivaihetta. Jos maanviljelyksen keksiminen sitoi ihmisen raatamiseen, nykyaika tuntuu vapauttavan ihmisen työnteosta eikä sitäkään pidetä hyvänä.
Ihminen on kuitenkin ohjelmoitu oppimaan nuorena ja soveltamaan osaamistaan vanhana. Maailma muuttuu nyt yhden ihmiselämän aikana niin paljon, ettei nuorena opittu päde enää vanhoilla päivillä. Sekin synnyttää henkistä pahoinvointia.
***
[Tämä teksti on jäänyt yli tekeillä olevasta kirjastani. Tekstin toimittamisen suurin viisaus , “kill your darlings” tuntuu vähemmän tuskalliselta, kun voi julkaista hylätyt tekstit eedes blogissa. ]